2021 - 2022 навчальний рік
Дистанційне навчання
Дата 5 листопада 2021 рік П'ятниця
ТЕМА: Особиста гігієна. Громадська і особиста гігієна.
Пояснення:
Наука гігієна вивчає вплив довкілля на організм людини і розробляє норми, правила та рекомендації, які допомагають зменшити дію негативних чинників довкілля на здоров'я. Існують заходи громадської і особистої гігієни. Заходи громадської гігієни спрямовані на збереження здоров'я населення. До них належать: державний контроль за якістю продуктів, ветеринарний контроль, санітарний контроль лікарень, закладів громадського харчування, навчальних закладів.
Особиста гігієна спрямована на збереження і зміцнення індивідуального здоров'я населення. Серед її складових - гігієна органів слуху, зору, гігієна порожнини рота, гігієна шкіри, волосся, а також гігієна одягу, взуття, житла, гігієна харчування.
Завдання: Використовуючи систему Інтернет дізнайтесь значення термінів "дератизація", "дезинсекція", "фумігація". Зясуйте, яка установа здійснює ці заходи у вашому населеному пункті.
Гігієна харчування
Харчові інфекції є небезпечними для здоров'я людини. Відомо, що тяжкі захворювання, у тому числі рак і артрит, неврологічні розлади, можуть бути спричинені забрудненою їжею чи водою.
5 принципів безпечного харчування
1. Підтримувати чистоту
-- мити руки перед контактом із продуктами харчування, а також у процесі їх приготування;
-- мити руки після відвідування туалету;
-- мити та дезинфікувати поверхні та кухонне обладнанна;
-- захищати зону кухні від комах, паразитів та інших тварин;
2. Відокремлювати сире від готового
-- відокремлювати сире мясо, птицю та морепродукти від інших продуктів харчування;
-- використовувати окреме обладнання (зокрема ножі та дошки) для роботи;
-- зберігати продукти в контейнерах, щоб уникнути контакту сирих продуктів з готовими.
3. Здійснювати ретельну теплову обробку продуктів
-- здійснювати ретельну теплову обробку, особливо під час приготування мяса, морепродуктів;
-- доводити супи і страви з тушкованих продуктів до кипіння, щоб переконатися, що вони досягли температури 70 градусів;
4. Зберігати продукти при безпечній температурі
-- не залишати готові продукти при кімнатній температурі більш як на 2 години;
-- зберігати в холодильнику готові страви і продукти, які швидко псуються;
-- не зберігати продукти харчування занадто довго навіть у холодильнику;
-- не розморожувати заморожені продукти при кімнатній температурі;
5. Використовувати чисту воду і чисту харчову сировину
-- використовувати чисту воду або додатково очищувати воду, щоб зробити її безпечною;
-- обирати свіжі та безпечні продукти харчування та ті, що пройшли термічну обробку.
Опрацювати параграф 8
https://www.youtube.com/watch?v=Rcwhfen4eyw
Дата 24 грудня 2021 рік Пятниця
ТЕМА: Саморегуляція. Методи самоконтролю.
Пояснення: Як навчитися володіти собою?
Кожен із нас є володарем унікального світу. - нашого внутрішнього світу. Ми самі творимо його і самі встановлюємо там порядки. Тому лише ми відповідальні за те, що відбувається у ньому. Кожен володар цього світу має безліч підданих, серед яких - найрізноманітніші думки та емоції. На жаль, він не завжди вправно керує ними, інколи сам потрапляє під владу своїх підданих (наприклад, песимістичних думок чи емоцій).
Страх змушує відмовлятися від нових можливостей, образа - уникати спілкування, гнів - руйнувати стосунки, а почуття провини не дає рухатися вперед. Щоб не стати рабом своїх емоцій, не робити під їхнім впливом того, про що потім шкодуватимеш, треба вчитися не лише розпізнавати їх, а й керувати ними.
Існує дивовижний інструмент емоційної саморегуляції - рефреймінг, що в перекладі з англійської означає "переобрамлення". Головне завдання рефреймінгу - дати людині змогу по новому поглянути на ситуацію, побачити в ній щось позитивне.
Наприклад, попереду у вас іспити. Багато хто сприймає їх як проблему, але ви можете зробити просту річ - замість слова "проблема" вжити слово "можливості" і одразу все зміниться. Якщо думати про іспити як про проблему, це пригнічує, породжує сумніви у спроможності її розвязання. А коли міркувати про можливості, які відкривають перед вами іспити, це справді надихає.
Завдання: Пригадайте ситуацію, що засмутила вас (наприклад, ви зібралися пограти з друзями у футбол, а надворі почався дощ). Поміркуйте, як можна її використати (скажімо, запросити друзів до себе і подивитися разом фільм).
Загальна стратегія самоконтролю
Установіть попереджувальну сигналізацію. Уявіть, що у вас в голові є світлофор. Його червоне світло вмикатиметься тоді, коли треба зупинитися і подумати. Запитайте себе, що насправді відчуваєте. Оцініть силу емоцій. Не приймайте важливих рішень під впливом сильних емоцій, відкладіть їх на завтра. Зменшіть інтенсивність емоцій до безпечного рівня. Перш ніж щось сказати чи зробити, подумайте про можливі наслідки. Спрямуйте негативну енергію у позитивне русло - пробіжіть крос, приберіть у шафі, скопайте грядку. Обговоріть ситуацію з батьками.
Опрацюйте параграф 14
Дата 4 лютого 2022 рік П'ятниця
ТЕМА: Визначення основних складових життя.
Життя ...
Воно прекрасне. І творить його людина. Але життя прожити – не поле перейти.
Щасливий той, хто лічить зорі в небі. Щасливий тому, що має свою зорю, яка
світить йому все життя.
У життя бувають і чорні і білі смуги. Та, щоб життя не здавалося таким двоманітним, потрібно його збагачувати іншими яскравими кольорами.
- Скажіть, які асоціації виникають у вас із словом „Життя”? Ви будете висловлювати свої думки і кожна ваша думка – це яскрава квітка , яку ви прикріпите на плакат поруч із „ЖИТТЯМ” .
-
Що цікавого в житті сім’ї?
-
Що цікавого в житті учня?
- Що цікавого в житті вчителя?
Роль нас самих у житті дуже велика і різноролева. І наші можливості багато в чому залежать від наших виборів і нашої поведінки.
Як розпорядитися своїм життям?
А зараз давайте зіграємо в гру "Як розпорядитися своїм життям?” Вона
допоможе кожному з вас знайти відповідь на це запитання. (Роздають по 10
папірців кожному учню).
Напишіть на кожному папірці своє ім’я. Протягом наступних кількох хвилин ці 10 папірців
будуть уособлювати вас і гратимуть роль символічних грошей, тобто засобу, за
який можна купити певний товар. Через хвилину перед кожним постане вибір:
витратити чи заощадити свої папірці, тобто себе самого, частину себе. На продаж
будуть виставлені різноманітні „товари” по парі. Правила гри не дозволяють
купити обидва товари одночасно, тільки щось одне або нічого. Зрозуміло, що коли
закінчаться ваші папірці, вже нічого не можна буде купити.
Всі покупки можна робити лише тоді, коли
„товари” пропонуються на продаж. Не можна повернутися до попередньої пари, якщо на продаж уже виставлено наступну
пару.
(Пропонується „товар”, який написаний на окремих аркушах. Ціна кожного товару вказується в кількості папірців, які треба віддати за нього покупцю.
- чудова квартира ( папірець)
- новий автомобіль на вибір (1 папірець)
- повністю оплачена поїздка на
канікули ( терміном на один місяць) у будь – яку країну світу разом з другом (1
папірець)
- повна гарантія того, що людина, з якою тобі б хотілося одружитися просто сьогодні, обов’язково одружиться з тобою в недалекому майбутньому (2 папірці
- стати найпопулярнішою людиною
серед своїх товаришів терміном на 2 роки (1 папірець)
- мати одного справжнього друга (2 папірці)
- закінчити престижний
університет (2 папірці0
- заснувати прибуткову компанію( 2 папірці)
- мати здорову сім’ю (3 папірці)
- здобути всесвітню славу (3 папірці)
- можливість змінити якусь одну рису зовнішності (1
папірець)
- відчуття задоволення протягом усього життя (2 папірці)
- 5 років безмежної фізичної насолоди (2 папірці)
- любов та повага людей, що є для тебе найдорожчими (2 папірці)
- чиста совість (2 папірці)
- здатність досягти успіху у тій сфері, де найбільше цього прагнеш (2 папірці)
- створити диво для того, кого любиш (2 папірці)
- можливість прожити заново (або повторити) одну дію з власного життя (2 папірці)
- сім додаткових років життя (3 папірці)
- безболісна смерть, коли настане час (3 папірці)
Наші торги завершені, роздивіться ще раз свої покупки і скажіть:
-
Яка покупка подобається вам понад усе?
-
Чи не шкодуєте ви , що не зробили якоїсь покупки?
- Чи хотілося б вам поміняти деякі правила гри?
Висновок: Правила гри можна змінити, але
життя – це не гра. Не можна повторити уже зроблений вибір чи скасувати прийняте
в минулому рішення. Не можна охопити абсолютно все чи скористатися кожною
можливістю. Не можна передбачити, які можливості будуть у вас через тиждень або
рік. Вам завжди бракуватиме часу, варіантів вибору, грошей, можливостей. Ви
повинні будете платити за кожний свій вибір у житті – і часто ця плата буде
перевищувати ваші сподівання.
Дата 11 лютого 2022 рік П'ятниця
ТЕМА: Роль життєвих цінностей у формуванні характеру. Цінність і якість життя.
Пояснення: Психологи довго дискотували, від чого залежить характер людини - від її вроджених якостей чи набутих у процесі виховання. Одні доводили, що вирішальним є спадкові чинники (характер, як у діда). Інші, наводячи приклад дітей - мауглі, відстоювали ключову роль виховання, вважали вплив спадковості несуттєвою. У ХХ столітті виник напрям гуманістичної психології. Його представники переконані, що люди самі обирають, як їм жити і якими бути. Спадковість і оточення, на їхню думку, роблять свій внесок у формування особистості, але вплив творчого "Я", самовиховання набагато сильніший.
Що таке добрий характер?
Деякі риси характеру люди вважають добрими, інші - поганими. Люди з добрим характером можуть стати позитивними рольовими моделями і моральними орієнтирами. Усі люди різні, однак люди з добрим характером мають деякі ознаки, спільні для різних культур і народів.
-- Вони викликають довіру - відмовляються пліткувати, брехати, красти, комусь шкодити. Щирі і послідовні - говорять те, що думають, роблять те, що обіцяють.
-- Вони демонструють повагу - приємні у спілкуванні, толерантні, мають гарні манери. Цінують інших людей, з повагою ставляться до чужого майна. Поводяться згідно з правилом: "Стався до людей так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе"
-- Вони відповідальні - мають високий рівень самоконтролю, перш ніж щось сказати чи зробити, намагаються проаналізувати можливі наслідки. Беруть на себе відповідальність за свої рішення і не звинувачують інших людей чи обставини. Завжди намагаються виконати те, що обіцяли, навіть, коли щось іде не так, як планувалося.
-- Вони справедливі - завжди грають за правилами і чинять по совісті. Відкриті, готові вислухати і врахувати інтереси всіх сторін. Нікому не надають переваги, не діють за стереотипами, не мають упередженого ставлення, виступають проти дискримінації.
-- Вони турботливі - здатні до співчуття, виявляють турботу про інших людей, цікавляться їхніми справами, завжди готові допомогти рідним та друзям, сусідам, іншим людям, які потребують цього.
Завдання: Назвіть не менше 5 цінностей характеру людини та запишіть їх у зошит, користуючись таблицею 8, сторінка 125 підручника. Встановіть особисту шкалу цінностей та визначте для себе особистий рейтинг.
Вищі цінності і якість життя
Протягом своєї історії людство виробило моральні цінності вищого порядку. Їх ще називають загальнолюдськими, універсальними, або справжніми цінностями. Досвід багатьох поколінь і сучасні наукові дослідження переконливо доводять, що коли люди у своєму житті керуються такими цінностями і формують відповідні риси характеру, що зазвичай досягають високої якості життя. Що таке справжні цінності і як вони впливають на якість життя, досліджував Даррел Франкен, учений зі США. Дослідження тривало 10 років. Опитування проводило 9 професорів провідних університетів США. У ньому взяли участь 1800 осіб із чотирьох країн світу. До загального переліку було внесено 342 моральні цінності, якість життя оцінювалася за 300 параметрами.
У результаті статистичної обробки анкет було визначено 13 цінностей, які найбільше впливали на якість життя. З'ясувалося, що універсальні цінності 1 - 9 повністю збігаються з тими, які проповідують світові релігії.
Опрацювати параграф 21
https://meet.google.com/gzq-eujr-cjd Заходьте за посиланням згідно розкладу уроку
Тема: Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я.
Профілактика вроджених вад.
Пояснення: Що ви знаєте про вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоровя, вроджені вади немовлят?
Психоактивні речовини - загальне поняття, що обєднує такі категорії, як наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги. До них належать алкоголь, тютюн, наркотики, психотропні препарати. Вживання психоактивних речовин викликає формування фізичної або психічної залежності від них. Тютюн, алкоголь і наркотики негативно впливають на всі складові репродуктивного здороая чоловіка та жінки. Вживання психоактивних речовин спричиняє затримкуфізичного і психологічного розвитку плода.
Вроджені вади розвитку - це такі структурні порушення, які виникають до народження, виявляються відразу, або через певний період після народження і зумовлюють порушення функцій органа. Наприклад, циклопія, додаткова нирка, незвичне розміщення органа.
10 правил профілактики вроджених вад.
1. Кожна жінка і чоловік, що досягли статевої зрілості, можуть стати матірю і батьком.
2. Найкраще, коли вагітність є запланованою.
3. Допологове обстеження - надійна гарантія здорової вагітності та важлива складова профілактики вроджених вад.
4. Важливо, щоб кожна жінка зробила щеплення від краснухи щонайменше за 2 - 3 місяці до запланованої вагітності, ідеально - в підлітковому віці.
5. Вживати ліки під час вагітності можна лише за призначенням лікаря.
6. Алкогольні напої шкодять вагітності та майбутній дитині.
7. Не куріть і не дихайте тютюновим димом під час вагітності.
8. Харчуйтеся повноцінно, вживайте необхідну кількість овочів і фруктів.
9. Якщо на робочому місці жінки існують ризики для здоров'я, треба змінити умоаи праці.
10. Вагітні жінки та їх рідні повинні знати симптоми важливих відхилень від норми під час вагітності, а також те, куди звернутися в разі появи цих симптомів.
Вивчити параграф 24 Підготувати проект
"Я за здоровий спосіб життя"
повторити параграфи 19 - 20
Дата 15 квітня 2022 рік
Тема: Епідемія ВІЛ - інфекції, СНІДу: загроза людині. Умови і шляхи інфікування.
Формула індивідуального захисту.
Пояснення:
ВІЛ можна виділити з усіх рідин організму: плазми крові, спинномозкової рідини, сльози, слини, материнського молока. Але не всі ці рідини можуть переносити інфекцію, бо концентрація ВІЛ у них різна. Реально інфікованими (а значить, здатними до розповсюдження вірусу) є рідини статевих залоз і органів.
Для того щоб відбулось зараження, потрібно, щоб рідина однієї (інфікованої) людини потрапила в організм іншої. Так, найбільша концентрація ВІЛ у крові, статевих рідинах і грудному молоці. А щоб відбулось зараження через слину, потрібно 4 літри рідини - така низька концентрація вірусу.
Шляхи передачі ВІЛ
1. ВІЛ передається через кров - людина може бути інфікована під час переливання крові, або пересадки донорських органів. Щоб запобігти цьому на державному рівні здійснюють тестування донорської крові та органів.
2. ВІЛ передається через незахищені статеві контакти - більшість людей у світі інфікувалися через незахищені статеві контакти.
3. ВІЛ передається від ВІЛ- інфікованої матері до дитини - діти, народжені ВІЛ-інфікованими жінками, можуть заразитися під час вагітності чи пологів. Імовірність інфікування - 30%. ВІЛ - позитивним жінкам рекомендують пройти курс профілактичного лікування, яке знижує ризик інфікування дитини.
Важливо пам'ятати, що ВІЛ- інфіковані люди можуть:
- не мати жодних симптомів захворювання протягом багатьох років;
- добре почуватися і мати здоровий вигляд;
- активно рухатись, працювати, мати нормальний апетит;
- боротися з інфекціями, наприклад, хворіти на грип і швидко одужувати;
- не знати, що вони інфіковані та інфікувати інших людей;
Опрацювати параграф 25 виписати в зошит стадії ВІЛ- інфекції та їх ознаки
стр. 175 повторити параграф 21
Тема: Законодавство України в сфері протидії епідемії ВІЛ- інфекції
Пояснення: Ефективні заходи боротьби з епідемією ВІЛ\СНІДу грунтуються на визнанні й захисті прав людини на рівні держави. Коли права людини захищено, інфікується менше людей, а ВІЛ- позитивні та їх родини легше долають труднощі, пов'язані з хворобою.
Україна має прогресивне законодавство у сфері протидії епідемії. Воно гарантує право на добровільне тестування на ВІЛ- інфекцію, збереження лікарської таємниці, соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ. Проблема в тому, що іноді положення цього законодавства порушують, або бракує коштів для їх реалізації
Стаття 4. Держава гарантує забезпечення:
1. Пріоритетності в профілактиці поширення ВІЛ- інфекції інформаційно - розяснювальної роботи з населенням щодо принципів здорового та морального способу життя, духовних цінностей і відповідальної поведінки у сфері сексуальних стосунків
2. Пропаганда здорового способу життя. Доступності та належної якості тестування з метою виявлення ВІЛ- інфекції, в тому числі анонімного, з наданням попередньої та подальшої консультативної допомоги, а також забезпечення безпеки тестування для обстежуваної особи та персоналу, який його проводить.
3. Регулярного інформування населення, у тому числі через засоби масової інформації, про причини зараження та шляхи передачі ВІЛ - інфекції, важливість здорового та морального способу життя для запобігання зараження.
4. Включення питання щодо профілактики ВІЛ- інфекції, здорового та морального способу життя, духовних цінностей, відповідальної поведінки у сфері секвуальних стосунків, традиційних сімейних цінностей, лікування, догляду та підтримки людей, які живуть з ВІЛ, та їх близьких, а також щодо неприпустимості дискримінації таких людей та необхідності формування толерантного ставлення до них до відповідних навчальних програм для середніх, професійно - технічних та вищих навчальних закладів.
Опрацювати параграф 26 проаналізуйте статті законодавства України про
недопущення ВІЛ - інфекції стр. 181 - 182
повторити параграф 22
https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg Заходьте за посиланням на онлайн урок
Дата 29 квітня 2022 рік
Тема: Значення моральних цінностей для профілактики ВІЛ - інфікування і
протидії дискримінації людей, які живуть з ВІЛ.
Пояснення:
Як свідчить досвід, епідемія ВІЛ\СНІДу здатна пробуджувати найгірші і найкращі людські якості. Найгірші якості виявляються тоді, коли ВІЛ - позитивні люди стають жертвами стигми і дискримінації з боку рідних, друзів, знайомих, сусідів, лікарів, учителів та державних службовців. А найкращі - коли люди об'єднуються для боротьби з бездіяльністю уряду чи окремих осіб для надання допомоги і догляду за тими хто живе з ВІЛ.
Важливо збагнути, що епідемію можна подолати лише об'єднаними зусиллями міжнародної спільноти, урядів усіх країн світу, державних установ, бізнесу, громадських організацій, кожної місцевої громади, родини і кожної людини незалежно від її ВІЛ - статусу.
На долю вашого покоління випало серйозне випробовування - створити сім'ю і виховати дітей в умовах епідемії ВІЛ\СНІДу. Попередні покоління людства не знали подібних загроз. Але те, що найбільше цінувалось у всі часи - дошлюбна цнотливість і подружня вірність - допоможе і вам. Адже це найкращий захист від ВІЛ. Як і золоте правило моральності: "Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе". Воно додасть сили протидіяти дискримінації та підтримувати людей, які цього потребують.
Україна має прогресивне законодавство у сфері протидії епідемії ВІЛ\СНІДу. Проблема в тому, що іноді положення цього законодавства порушують, або бракує коштів для їх реалізації. Стигма і дискримінація ВІЛ - позитивних людей порушує їх права у сфері охорони здоров'я., праці, освіти, послаблює зусилля, спрямовані на боротьбу з епідемією, перешкоджає ефективній профілактиці. Одвічні моральні цінності зменшують уразливість молоді в умовах епідемії та сприяють захисту прав людей, які живуть з ВІЛ.
Опрацювати параграф 26 стр. 185 - 186 повторити 23
Тема: Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки
Пояснення: Потреба в безпеці належить до базисних, першочергових потреб людей і соціальних спільнот. Потребу в безпеці неможливо повністю задовольнити, оскільки загрози безпеці існують постійно. У мирних умовах цінність безпеки відходить на другий план і не актуалізується. Соціальні потрясіння, лиха, війни, терористичні акти загострюють її значення, виводять її на перше місце.
Для вироблення і прийняття протидіючих заходів необхідно усвідомити класифікацію видів загроз. Одним із критеріїв класифікації є місце, звідки виходить загроза. Згідно з цим критерієм можна виділити внутрішні й зовнішні загрози. Також вирізняють загрози: військові, кримінальні, інформаційні, епідеміологічного характеру, соціального характеру, у сфері транспорту, глобальні, тероризм, природного характеру, техногенні.
Безпека - це відсутність загроз життєво важливим інтересам людини: її життю, здоров'ю, і добробуту. Безпека, належить до базових людських потреб і є потребою дефіциту. Це означає, що доки людина не почувається безпечно, вона не може належним чином дбати про потреби вищого порядку - соціальні та духовні.
Найвищою потребою людини є духовний розвиток, що спонукає її дбати не лише про безпеку свою та близьких, а й про безпеку наступних поколінь і всього живого на Землі. Індивідуальний рівень безпеки залежить від самої людини: як вона вміє передбачати небезпеки та уникати їх, раціонально діяти в небезпечній ситуації, від її характеру та особистих якостей
Загальним показником рівня безпеки в суспільстві є середня тривалість життя. У процесі розвитку цивілізації цей показник невпинно зростав.
Рівні безпеки
В усі часи батьки, вчителі навчали дітей особистої безпеки: як уникати небезпек, вести здоровий спосіб життя, як правильно поводитися в екстримальних ситуаціях, надавати домедичну допомогу. Дехто може подумати, що цього достатньо, що світ не змінився. Виникли нові небезпеки, пов'язані з наслідками техногенного характеру, але і створено служби, які допомагають людям в нових умовах, тому наше життя стає безпечнішим.
Онак нині людство вступило в нову епоху свого розвитку. Тепер безпека кожного залежить не лише від його поведінки, а й від рівня безпеки суспільства.
Майже всі життєві ситуації пов'яні з ризиками. Найважливішим для особистої безпеки є вміння адекватно оцінювати ризики.
- низький ризик ( їздити на велосипеді у парку в шоломі );
- середній ризик;
- високий ризик ( їздити на велосипеді без шолома на швидкісній автомагістралі );
Завдання: Проаналізуйте сучасний комплекс проблем безпеки людини
стр. 193 у підручнику
Опрацювати параграф 27 повторити 24
Дата: 13 травня 2022 рік
Тема: Глобальні загрози, породжені діяльністю людини.
Розвиток нкологічно доцільного мислення і поведінки як складова
формування здорового способу життя.
Пояснення: Що таке глобальні загрози?
Досягнення цивілізації, що забезпечили людям високий рівень комфорту, на жаль, породили і нові загрози. У ХХІ столітті масштаби цих загроз зростають через збільшення чисельності населення Землі, вичерпання запасів природних ресурсів, порушення стійкості біосфери, накопичення арсеналів зброї масового знищення. Деякі з цих загроз ставлять під питання існування людини як біологічного виду. Єдина можливість збереження людства - навчитися впливати на причини цих загроз, а не лише боротися з наслідками.
Як відбувається порушення стійкості біосфери?
Біосфера має певну стійкість - здатна відновлюватись після несприятливих "збурень": падіння метеоритів, виверження вулканів. Цю стійкість підтримує безліч видів живих організмів, сформованих протягом тривалого часу формування Землі. Кожен з цих видів має свою екологічну нішу і виконує важливу роль для підтримання біосферної стійкості. Лише людина, життєдіяльність якої спрямована на безконтрольне споживання і забезпечення власного комфорту, є загрозою для біосфери.
Науково - технічна революція дає змогу людям діяти з розмахом: видобувати гори корисних копалин, спалювати гігантські обсяги палива, перегороджувати могутні ріки, осушувати величезні масиви боліт, зрошувати сухі степи. Тільки переживши не одну екологічну катастрофу, вона почала розуміти, що всі елементи біосфери - рельєф, грунти, поверхневі і підземні води, рослинний і тваринний світ - тісно взаємопов'язані між собою.
Космічні небезпеки
Дослідження наслідків ядерної зими наштовхнули вчених на думку про можливість подібної загрози від зіткнення Землі з великим астероїдом. Було підраховано, що її зіткнення з небесним тілом, яке має 3 км. у діаметрі, аналогічне одночасному вибуху всіх накопичених на Землі ядерних арсеналів. Людству час замислитись, як запобігти можливій катастрофі. Рівень сучасних технологій дає змогу вести підготовку до боротьби з космічними загрозами. Йдеться про створення Системи протиастероїдного захисту Землі (СПЗЗ). На думку вчених, вона має складатися з космічних пунктів спостереження, систем наведення і засобів ураження.
Загроза ядерного кокфлікту
Збройні конфлікти супроводжують усю історію цивілізації. За останні 5000 років у них загинуло більш як 5 мільярдів людей. У війнах завжди перемагали ті, хто володів найсучаснішою зброєю. Результат Другої світової війни також залежав від того, чи встигне Адольф Гітлер створити атомну бомбу. Якби його плани здійснилися, результат війни міг бути іншим. Відтоді розпочалась гонка озброєнь. За кілька десятиліть ядерні держави накопичили арсенали, що налічують десятки тисяч атомних зарядів, і ракети, здатні донести ці заряди в будь - яку точку планети. Наслідки одного ядерного вибуху жахливі, але локальні; тепловий удар, повітряна ударна хвиля, пожежі, радіація. Однак низка таких вибухів може спричинити глобальну загрозу існуванню життя на Землі.
Опрацювати параграф 28 Повторити параграф 17
Тема: Безпека людини: економічна, продовольча, екологічна, особиста.
Створення безпечних умов життєдіяльності.
Пояснення: В умовах сучасного суспільства питання безпеки життєдіяльності різко загострилися і прийняли характерні риси проблеми виживання людини: залишитися в живих, залишитися неушкодженим, зберегти себе від загибелі в різних життєвих ситуаціях. Збільшується кількість різного роду катастроф, як природного так і техногенного характеру. Причому багато катастроф пов'язані з діяльністю людини і шкодять її здоров'ю.
Сьогодні безпека людини і довкілля тісно пов'язані. Давайте проаналізуємо:
Життєдіяльність - це функції людини, що забезпечують умови для її існування.
Безпека - це стан довкілля, за якого з певною ймовірністю виключено спричинення шкоди людині.
Довкілля - це середовище існування, що впливає на здоров'я людини через матеріальні чинники: фізичні, хімічні, біологічні, психічні.
З небезпеками людина стикалася з моменту свого народження., але тепер до природних небезпек долучилися ті, що пов'язані з технікою, тобто техногенні. Виділяють декілька сфер національної безпеки: економічна, продовольча, військова, екологічна, інформаційна. Особливого значення набула сьогодні остання.
Масштаби інформаційних впливів і швидкість формування громадської думки увесь час зростають. Нині завдяки впровадженню новітніх інформаційних технологій (супутникового зв'язку, телебачення, Інтернету) інформаційні поля окремих спільнот зливаються в гігантський інформаційний простір людства, що діє в режимі реального часу. Це означає, що інформація про будь - які важливі події стає миттєво доступною всьому світові. Наявність глобального інформаційного простору - дуже позитивне явище, що сприяє взаємному збагаченню культур, посиленню зв'язків між народами.
Економічна безпека - це здатність держави задовільнити потреби суспільства в необхідних товарах та послугах і створювати умови для сталого розвитку економіки в майбутньому. Нині економічній безпеці України загрожують застарілі технології, корупція, економічні злочини, низька ефективність державного управління економікою, політична нестабільтність та недостатні обсяги інвестицій.
Важливою складовою економічної безпеки є продовольча безпека. Населення світу стрімко зростає, а отже, зростає й виробництво продовольства, однак не так стрімко. Рівень продовольчої безпеки впливає на рівень соціального, політичного та економічного спокою в державі. Забезпеченість продуктами харчування залежить від багатьох чинників.
Кожна людина повинна передбачати небезпеки і готуватися до них заздалегідь, бути готовою протистояти будь - якій небезпеці і виконувати основні правила безпеки:
- передбачати, розпізнавати небезпеки і по можливості уникати їх;
- знати небезпеки довколо нас і власні можливості їх подолання;
- у разі необхідності діяти швидко і грамотно, виконуючи правила зі збереження свого власного життя і життя оточуючих людей. Запам'ятайте це.
Підготуватися до контрольної роботи Повторити параграфи 18 - 28
Тема: Контрольна робота
Тестові завдання:
1. Здоров'я - це ...
а) стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя;
б) рівень духовного розвитку;
в) задоволення від насиченого подіями життя;
2. Розпорядок дня - це ...
а) порушення прав дитини;
б) обмеження волі і свободи дитини;
в) виконання певних дій протягом дня в один і той же час;
3. Якщо на промисловому підприємстві сталася аварія, то повідомляють ...
а) сиреною цивільної оборони;
б) не повідомляють взагалі;
в) повідомляють через санстанцію;
4. До складових здорового способу життя належить ...
а) рухова активність, недосипання;
б) здоровий сон, недоїдання;
в) повноцінне харчування, здоровий сон, рухова активність;
5. Що впливає на здоров'я людини ?
а) спадковість, медицина, спосіб життя;
б) настрій людини, її праця;
в) зустріч з друзями і колегами;
6. Харчова цінність продуктів, це -
а) характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту;
б) співвідношення білків, жирів, вуглеводів, що міститься в 100 г продукту;
в) комплекс фізичних вправ різної складності;
7. Раціональне харчування базується на принципах
а) калорійність, наповнюваність;
б) помірність, різноманітність, збалансованість;
в) впорядкованість, небайдужість;
8. Самореалізація, це -
а) успішно навчитися;
б) позитивно мислити;
в) здатність людини пізнати себе і здійснити своє покликання;
9. Самооцінка, це -
а) позитивний зміст людських стосунків;
б) як людина ставиться до себе і оцінює себе в різних сферах;
в) фактор саморозвитку;
ПОЯСНІТЬ
1. Як розшифровуються і що означають терміни ВІЛ, СНІД, ІПСШ ?
2. Від чого залежить безпека людини ?
3. Що об'єднує сфера національної безпеки ?
4. Компоненти життєвого самовизначення
Бажаю безпечно провести літні канікули
Немає коментарів:
Дописати коментар