Основи здоров'я 8 клас

                                                          2022 - 2023 навчальний рік

                                                               Дистанційне навчання

Дата 7 вересня 2022 рік

ТЕМА:   На порозі дорослого життя.

Пояснення: Від самого життя батьки або інші дорослі виховують своїх дітей. Вони знайомлять їх із соціальними правилами і нормами, привчають відповідально ставитись до своїх обовязків, допомагають у виборі майбутньої професії. Та сучасний світ дуже відмінний від того, в якому росли твої батьки.

   Розвиток людини - це якісні фізіологічні та психологічні зміни, що тривають від народження до досягнення зрілості (або до кінця життя). Розвиток людини відбувається в процесі росту, дозрівання та навчання. Виділяють три складові зрілості:  фізіологічну, психологічну, соціальну.

                                                    Ознаки психологічної зрілості

   Щоб досягти повної зрілості, людина має стати дорослою не лише біологічно, а й вирости емоційно, інтелектуально і духовно. Інтелектуальна зрілість настає тоді, коли людина починає логічно мислити, чітко усвідомлювати причини і наслідки, робити правильні висновки, приймати виважені рішення, дискотувати за допомогою аргументів.

   Духовна зрілість досягається тоді, коли людина відкриває для себе світ духовних цінностей, усвідомлює важливі принципи, життєву місію ї сенс життя.

                                                Ознаки соціальної зрілості

   Складовими соціальної зрілості є моральна і правова. Моральна зрілість - уміння розрізняти добро і зло, діяти відповідно до прийнятих у суспільстві соціальних норм. Правова зрілість - набуття усіх громадянських прав і повна юридична відповідальність. В Україні вік досягнення правової зрілості - 18 років. Соціальна зрілість - спроможність не лише діяти у власних інтересах, а й налагоджувати і підтримувати стосунки, конструктивно розв'язувати конфлікти.

                                                    Опрацювати параграф 1

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   


Дата 16 вересня 2022 рік

Тема:     Порятунок та захист людей у надзвичайних ситуаціях.

Пояснення:  Кожна людина сьогодні може стати свідком надзвичайних ситуацій. Щодня у світі їх відбувається дуже багато. Вони небезпечні: порушують спокій людей, призводять до їх загибелі, завдають значних матеріальних збитків. За офіційною класифікацією в Україні виділяють їх 4 види.

   Надзвичайні ситуації природного характеру: гідрологічні (паводки, повені), метеорологічні (урагани, смерчі, зливи, град, ожеледиця), природні пожежі, масове ураження сільськогосподарських культур інфекційними хворобами чи шкідниками.

   Надзвичайні ситуації техногенного характеру: транспортні аварії і катастрофи, пожежі, аварії з викидом небезпечних хімічних, біологічних, радіоактивних речовин, раптове руйнування будівель і споруд. аварії на очисних спорудах і в комунальних мережах.

   Надзвичайні ситуації соціально - політичного характеру: здійснення або реальна загроза терористичного акту (збройний напад, захоплення або утримання важливих об'єктів, ядерних установок, напад чи замах на екіпаж повітряного чи морського судна, викрадення або захоплення зброї, виявлення застарілих боєприпасів, громадські заворушення.

   Надзвичайні ситуації військового походження: застосування зброї масового ураження або звичайних засобів ураження, що призводить до руйнування атомних і гідроелектростанцій, складів та сховищ радіоактивних і токсичних речовин та відходів, нафтопродуктів.

   Завдання:  За допомогою таблиці 2, сторінка 15 підручника оцініть, чи дотримувалися люди і державні служби принципів безпечної життєдіяльності у наведених ситуаціях.

                                Опрацювати параграф 2     Завдання 1 на сторінці 19

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   


Дата 23 вересня 2022 рік

Тема:     Перша і невідкладна допомога в надзвичайних ситуаціях. 

Пояснення:     Раніше ми вже вивчали як поводити себе у надзвичайних ситуаціях: під час грози і повені, як діяти при витіканні газу або в разі пожежі, під час аварії на підприємстві та дорожньо - транспортної пригоди. Треба навчитися сьогодні рятувати життя інших людей та надавати невідкладну допомогу потерпілим.

   Завдання: Прочитайте повідомлення на сторінці 21. Які особисті якості необхідні людині, щоб зважитися на подібний вчинок? Що їй потрібно знати і вміти? А як би поступив ти?

                                          Невідкладна допомога потерпілому.

   Якої допомоги потребує потерпілий, який потрапив у пожежу? Як надавати допомогу при опіках різного ступеня тяжкості? Якщо потерпілий не дихає, порушено серцеву діяльність, зробити штучне дихання і непрямий масаж серця. Викликати "швидку допомогу". Якщо потерпілий непритомний, але дихає. Покласти потерпілого на бік, розстебнути одяг, забезпечити доступ свіжого повітря, дати понюхати нашатирний спирт, побризкати обличчя холодною водою. Якщо є ознаки отруєння чадним газом, забезпечити свіже повітря і викликати лікаря. У потерпілого є опіки. Твої подальші дії залежать від глибини ураження. Для профілактики шоку дати знеболюючі препарати і викликати лікаря.

           Треба знати.    Залежно від глибини ураження розрізняють 4 ступені опіків

   І ступінь - почервоніння і набряк шкіри, що супроводжується пекучим болем.

   ІІ ступінь - інтенсивне почервоніння, відшарування зовнішнього шару шкіри, заповнені прозорою рідиною пухирі.

   ІІІ ступінь - верхнього шару шкіри практично немає, характерне омертвіння шкіри, утворення бурувато - коричневої шкірки.

   ІV ступінь - некроз (омертвіння) шкіри, мязів, сухожилля, кісток. Це найтяжча форма опіку, струп щільний і товстий, іноді чорного кольору з ознаками обвуглення.

                      Опрацювати параграф 3    Відповіді на запитання

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   


Дата 30 вересня 2022 рік

Тема:     Абетка домедичної допомоги. 

 Пояснення:  Відомо, що лише 20% тих, хто загинув від травм, опіків чи занурень у воду, мали ушкодження несумісні з життям. Решту потерпілих можна було врятувати, вчасно надавши їм допомогу. В Українв від нещасних випадків щороку гине майже 30 тисяч осіб, тож ціна ненадання першої допомоги - 24 тисячі людських життів.

   Іноді люди ненадають допомогу через те, що не мають елементарних знань. Наприклад, думають, що марно здійснювати реанімацію більш як 5 хвилин після зупинки серця (адже мозок за цей час уже перестав функціонувати). Але це не так. Справді, мозок гине без кисню приблизно через 5 хвилин після клінічної смерті. Та коли роблять масаж серця і штучну вентиляцію легень, кровопостачання мозку не припиняється.

                                                   Визначення стану потерпілого

   Щоб не втратити шансу допомогти потерпілому, треба насамперед визначити його стан. Якщо потерпілий непритомний, слід вкласти його на спину і підкласти щось під ноги, забезпечити доступ свіжого повітря, побризкати водою, поплескати по щоках, дати понюхати нашатирного спирту. Відразу перевірити наявність ознак життя: пульсу і дихання, а за їх відсутності - реакцію зіниць на світло. Широка нерухома зіниця свідчить про відсутність мозкового кровообігу.

   За жодних умов не можна вважати потерпілого загиблим на підставі зовнішніх ознак - відсутності пульсу і дихання. У перші 5 хвилин після клінічної смерті багато потерпілих можна повернути до життя.

                                Опрацювати параграф 4    Відповіді на запитання

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

Дата 7 жовтня 2022 рік

Тема:       Поняття про оздоровчі системи.

   Пояснення:    Оздоровчі системи  - це практичні методики сприяння здоровю. Такі системи почали формуватися з давніх часів і є частиною культупної спадщини людства. Їх умовно поділяють на традиційні та сучасні.

   Традиційні - найкраще збереглися в країнах із неперервним культурним розвитком, наприклад, у Їндії, Китаї. Такі відомі системи, як йога, ушу, цигун, спрямовані на досягнення гармонії людини - як внутрішньої, так і з навколишнім світом. Елементами оздоровчих систем є гімнастика, харчування, голкотерапія, точковий массаж, релаксація.

   Сучасні - грунтуються на холістичному підході і спрямовані на досягнення фізичного і психологічного благополуччя. Базовими елементами таких систем є: система харчування, фізичні вправи, процедури релаксації.

   Завдання: Назвіть приклади оздоровчих систем (фітотерапія, ароматерапія, дельфінотерапія). Зясуйте, з яких елементів вони складаються. Знайдіть інформацію про ці оздоровчі системи в Інтернеті і проаналізуйте, з яких елементів вони складаються.

   Традиції та звичаї українського народу охоплюють усі компоненти здорового способу життя: харчування, рухову активність, гігієну, загартування, дотримання режиму праці та відпочинку. Основними засадами харчування українців завжди були збалансованість, різноманітність, висока біологічна цінність, простота приготування.

   Рухливий спосіб життя, фізична активність були невідємною частиною життя наших предків. Навіть під час відпочинку та у свята вони не були пасивними. Усі ігри та розваги українців грунтувалися на фізичній активності. Деякі танці потребували неабиякої сили, витривалості та спритності долати всі перешкоди та негаразди.

                     Опрацювати параграф 5    Відповіді на запитання сторінка 40.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   


Дата 14 жовтня 2022 рік

Тема:       Фізична активність і здоров'я людини.

 Пояснення:    Фізичні якості людини - це риси її зовнішності та складові фізичної форми. Хорошу фізичну форму нерідко плутають з гарною статурою. Однак фізична форма більше стосується тренованості, ніж естетики.

  Існує 6 складових  фізичної форми: витривалість, сила, спритність, гнучкість, склад  тіла.

     Витривалість - найголовніша складова тренованості, здатність тривалий час витримувати помірні фізичні навантаження. Є показником того, як серце і легені забезпечуть організм киснем, тому її ще називають серцево - легеневою витривалістю. Наприклад, аеробіка, біг, плавання.

     М'язова витривалість - здатність м'язів витримувати навантаження протягом тривалого часу. Ритмічні рухи у помірному темпі допомагають розвинути витривалість певної м'язової групи.

     М'язова сила - здатність організму утримувати, переносити чи штовхати вагу. Потрібна кожному для виконання щоденних вправ та уникнення травм. Фізичні вправи з навантаженням - найкращий спосіб розвинути м'язову силу.

     Спритність - добра скоординованість рухів і швидка реакція. Розвивають спритність передусім східні єдиноборства, фехтування, всі види тенісу, бадмінтон, танці, плавання.

     Гнучкість - здатність суглобів забезпечувати максимальну амплітуду рухів. Втрата гнучкості може призвести до розтягнення м'язів, натомість сильні та еластичні м'язи забезпечать активність до старості. Заняття гімнастикою, танцями орієнтовані на розвиток гнучкості.

                 Опрацювати параграф 6    Виконай практичне завдання на сторінці 45.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   


Дата 21 жовтня 2022 рік

Тема:    Основні положення законодавства України щодо порятунку і захисту людей.

 Пояснення:             Завдання та функції аварійно - рятувальних служб є:

     1. Проведення під час виникнення надзвичайних ситуацій на обєктах і територіях аварійно - рятувальних робіт;

     2. Ліквідація надзвичайних ситуацій та окремих її наслідків;

     3. Виконання робіт із запобігання виникненню та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру та щодо захисту від них населення і територій;

     4. Захист природного навколишнього середовища та локалізація зони впливу шкідливих і небезпечних факторів, що виникають під час аварій і катастроф;

     5. Забезпечення готовності своїх органів управління, сил і засобів до дій за призначенням;

     6. Пошук і рятування людей на уражених об'єктах і територіях, надання у відповідних межах невідкладної домедичної і медичної допомоги, особам, які негайно цього потребують.

     7. Ліквідація особливо небезпечних проявів надзвичайних ситуацій в умовах екстремальних температур, задимленості, загазованості, загрози вибухів, обвалів, зсувів, затоплень, радіаційного та бактеріологічного зараження території, інших небезпечних проявів.

                                Опрацювати статтю 3 Конституції України

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

Дата 4 листопада 2022 рік

Тема:      Раціональне харчування.  Вибір харчових продуктів. 

Пояснення:

     Давно відомо, що від правильного харчування залежить стан здоров'я людини. Важливими характеристиками продуктів є їх харчова та енергетична цінність.

   Харчова (поживна) цінність - це співвідношення білків, жирів і вуглеводів, вітамінів та мінеральних речовин, що містяться в 100 грамах продукту. Людям необхідне збалансоване харчування, яке забезпечує організм усіма поживними речовинами.

  Енергетична цінність (калорійність) - характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту. Вона вимірюється в калоріях або кілокалоріях. Деякі продукти, наприклад цукор мають високу калорійність і низьку поживну цінність. Інші, навпаки, є низькокалорійними, але такими, що мають високу харчову цінність. Це, наприклад, свіжі овочі, фрукти, морепродукти. Якщо людина споживає недостатньо калорій, вона починає втрачати вагу. І навпаки, дуже висока калорійність харчового раціону призводить до збільшення маси тіла. Тому важливо споживати стільки калорій, скільки витрачаєш.

   Фізичне здоров'я, яке є основою інтелектуального розвитку та емоційного благополуччя, неможливе без повноцінного харчування. Населення більшості країн світу не потерпає від голоду. Однак люди нерідко відчувають дефіцит поживних речовин через незбалансоване харчування. Маючи величезний вибір продуктів, вони не завжди віддають перевагу корисним.

                                                Опрацювати поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

Дата 11 листопада 2022 рік

Тема:      Принципи раціонального харчування. Обережно: модні дієти!

Пояснення:   Страви національної кухні - здорові і добре збалансовані, інакше вони б не дійшли до нас з глибини віків. Але сучасні умови життя суттєво відмінні від тих, в яких жили наші пращури. Ми витрачаємо менше енергії і, отже, потребуємо менше калорійної їжі. Однак потреби людини в основних поживних речовинах не змінилося, а навіть в деяких збільшилися. Тому важливо поєднувати традиції з досягненнями сучасної дієтології, що грунтується на трьох загальних принципах харчування.

                                                  Принципи раціонального харчування

     1. Помірність - означає, що калорійність раціону не повинна перевищувати енергетичні затрати організму;

     2. Різноманітність - необхідність споживання продуктів усіх основних груп (зернових і хлібобулочних виробів, овочів, фруктів, м'ясних і молочних продуктів);

   3. Збалансованість - правильне співвідношення усіх груп продуктів.

   Завдання: Проаналізуйте малюнок 10. на сторінці 49 у підручнику Піраміда здорового харчування. Дана піраміда ілюструє важливі принципи здорового харчування, вона була розроблена у 1992 році Міністерством сільського господарства США. Тут показано як вживати продукти в невеликих кількостях, щоб не зашкодити своєму здоров'ю.

                                                        Обережно: модні дієти!

   Слово дієта походить від грецького, що означає "раціональний спосіб життя" - широке поняття, яке охоплює раціон харчування і систему фізичних навантажень. Та зазвичай, говорячи про дієти, люди мають на увазі лише харчування. Ви, напевно, чули про вегетаріанські дієти, роздільне харчування, лікувальне голодування, кремлівську чи голлівудську дієти. Мода на різні дієти приходить і відходить, але їх об'єднує те, що всі вони претендують на винайдення єдиного правильного принципу харчування, а решта дієт проголошується неефективними.

                                      Опрацювати параграф 7. сторінки 48 - 51.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

Дата 18 листопада 2022 рік

Тема:      Безпека харчування.  

 Пояснення:    Здоров'я людини є основою її благополуччя. Тому більшість людей відчуває дефіцит поживних речовин через незбалансоване харчування. Маючи величезний вибір продуктів, вони не завжди віддають перевагу найкориснішим з них. Дехто обирає те, що гарно упаковано чи гучно розрекламовано. А хтось орієнтується на смак продуктів, нехтуючи тим, що до багатьох з них виробники додають підсилювачі смаку та ароматизатори.

   Поживних речовин, які не виробляються в людському організмі, всього 40. Це основні жирні кислоти, 15 вітамінів, 14 мінеральних елементів і 10 амінокислот. З цих поживних речовин в організмі людини утворюються майже 10 тисяч різних сполук, необхідних для підтримання здоров/я. Нестача однієї з поживних речовин призводить до дефіциту сотень необхідних організмові сполук. І як наслідок - порушується обмін речовин, людина починає хворіти.

   Завдання: Прочитайте міфи і факти про дієти на сторінці 52 підручника. Назвіть ще кілька дієтологічних рекомендацій. Проаналізуйте їх з погляду безпеки для здоров'я.

   Захворювання, спричинені дефіцитом поживних речовин, можна вилікувати, якщо в організмі ще не відбулися незворотні зміни. Спершу лікарі з'ясовують, дефіцит яких поживних речовин існує в організмі, а відтак призначають спеціальну дієту і харчові добавки для відновлення балансу. Деякі харчові добавки є небезпечними. Це, зокрема, препарати для схуднення і добавки, що містять стероїди. Нерідко хлопці вживають їх для покращання статури і досягти вагомих результатів у спорті. Та вживання стероїдів має і побічні ефекти: підвищена агресивність, несвіже дихання, надмірне пітніння, облисіння. 

                                    Опрацювати параграф 7. сторінки 52 - 54.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

Дата 25 листопада 2022 рік

Тема:     Профілактика харчових отруєнь. Перша допомога.

 Пояснення:        Харчове отруєння - термін на позначення того, що відбувається з людиною внаслідок вживання неякісного, зіпсованого чи інфікованого харчового продукту. Найчастіше харчові отруєння спричиняються бактеріями або токсинами. Потрапивши в організм, бактерії виділяють токсин, що паралізує нервову і дихальну системи. Лише термінова медична допомога може врятувати людині життя.

   Завдання: Використовуючи текст підручника на сторінці 56 дізнайтеся про інфекційні захворювання (ботулізм, сальмонельоз, золотистий стафілокок), якими симптомами вони супроводжуються, які наслідки мають.

                                           Що робити при харчовому отруєнні?

   У разі появи симптомів харчового отруєння треба викликати лікаря. До його приїзду дати потерпілому випити 5 - 6 склянок кип'яченої води і викликати блювання. Обов'язково попередити всіх, хто вживав ті самі продукти, особливо якщо це були гриби. При слабких симптомах отруєння потерпілого залишають удома. Йому слід багато пити, щоб запобігти зневодненню. При сильних симптомах або ураженні нервової системи рахунок іде на хвилини, негайно викликайте "швидку допомогу". Якщо хворого довелося госпіталізувати, відправте з ним підозрілий продукт на аналіз.

                                                       Опрацювати параграф 8.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 2 грудня 2022 рік

Тема:                                        Контрольна робота

                                               Тестова перевірка знань

   1. Оздоровчі системи - це ...

         а) практичні методики сприяння здоров'ю людини;
         б)  захисна реакція організму;
         в) порушення життєдіяльності організму внаслідок дії факторів ураження;

   2. Принципи раціонального харчування - це ...

         а) дисциплінованість, активність, вимогливість;
         б) помірність, різноманітність, збалансованість;
         в) керувати, аналізувати, систематизувати;

   3. Харчове отруєння - це ...

             а) вживання неякісних зіпсованих продуктів;
             б) негативна дія медичного персоналу;
             в) правила зберігання продуктів;

   4. Ознаки психологічної зрілості ...

               а) моральні;       б) правові;        в) духовні;

   5. Що таке тренінг?

             а) вчинки людей, що порушують Конституцію держави, її закони;
             б) кримінальна відповідальність за скоєне лихо;
             в) форма групової роботи, яка забезпечує участь і творчу взаємодію її учасників;

   6. Виберіть з даного переліку ознаки НС

                   а) практичні методики сприяння здоров'ю людини;
                   б) значне погіршення стану довкілля;
                   в) порушення життєдіяльності організму внаслідок дії факторів ураження;

   7. Принципи порятунку і захисту людей

                 а) запобігати, уникати, діяти;
                 б) помірність, різноманітність, збалансованість;
                 в) керувати, аналізувати, систематизувати;

   8. Надзвичайні ситуації - це ...

               а) безпека твого життя;
               б) події, що порушують нормальні умови життя;
               в) психологічне напруження стану організму;

   9. З даного переліку виберіть ІІ ступінь термічних опіків

                а) найтяжча форма опіків з ознаками обвуглювання;
                б) інтенсивне почервоніння, відшарування зовнішнього шару;
                в) характерне омертвіння шкіри;

   10. З даного переліку виберіть складові фізичної форми

              а) здоровий спосіб життя;
              б) певна система загартування організму;
              в) загальна витривалість, сила, спритність, гнучкість;

                                                     Поясніть

      1. Як класифікують НС?

       2. Як уникнути ризику ВІЛ - інфікування?

       3. Розкажіть про хвороби, до яких призводить незбалансоване харчування?   

                   Тести виконати в робочому зошиті та направити мені на перевірку


Дата 9 грудня 2022 рік

Тема:        Становлення особистості. Біосоціальний характер особистості.

 Пояснення:    Кожна людина має притаманне лише їй поєднання здібностей, рис характеру, інших людських якостей. Тобто кожен з нас є унікальною і неповторною особистістю. Певною мірою риси особистості зумовлені спадковістю, частково вони формуються під впливом оточення. Тобто кажуть, що процес формування особистості є біосоціальним.

   Завдання: Візьміть однакові аркуші паперу, складіть їх навпіл і без ножиць сформуйте половинки контуру людського тіла. Розгорніть фігурки і напишіть на них своє ім'я і 5 особистих якостей (кмітливий, романтичний ...). Поміркуйте, чому з однакових папірців вийшли цілком різні фігурки.

   Контекст  розвитку особистості - це середовище, де розвивається дитина: час, місце її народження, економічна і політична ситуації, система освіти, технології, культура.

   Розвиток людини впродовж життя є поступовим і достатньо прогнозованим процесом. Усі теорії розвитку особистості визнають, що фізичний, психічний, соціальний і моральний розвиток людини відбувається в певній послідовності.

   Однією з найцікавіших теорій розвитку є вчення про стадії психосоціального розвитку Еріка Еріксона. Згідно з його теорією, психосоціальний розвиток людини охоплює 8 стадій. З них 5 - у дитинстві, 3 стадії - у зрілому віці.

   Успішно вирішуючи актуальні завдання розвитку, ми збагачуємо свою особистість і переходимо на наступний рівень. Якщо завдання на якомусь етапі не вирішене, це негативно впливає на все подальше життя. Зазвичай реальний результат знаходиться посередині між цими двома крайностями.

                                   Опрацювати параграф 9.  Завдання на сторінці 68.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 16 грудня 2022 рік

Тема:        Складові духовного розвитку особистості. Формування системи цінностей.

 Пояснення:   Цінності - це те, що є важливим для людини, за допомогою чого вона оцінює і звіряє будь-що у своєму житті, визначає власні пріоритети.

   Існує кілька десятків цінностей, спільних для всіх людей, незалежно від того, у що вони вірять і де живуть. Це - любов, дружба, оптимізм, толерантність, чуйність, довіра, самоповага. Їх називають вищими, або загальнолюдськими цінностями.

   Завдання: Поміркуйте, як змінилися за рік ваші цінності? Які цінності є тепер для вас найважливішими? Пригадайте, які переваги має людина, якщо вона сповідує загальнолюдські цінності. Вам вже відома теорія потреб за А. Маслоу. Пригадайте, які існують фізіологічні, соціальні та духовні потреби? 

   Моральність - це особисті уявлення про те, що є добрим чи поганим, прийнятним чи неприйнятним. 
                                                     Рівні морального розвитку

   1. У дитинстві дитина відрізняє добро від зла за реакцією дорослих. Якщо щось схвалюється моральними авторитетами - це добре, якщо ні - погано. Моральні авторитети - люди, які мають владу карати, яких треба слухатися (батьки, вихователі, вчителі).

   2. Пізніше людина починає орієнтуватися на моральні засади, які існують у суспільстві. Добре, те, що схвалюється її соціальним оточенням і не суперечить закону.

   3. Ті, хто досягає третього рівня морального розвитку, орієнтуються на універсальні етичні принципи. Високоморальними вважаються вчинки, що відповідають загальнолюдським цінностям (навіть якщо вони суперечать законам країни проживання).

                       Опрацювати параграф 10.  Завдання на сторінці 72.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 23 грудня 2022 рік

Тема:        Краса і здоров'я людини. Ідеали краси і здоров'я.

 Пояснення:    Ідеали краси в минулому залежали від історичних умов і допомагали людям пристосовуватися до них. Наприклад, у так звані "голодні віки" цінувалася повнота. Вона свідчила про здатність людини добувати їжу і забезпечувати себе та своїх нащадків усім необхідним для виживання. 

   У наш час, коли проблеми голоду в більшості країн не існує, струнка, підтягнута статура свідчить про наявність можливостей для підтримання хорошої фізичної форми. Адже відомо, що надмірна вага пов'язана з ризиком багатьох захворювань, від яких люди хотіли б захиститися.

   Сучасні ідеали краси формуються під впливом моди і засобів масової інформації, зокрема кінематографа. З кожним роком даний вид мистецтва набирає обертів. Телебачення, реклама, шоу - бізнес пропагують образи ідеальних чоловіків та жінок і тисячі товарів та послуг, які начебто допомагають кожному наблизитися до них. Та не варто сліпо гнатися за модою.

   Завдання: Використовуючи додаткову літературу, назвіть ознаки зовнішньої та внутрішньої краси протилежної статі. Поміркуйте, чи всі люди мають однакові уявлення про красу. Визначте, що люди роблять для того, щоб бути красивими (стежать за модою, фарбують волосся, роблять макіяж, татуювання, пірсинг, дотримуються дієти, займаються спортом, зважуються на пластичні операції).

   Упевненість у своїй привабливості дуже важлива, особливо для молоді. Але твоя привабливість визначається не лише рисами обличчя чи пропорціями тіла. Озирнись довкола, і ти, напевно, побачиш когось, хто начебто зовні гарний, але не викликає симпатії, з ким навіть не хочеться або немає про що говорити. І навпаки, пригадай багатьох відомих музикантів, акторів, політиків, які зовні аж ніяк не фотомоделі. Та це не завадило їм стати популярними, почуватися привабливими та подобатися багатьом.

                               Опрацювати параграф 11.  Завдання на сторінці 79.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 13 січня 2023 рік

Тема:        Уміння вчитися.   Складові уміння вчитися.

 Пояснення:    Сучасний світ вимагає від людей цілком інших інтелектуальних умінь. Тепер важливо бути відкритим до змін і готовим учитися впродовж усього життя. В сучасному світі кількість інформації подвоюється кожні десять років. Навряд чи тепер варто накопичувати знання "про запас", адже за кілька років більшість інформації просто застаріє. Навіть якщо ти вирішиш не продовжувати навчання після школи, тобі доведеться постійно вчитися - самостійно чи на різноманітних курсах. Тому важливо дізнатись, як працює наш мозок, і оволодіти сучасними методиками: ефективного запам'ятовування, концентрації уваги.

   Завдання: Прочитайте історію про підлітка, який завдяки використанню ефективних методик з трієчками став відмінником і здійснив свою мрію. Багато цікавого ти можеш дізнатися з книжок Тоні Б'юзена (дивись малюнок 22.) У деяких країнах вони є обов'язковими для тих, хто хоче навчатися у вищих навчальних закладах.

   Дві тисячі років тому людство нічого не знало про мозок. Думки і почуття людини вважали продуктом безтілесної субстанції - душі. Лише 500 років тому люди усвідомили, що за свідомість і мислення відповідає те, що знаходиться в голові.

   У середині ХХ століття домінувала думка, що мозок - це комп'ютер, в який вводиться інформація, а він зберігає її "на поличках". Математики з ентузіазмом почали розробляти штучний інтелект. В останню чверть століття вчені зрозуміли, що людський інтелект - набагато складніший інструмент, ніж вважали. Нині людство перебуває на порозі революційних відкриттів у пізнанні діяльності мозку. Розробляються методики, які допомагають у багато разів підвищити його ефективність.

   Нещодавно було встановлено, що чим більше людина користується тільки однією півкулею, тим менше вона може  послуговуватися іншою у ситуаціях, коли це необхідно. Всесвітньо відомий художник Пабло Пікассо створював свої шедеври не лише за допомогою уяви. Він детально аналізував кожен крок своєї роботи. Кожен з нас потенційно є видатним ученим і талановитим митцем. І якщо на певний момент деякі наші здібності ще не проявилися, то це тому, що ми їх не розвивали.

                                     Опрацювати параграф 12.  сторінки 80 - 83.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 20 січня 2023 рік

Тема:    Розвиток логічного та образного мислення.

 Пояснення:  Вчені вважають, що інтелектуальні здібності людини та її здатність навчатися знижуються з віком. Але якщо постійно стимулювати діяльність мозкових клітин, вони утворюють величезну кількість нових зв'язків, тому інтелектуальні здібності зростають незалежно від віку. Даний факт підтверджує не тільки наука. Видатний хірург Микола Амосов плідно працював майже до 90 років. 

   Спочатку вважали, що інтелект людини визначається масою мозку і кількістю нейронів у ньому. Пізніше професор Петро Анохін довів, що інтелект залежить не від кількості мозкових клітин, а від зв'язків між ними. Наукою доведено, що люди використовують лише мізерну частку потенціалу свого мозку. Більшість наших інтелектуальних проблем виникають не через обмеженість можливостей мозку, а через те, що ми не беремо до уваги, як мозок сприймає інформацію, обробляє її і відтворює.

                                                          Бар'єри ефективного навчання
     - недосипання;
     - неправильне харчування;
     - розумові перевантаження;
     - недостатня інтелектуальна активність;
     - психологічні стреси;
     - використання неефективних методів роботи;
     - вживання деяких ліків, що впливають на пам'ять.

   Що допомагає зосередитись? (тиша, добра організація робочого місця, висока мотивація, багатий словниковий запас, швидке читання, регулярний відпочинок).

   Більшість людей, які мають проблеми з концентрацією уваги, кажуть, що вона різко знижується через 30 - 40 хвилин від початку роботи. Однак те, що вони вважають недоліком, насправді є нормальним явищем: мозку час від часу потрібна невелика перерва щоб опрацювати отриману інформацію. Тому, замість працювати через силу, зроби перерву на 5 - 15 хвилин.

                   Опрацювати параграф 12.  сторінки 84 - 86.  Завдання на стр. 86.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 27 січня 2023 рік

Тема:    Принципи запам'ятовування. Розвиток пам'яті та уваги.

 Пояснення:  Успішне навчання грунтується на сучасних дидактиках ефективного запам'ятовування., концентрації уваги, підготовки до іспитів. Щоб добре скласти іспити треба налаштуватися на успіх, правильно організувати підготовку, використовувати ефективні методики і навчитися долати надмірне хвилювання. 

   Так, грецький філософ Платон вважав, що пам'ять подібна до воскової пластини, на якій утворюється відбиток твердого предмету. Як поверхня воскової пластини з часом розгладжується, так і відбитки різних подій стираються з пам'яті з плином часу. Греки так обожнювали пам'ять, що в їхній міфології з'явилася богиня пам'яті - Мнемозіда. Від її імені походить заняття "мнемонічні прийоми", тобто прийоми кращого запам'ятовування.

   Завдання: Проаналізуйте, як складати карти пам'яті за певний період, малюнок 25 на сторінці 89 підручника. Зверніть увагу, які основні компоненти тут виявлені, чому надається перевага.

   Такі карти доцільно створювати під час підготовки до іспитів, коли вам доводиться опановувати великі обсяги навчального матеріалу. Для цього роблять конспект, що складається з певних визначень та цитат, на які треба звернути увагу при запам'ятовуванні.

                                                      Як створювати карти пам'яті?

   У центрі аркуша намалюй (права півкуля) символ теми. Від центрального символу проведи лінії над якими напишеш (ліва півкуля), чи намалюй ключові поняття, що стосуються даної теми. Написи мають бути дуже короткими, лаконічними, писати краще друкованими літерами, такий текст краще читати і запам'ятовувати. Кожна лінія може мати розгалуження, необхідні для розкриття конкретного поняття. Для створення карти використовуй різні кольори - це сприяє кращому запам'ятовуванню, стимулює інші мозкові процеси. Під час створення таких карт ти повинен усвідомити, що деякі терміни і поняття пов'язані не лише з центральною темою уроку, але і між собою. Такі зв'язки позначай стрілками різного кольору і форми. Можеш застосувати геометричні фігури. 

   Завдання: На сторінці 90 підручника, розгляньте практичне завдання "Підготовка до іспитів", як розвивати пам'ять та увагу. Прокоментуйте таблицю 6. Що треба для того, щоб успішно скласти іспити і потрібне запам'ятати.

                          Опрацювати параграф  13.  Практичне завдання на сторінці 90.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата  3 лютого  2023 рік     

ТЕМА:   Соціальні аспекти статевого дозрівання. Принципи рівноправного спілкування.

Пояснення:     Поведінка конкретної людини може відповідати, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки - ніжними та енергійними. У цьому немає нічого поганого. Навпаки, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінно і надзвичайно дієздатною особистістю, яка обирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.

                                             Що таке гендерні ролі і стереотипи?

   Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі. З цього приводу в багатьох країнах світу існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам - блакитного, дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам - автомобілі. Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їх уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування гендерних ролей відбувається і під впливом інших чинників соціального середовища - вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення, засобів масової інформації.

   Завдання: Розгляньте малюнок 26 підручника, сторінка 97 які з поданих гендерних стереотипів вважаєте застарілими і чому? Порівняйте позиції хлопців і дівчат.

   Більшість гендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті - матері чи батька, чоловіка чи дружини. Однак деякі гендерні стереотипи сформувалися дуже давно, в цілком інших історичних і соціальних умовах. Багато з них застаріли і нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі. Також важливо пам'ятати, що гендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи іншої статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад, емоційність вважається характерною жіночою рисою, а стриманість - чоловічою. Однак є чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок.

                                  Як розвиваються стосунки між статями?

   Стосунки між людьми різної статі формуються з раннього дитинства у декілька етапів.

       Дитинство - спостерігаючи за малюками, можна помітити, що хлопчики і дівчатка охоче граються разом. Та щойно завершується процес усвідомлення статі і гендерних ролей, як діти починають надавати перевагу своїй статі: дівчатка граються з дівчатками, хлопчики з хлопчиками. І така закономірність проявляється доволі часто.

       Підлітковий вік - з початком статевого дозрівання все змінюється. Дівчата і хлопці виявляють інтерес одне до одного, починають дружити, разом слухати музику, ходити в кіно. Спілкуються вони переважно групами - компаніями. Проводячи разом дозвілля, більше дізнаються одне про одного. Дівчата усвідомлюють, якими вірними друзями можуть бути хлопці. Хлопці вчаться цінувати емоційну підтримку дівчат.

       Юність - хлопець чи дівчина відчуває симпатію до протилежної статі. Якщо вона взаємна, молоді люди мають схожі мрії, погляди та інтереси, то між ними виникає емоційна близькість, яка з часом може перерости в глибоке і прекрасне почуття - кохання.

       Зрілість - з досягненням біологічної і соціальної зрілості закохані можуть створити родину. Потреба у спілкуванні з однолітками і дружні стосунки з протилежною статтю є цілком природною для твого віку. Однак, дуже важливо, щоб ці стосунки були рівноправними.

   Завдання:  Прочитай діалоги на малюнку 29, сторінка 103 підручника. Визнач манеру поведінки Славка, Жені і Тані. Поміркуй, що допомогло тобі визначитись: які слова, інтонації голосу, міміка, рухи, положення тіла.

                    Опрацювати параграф  14.      Аналіз малюнку 27 на сторінці 98.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата  10 лютого 2023 рік          

ТЕМА:   Особливості дії тютюнового диму, алкоголю і наркотиків на розвиток репродуктивної системи підлітків.

Пояснення:     Народження маляти - це дуже відповідальний крок у житті кожної молодої пари. На жаль, не всі юні люди мають зрілий погляд на обставини, що можуть мати вирішальний вплив на планування сім'ї. Чимало підлітків, потрапляючи в тенета алкоголю і наркотиків, тютюну, не замислюються про вплив такого способу на життя та репродуктивне здоров'я. Проте ця ситуація не є безвихідна. Є 101 і більше способів захистити себе самого. Варто лише навчитися робити це.

   Шкідливі звички (алкоголь, тютюнопаління, наркоманія і токсикоманія), явища, які тісно пов'язані між собою. Вони є важливими факторами багатьох захворювань та причиною загибелі мільйонів людей. Ці звички перетворилися на смертельних ворогів людства, яких потрібно зупинити, щоб не допустити можливості самознищення людини. У підлітка відбувається дуже інтенсивний обмін речовин, що сприяє швидкому всмоктуванню і надходженню тютюновоє, алкогольної та наркотичної отрути в життєво важливі частини організму, особливо у головний мозок. Мозок починає працювати зі збоями, погіршується пам'ять, знижуються інтелектуальні здібності. Молода людина стає хворою фізично, соціально, психологічно, інтелектуально. Навіть невеликі дози наркотику погіршують процеси нормального росту, розвитку та статевого дозрівання підлітка.

   Поширеними наслідками вживання алкоголю підлітками є наслідування звичок дорослих людей, навіть своїх батьків. Вплив тютюну, алкоголю та наркотичних речовин на організм дівчини є ще згубнішим: жінки, які палять частіше страждають на безпліддя і мають ризики різних хронічних захворювань. Існує багато доказів того, що куріння до настання і під час вагітності шкідливе для дитини, оскільки погіршується транспортування кисню і поживних речовин. Причому немає прямої залежності між кількістю викурених цигарок і їх шкідливістю.

   Завдання:  Наведіть приклади того, як деякі гендерні стереотипи можуть підштовхувати підлітків до ризикованої статевої поведінки

     -- Чоловіки мають бути ініціаторами стосунків, а жінки - відігравати пасивну роль;

     -- Якщо дівчина любить хлопця, вона повинна у всьому покладатися на нього;

     -- Хлопець має набути якнайбільше сексуального досвіду до одруження;

     -- Якщо дівчина завагітніла, то вона сама винна у всьому, що сталося;

   Куріння нерідко спричиняє безпліддя у жінок. Учені довели, що речовини, які містяться у тютюновому димі, приводять до загибелі яйцеклітин. За своєю дією куріння подібне до видалення одного яєчника у жінки. Існує чимало доказів того, що куріння під час вагітності дуже небезпечне для дитини, оскільки утруднює транспортування кисню і поживних речовин до плода. Воно підвищує ризик невиношування плода, передчасних пологів, мертвонародження, респіраторних інфекцій, бронхіальної астми, отиту.

   Зловживання алкоголем - нерідко воно буває наслідком безпліддя чоловіків і жінок. Особливо небезпечно вживати алкоголь під час вагітності, адже він проникає через плаценту до плода. Концентрація алкоголю у крові дитини така ж, як і у матері. Зловживання алкоголем може спричинити викидень на ранніх термінах вагітності. У батьків - алкоголіків часто народжуються діти з багатьма фізичними та розумовими відхиленнями, що мають загальну назву - алкогольний синдром плода.

                           Опрацювати параграф 16.  Аналіз малюнку 30 на сторінці 108.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата  17 лютого 2023 рік          

ТЕМА:   Психологічні та соціальні наслідки ранніх статевих стосунків.

Пояснення:    Більшість твоїх однолітків хотіли б мати близького друга протилежної статі. Як говорила одна дівчина, вона мріє знайти людину, з якою цікаво розмовляти, ходити в кіно, можна ділитися своїми проблемами і почуттями, а більше нічого такого...

   На відміну від емоційної близькості, про яку мріє більшість твоїх однокласників, фізична близькість поки що не є для них актуальною. Чому ж підлітки зважуються на фізичну близькість, хоч і не готові до неї? Однією з вагомих причин є настирливе нав'язування деякими фільмами культу сексуальних стосунків. Та не вір усьому, що бачиш. Це робиться з єдиною комерційною метою, адже давно помічено, що такі фільми мають більший попит, і реклама є ефективнішою.

   Одним  з можливих наслідків ризикованої статевої поведінки є ІПСШ. Деякі з них передаються і в інший спосіб (наприклад, через кров), але основний шлях інфікування - статевий. Ці інфекції найбільш поширені серед сексуально активної молоді і призводить до небезпечних ускладнень. Збудниками ІПСШ є бактерії і віруси.

   Бактеріальні ІПСШ породжують серйозні проблеми для людей, що заразилися, і для новонароджених. Вірусні ІПСШ - найнебезпечніші, оскільки не існує ліків, здатних знищити вірус в організмі. Трапляється, що вірус знищує імунна система (як, наприклад, у разі захворювання на грип). Але часто він залишається в організмі на все життя.

                     Опрацювати параграф 17.  Опрацювати пам'ятку  на сторінці 112.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата  24 лютого 2023 рік          

ТЕМА:   Небезпека інфікування ВІЛ - інфекціями, що передаються статевим шляхом.

Пояснення:   ВІЛ можна виділити з усіх рідин організму: плазми крові, спинномозкової рідини, сльози, слини, материнського молока. Але не всі ці рідини можуть переносити інфекцію, бо концентрація ВІЛ у них різна. Реально інфікованими (а значить, здатними до розповсюдження вірусу) є рідини статевих залоз і органів.

   Для того щоб відбулось зараження, потрібно, щоб рідина однієї (інфікованої) людини потрапила в організм іншої. Так, найбільша концентрація ВІЛ у крові, статевих рідинах і грудному молоці. А щоб відбулось зараження через слину, потрібно 4 літри рідини - така низька концентрація вірусу.

                                                           Шляхи передачі ВІЛ

   1. ВІЛ передається через кров - людина може бути інфікована під час переливання крові, або пересадки донорських органів. Щоб запобігти цьому на державному рівні здійснюють тестування донорської крові та органів.

   2. ВІЛ передається через незахищені статеві контакти - більшість людей у світі інфікувалися через незахищені статеві контакти.

   3. ВІЛ передається від ВІЛ- інфікованої матері до дитини - діти, народжені ВІЛ-інфікованими жінками, можуть заразитися під час вагітності чи пологів. Імовірність інфікування - 30%. ВІЛ - позитивним жінкам рекомендують пройти курс профілактичного лікування, яке знижує ризик інфікування дитини.

                          Важливо пам'ятати, що ВІЛ- інфіковані люди можуть:

     - не мати жодних симптомів захворювання протягом багатьох років;
     - добре почуватися і мати здоровий вигляд;
     - активно рухатись, працювати, мати нормальний апетит;
     - боротися з інфекціями, наприклад, хворіти на грип і швидко одужувати;
     - не знати, що вони інфіковані та інфікувати інших людей;

                          Опрацювати параграф 18.  Аналіз малюнку 33 на сторінці 114.

    Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата  3 березня 2023 рік          

ТЕМА:                                                    Контрольна робота


  Тестові завдання

1. З даного переліку виберіть чинник, що найбільше впливає на розвиток особистості
    а) стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя;
    б) рівень духовного розвитку;
    в) умови, в яких вона розвивається;

2. Цінності, це - 
    а) важливий етап духовного розвитку людини;
    б) власні пріоритети людини, за допомогою яких вона оцінює будь - що в житті;
    в) довіра, самоповага, толерантність;

3. Потреби, це - 
     а) особисті пріоритети людини;
     б) те, що необхідно людині для нормального життя і розвитку;
     в) поведінка, бажання, певні рішення;

4. Пірсинг, це - 
     а) пластична операція на руках;
     б) введення в термальний шар шкіри чорнила;
     в) проколювання різних частин обличчя і тіла;

5. Ознаки людської краси, це - 
     а) фізична і соціальна незалежність;
     б) біосоціальний характер середовища;
     в) розвинений інтелект, емоційна краса, духовна і соціальна манера поведінки;

6. З даного переліку виберіть чинники, які допомагають зосередитися
    а) розумові перевантаження і стреси;
    б) тиша, висока мотивація, регулярні перерви;
    в) комплекс фізичних вправ різної складності;

7. Визначте принципи запам'ятовування
    а) асоціації, уява, порядок, логіка, повторення вивченого;
    б) помірність, різноманітність, збалансованість;
    в) регулярні перерви, швидке читання;

8. Стать, це - 
    а) категорія біологічна і зумовлена структурою генів;
    б) визначає риси поведінки для підлітків;
    в) певна тендерна політика;

9. Гендерні стереотипи, це - 
    а) правила поводження чоловіка та жінки в суспільстві;
    б) спрощені уявлення про те, як мають поводитися люди різної статі;
    в) певний процес розвитку взаємовідносин в суспільстві;

10. Основні шляхи ВІЛ - інфікування, це - 
    а) через кров, використані шприци, від хворої матері до дитини;
    б) через постільну білизну, речі особистої гігієни;
    в) через контакти в громадських місцях;

                                                 ПОЯСНІТЬ

  1. Чому небезпечні пірсинг і татуювання;
  2. Як досягти життєвої мети?
  3. Чим відрізняється врода і мода?
  4. Як навчитися володіти собою?

                                               Повторити параграфи 13 - 18
 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

Дата 10 березня 2023 рік          

ТЕМА:         Безпека на дорозі. Організація дорожнього руху.

Пояснення:                     Одним із видів надзвичайних ситуацій є аварії.

                        Найчастіше цей термін ми асоціюємо з дорожно - транспортними пригодами.
                        Транспортні засоби дають змогу нам швидко і комфортно пересуватися, але                                   щороку в результаті ДТП гинуть мільйони людей у світі.

                         " Топ - 10 " безпеки транспорту. Аналіз статистичних даних.

10. Мопед, мотоцикл ( посідають 10 - ту позицію в рейтингу найнебезпечніших видів                      транспорту )

9. Велосипед ( "молодший брат " мопеда постійно потрапляє в ДТП, особливо під час                     зіткнення з іншими видами транспорту )

8. Метро ( цей вид транспорту в разі аварій губить життя багатьох людей одразу )

7. Паром ( не такі безпечні, як вважають поціновувачі водного транспорту, слід зазначити, що не кожна жертва є результатом аварії )

6. Космічний корабель ( 18 ракет, відправлених у космос починаючи з 1961 року, не змогли повернутися назад, трагедії траплялися не в самому космосі, а при злетах чи в момент приземлення )

5. Мікроавтобус ( перебуває у середині рейтингу, не рідко люди гинуть через низький рівень кваліфікації водіїв )

4. Автомобіль ( раніше вважали дуже небезпечним видом транспорту, через сміливість їздити дуже швидко )

3. Автобус ( у Європі цей вид громадського транспорту входить до числа найнебезпечніших )

2. Літак ( на другому місці по авіакатастрофам )

1. Потяг ( залізничний транспорт у світі вважається найбезпечнішим, тому він посідає найвищу сходинку рейтингу ).

                 Опрацювати параграф 19.  Аналіз малюнку 36 на сторінці 126.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg

  Дата 17 березня 2023 рік          

Тема:         Мотоцикл і безпека. Правила мотоциклістів і пасажирів.

Пояснення:                                Що таке мотоцикл ?
                         Мотоцикл - це двоколісний транспортний засіб, с коляскою чи без неї, що має                              максимальну масу не більше 400 кг.

     Особливості мотоцикла:   Він менший за габаритами, отже, його важче помітити у                     транспортному потоці. Має 2 колеса, а значить менш стійкий, що потребує від водія                   постійного утримання рівноваги; більше залежить від силу вітру і дефектів дорожнього             покриття ; водій мотоцикла практично не захищений від дощу, вітру, холоду і спеки.

                                                     Переваги мотоцикла
1. Висока потужність
2. Маневреність ( здатність легко долати бездоріжжя і автомобільні затори )
3. Велика швидкість руху
4. Відносно мала маса
5. Відносно низька вартість

                                                  Недоліки мотоцикла

1. Відсутність зовнішньої оболонки ( кузова ) для водія і пасажира
2. Нестійкість
3. Необхідність використовувати додаткові захисні засоби
4. Сезонне використання
5. Незахищеність водія і пасажира від погодних умов
                     

                           Опрацювати параграф 20.  Завдання на сторінці 132

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg                                 

Дата  24 березня  2023 рік

Тема:          Екологічна безпека. Забруднення навколишнього середовища і здоров'я.

Пояснення:                       Що таке екологічна безпека?

                       Екологічна безпека - це такий стан та умови навколишнього природного середовища, за якого забезпечується екологічна рівновага та гарантується захист навколишнього середовища (біосфери, атмосфери, гідросфери, літосфери, космосфери, видового складу рослинного і тваринного світу, природних ресурсів, збереження здоров'я і життєдіяльності людей.

     Згідно статті 50 закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", екологічна безпека - це такий стан навколишнього середовища, за якого гарантовано запобігання погіршення екологічної ситуації та здоров'я людини.
     Це сукупність дій, станів і процесів, що прямо або побічно не спричиняють життєво важливі втрати (або загрозу таких втрат), нанесених природному середовищу.

                                             Екологічна безпека грунтується на:

  1. усвідомленні того, що людство - невід'ємна частина природи, повністю залежна від навколишнього середовища;
  2. визнанні обмеженості скінченності природно - ресурсного (екологічного) потенціалу Землі та окремих її регіонів, необхідності його якісної та кількісної характеристики;
  3. Неможливості штучного розширення природно-ресурсного потенціалу понад природно-системні обмеження;
  4. Визначені допустимого максимуму вилучення природних ресурсів і зміни екосистем як середовища життя;
  5. Необхідності вироблення екологічних заборон задовго до економічного вичерпання природних ресурсів або їх непрямого руйнування;

     Проблеми екології і навколишнього середовища - це питання здоров'я людини, сім'ї, дітей і долі планети загалом. За підрахунками вчених за декілька останніх десятиліть значно зросли навантаження, які щодня доводиться витримувати нашому організму. Це все впливає на здоров'я  людини і приводить до значних захворювань.

                         Опрацювати поданий матеріал. підготувати повідомлення

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg                                 

Дата 7 квітня 2023 рік

  Тема:       Питна вода і здоров'я людини.  Небезпека купання в забруднених водоймах.

   Пояснення:    1980 - 1990 р. ООН оголосила десятиліттям питної води.  Щороку 22 березня світова спільнота відзначає День води.  Мета акції - домогтися забезпечення чистою водою всього населення земної кулі (а сьогодні понад 1 млрд. землян відчувають "водне" голодування). Для вирішення цієї глобальної проблеми важливе значення має охорона навколишнього середовища.

                               Народна мудрість про воду:
   - де є вода, там є життя;
   - до низу летить краплею а до верху - невидимкою;
   - у спекотний день - вода найбажаніша;

    Воду вважають джерелом усього живого. Вона настільки міцно ввійшла у наше життя, що ми не уявляємо без неї свого існування. Цю речовину справедливо називають колискою життя. Адже перші живі істоти, які з'явилися на нашій планеті мільйони років тому, жили у воді. Не даремно великий енциклопедист учений і художник Леонардо да Вінчі назвав її "соком життя "
                                 
                                              Екологічні проблеми гідросфери

     Основними проблемами екології, пов'язаними з гідросферою планети, є умови забезпечення населення якісною питною водою. До недавнього часу ці проблеми не були такими гострими через відносну чистоту природних джерел водопостачання та їх достатню кількість. Але в останнє десятиріччя ситуація різко змінилась. Різке збільшення промислових, транспортних, сільськогосподарських, енергетичних, антропогенних викидів спричинили порушення якості води, появу в джерелах водопостачання невластивих природному середовищу хімічних, радіоактивних та біологічних агентів. Усе це робить ефективне водозабезпечення населення провідною проблемою сучасної гігієни.

                    Опрацювати параграф 21.  Аналіз малюнку 40 на сторінці 135.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg         

        
Дата  14 квітня 2023 рік

Тема:                          Атмосферні забруднення та їх вплив на здоров'я.
                                     Вплив транспорту на навколишнє середовище.

Пояснення:       Забруднення атмосферного повітря спричинило в людства більшу заклопотаність, ніж будь який інший вид руйнування навколишнього середовища. На проведення програми заходів щодо запобігання забруднення повітря у великих містах зважувались повільно, коштували вони дорого і часто порушувались. Проте принесли значні результати: лондонці зараз бачать сонце на 70 % частіше ніж у 1958 році. На разі більшість розвинених країн почали ліквідацію основних джерел забруднення повітря. Перехід енергетичних установок з вугілля на нафту і газ значно зменшили викиди окислів сірки. Удосконалення конструкції автомобілів знизило викид газів, що містять окис вуглецю і вуглеводні. Там, де проводять заходи для боротьби забрудненням повітря, можна відзначити і поліпшення стану здоров'я населення.

                                                        " Цифри і факти "

  1. За даними ЮНЕСКО на землі сьогодні промисловістю енергетикою транспортом поглинається стільки кисню, скільки б вистачило для життя 45 млн. людей.
 2. На кожного мешканця Землі щорічно припадає близько тонни небезпечних для здоров'я речовин.
 3. Сьогодні 400 супер міст світу викидають в Атмосферу щорічно до 3 - х млрд. тонн відходів. Це на 500 млн. тонн більше, ніж дають 578 активних вулканів нашої планети.

                                               Що таке забруднення атмосфери?

     Під забрудненням атмосфери розуміють процес внесення в повітря або утворення в ньому фізичних агентів, хімічних речовин чи організмів, що несприятливо впливають на середовище життя або завдають шкоди матеріальним цінностям. Забруднюючі та отруйні речовини переносяться на великі відстані потрапляють опадами в грунт, поверхневі та підземні води, отруюють навколишнє середовище, негативно позначаються на прирості рослинної маси.

                            Опрацювати параграф 22.  Завдання на сторінці 144.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg         

 Дата  21 квітня 2023 рік

Тема:         Вплив забруднення грунтів на здоров'я.

Пояснення:    Вплив людини на літосферу (твердий шар Землі) стає дедалі відчутнішим. Щороку на планеті видобувають таку кількість породи, яка лише втричі менша від тієї, яку виносять в океан усі річки планети.

   Головні забруднювачі атмосфери, поверхневих і підземних вод (транспорт, промислові підприємства, енергетика) є водночас і забруднювачами землі. Аварії на промислових підприємствах чи атомних електростанціях можуть зробити землі непридатними для проживання людей і сільськогосподарського виробництва.

   Та важко назвати іншу галузь народного господарства, яка б зрівнялася з гірничодобувною за силою впливу на довкілля ц звичайному безаварійному режимі. Де видобувають корисні копалини, там вщент руйнують природні ландшафти, знищують рослинний і тваринний світ. Величезні території на десятки років вилучають під відвали, кар'єри, промислові споруди, транспортні вузли. Унаслідок видобутку корисних копалин і будівництва підземних комунікацій знижується сейсмостійкість порід. У таких регіонах можливі провали грунтів.

   У ХХ столітті інтенсивне землеробство та меліорація призвели до втрати родючості українських чорноземів, за деякими даними, аж на 40%. Через надмірну експлуатацію третину орних земель в Україні зруйновано ерозією, більшість земель забруднено пестицидами, мінеральними добривами та відходами.

   Зокрема, осушення українського Полісся порушило екологічний баланс території і ледь не привело до загибелі перлин Полісся - багатьох озер, серед яких озеро Світязь, відоме своїми лікувальними властивостями. Негативно впливають на стан грунтів пестициди. До них належать: інсектициди - засоби боротьби з комахами, гербіциди - препарати для знищення бур'янів, зооциди - препарати для боротьби з гризунами, фунгіциди - засоби проти грибкової мікрофлори. Згодом з'ясувалося, що використання пестицидів загрожує не тільки шкідникам, а й багатьом іншим організмам, намагаючись знищити кілька видів шкідників, убивають сотні видів корисних тварин. На територіях, де широко застосовують пестициди, вони отруюють харчові ланцюги і накопичуються в організмі людини. Це дуже небезпечно для здоров'я.

                         Опрацювати параграф 23.  Аналіз таблиці 9 на сторінці 147.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  

 Дата 28 квітня 2023 рік

    Тема:       Соціальна безпека. Правова відповідальність неповнолітніх.
                                 Види правопорушень. Поведінка підлітків.

   Пояснення:                        Що таке соціальна безпека ?

                           Соціальна безпека - це стан суспільства, зокрема всіх основних сфер виробництва, соціальної сфери, охорони внутрішнього конституційного порядку, зовнішньої безпеки, культури, за якого забезпечується номінальний рівень соціальних умов та соціальних благ - матеріальних, санітарно - епідеміологічних, екологічних, психологічних, що визначають якість життя людини і суспільства загалом - та гарантує мінімальний ризик для життя, фізичного та психічного здоров'я, людей.
                           Зазвичай розглядають соціальну безпеку не лише окремої особи, а й суспільства загалом. Вона є складовою національної безпеки, що визначає стан захищеності життєво важливих інтересів особи, суспільства й держави від внутрішніх і зовнішніх загроз, а також від загрози соціальним інтересам.

                                        Правова відповідальність неповнолітніх

    Кримінальна відповідальність для неповнолітніх, що досягли 14 або 16 років, настає з 0 години доби, наступної за днем народження. Якщо на момент учинення злочину особа не досягла встановленого законодавством віку для відповідальності за певний злочин, вона або взагалі не підлягає кримінальній відповідальності, або буде звинувачена у скоєнні іншого злочину.
  Для неповнолітніх, що не досягли 18 років, закон передбачає кілька положень, що пом'якшують їхню відповідальність порівняно з відповідальністю дорослих злочинців.
  Позбавлення волі неповнолітнього може бути призначене на термін не більше 10 років, якщо конкретні статті це передбачають. Особливою частиною Кримінального кодексу України за скоєння злочину передбачено суворіше покарання. Факт неповноліття винного повинен розглядатися судом як обставина, що відтягує вину.

                                     Основними ознаками правопорушення є :

   1. Порушення норм права - це поведінка людей, виражена в дії (перевищення швидкості водієм автомобіля, викрадення чужої речі, запізнення працівника на роботу), або бездіяльності,(наприклад, несплата податків, ненадання рятувальником допомоги постраждалим особам, невиконання умов договору),
   2. Заподіяння шкоди суспільству, суспільним відносинам або особі (фізичної шкоди - нанесення тілесних ушкоджень, майнової шкоди - пошкодження речей, моральної шкоди - приниження честі і гідності людини),
   3. Усвідомлення вини - ставлення того, хто вчинив правопорушення, до власного діяння і його наслідків ( умисне правопорушення - розуміння особою протиправності своїх дій та їхніх шкідливих наслідків, правопорушення з необережності - непередбачене особою шкідливих наслідків своїх дій або легковажне сподівання, що зможе їм запобігти (наприклад, виникнення пожежі в лісі внаслідок непогашеного багаття).

                            Опрацювати параграф 24.  Аналіз таблиці 10 на сторінці 153.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg         

    Дата 5 травня 2023 рік

    Тема:       Захист від кримінальних небезпек. Основи самозахисту.

   Пояснення:                   Що являють собою кримінальні загрози?

                       До основних кримінальних загроз відносять загострення криміногенної обстановки; зростання кількості скоєних злочинів стосовно громадян та їхнього майна. Практика показує, що в загальному переліку злочинів мають тенденцію до зростання та здійснюються такі злочини, як шахрайство, незаконна торгівля наркотиками, рейдерство, корупція, викрадення людей, злочини у сфері незаконного обігу та споживання наркотиків, а також учинені на грунті міжнаціональної та міжконфесійної неприязні.

                                          До чого можуть привести ці загрози?

   Ці загрози кримінального характеру  можуть привести до виникнення атмосфери страху і невпевненості  в суспільстві, нанесення істотного збитку майну, життю і здоров'ю громадян. Наразі велика вулична злочинність, кількість злочинів, що здійснюються в громадських місцях

                                           Правила поведінки під час нападу

   - документи, гроші, коштовності слід тримати при собі;
   - речі і сумки не залишати без нагляду;
   - якщо ви на дискотеці, в кафе, вішаючи одяг на вішак, заберіть документи і гроші;
   - ніколи, якщо навіть ти дорослий, не відкривай двері незнайомим людям. Це можуть бути грабіжники, навіть у поліцейській формі;
   - ніколи при людях не показуйте, скільки у вас грошей;
   - сумочку краще носити через плече, міцно притискаючи її до себе, або перед собою;
   - вечір - час підвищеної небезпеки, тому, повертаючись додому, не заходьте в ліфт з незнайомцями, будьте зібраними і уважними хай краще крадій думає, що ви - боягуз, ніж ви героїчно витримаєте побиття чи зґвалтування, або тілесні ушкодження;
   - заходячи до під'їзду, будьте уважними: якщо є можливість, почекайте знайомих; зателефонуйте батькам чи знайомим, щоб вас зустріли;
 
                                    Поняття і межі допустимої самооборони

   Перевищення меж необхідної оборони розуміє під собою, що заподіяна шкода не повинна бути надмірно великою, порівняно з характером і ступенем небезпеки нападу. Це не означає, що шкода, заподіяна в результаті необхідної оборони, повинна бути  рівною зі шкодою, заподіяти яку прагнув нападник.
   Перевищенням меж необхідної оборони визнаються навмисні дії, що явно не вілповідають характеру і ступеню суспільної небезпеки нападу.

                                     Тут виокремлюють дві особливості:

     1. Дії того,хто захищається повинні бути зумовлені умислом (кажучи простіше, він повинен усвідомлювати те, що робить). Юридичній науці відомо, які дії є навмисними, які - досконалими з необережності, а що є невинним заподіянням шкоди;
     2. Дії того, хто захищається, повинні відповідати характеру і ступеню небезпеки нападу.

                                                         Основи самозахисту

               Самооборона (рідше самозахист) - дії чи комплекс протидії, які спрямовані на захист себе і свого майна, або іншої людини і її майна, у разі загрози з боку третіх осіб.

     Види самооборони: фізична самооборона - це прийоми фізичного впливу: удари, захоплення, поштовхи, спрямовані на нейтралізацію дії нападника. Її можна здійснювати за допомогою різних підручних засобів.
   Індивідуальна самооборона - без використання різних підручних засобів. Сюди належать різні види єдиноборств та рукопашний бій.

                              Опрацювати параграф 25.  Завдання на сторінці 159.

 Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg         

    Дата 12 травня 2023 рік

    Тема:       Дитяча безпритульність і бездоглядність. Загроза тероризму.

   Пояснення:    
 Мета діяльності більшості деструктивних угрупувань - заволодіти грошима або майном людей, які спокусилися обіцянками шахраїв. Та найнебезпечнішим видом шахрайства є залучення до сект. Участь у секті позбавляє людей не лише грошей, а й свободи, сили волі, можливості розпоряджатися своїм майном, іноді навіть життям. 
   Перша причина - особливості сучасного суспільства. Ми живемо в інформаційному суспільстві, де кількість інформації подвоюється кожні десять років. За такого темпу життя людина має дедалі менше часу, щоб подумати і розвязати свої різні проблеми. Відмовившись від роздумів, дехто з готовністю пр иймає на віру рішення та ідеали, які навязуть йому проповідники численних сект. А вони, користуючись визнаною державою свободою совісті та віросповідань, відкрили справжнє полювання за людськими душами, передусім за молодими.

   ЗАВДАННЯ:  Проаналізуйте малюнок 49 у підручнику на сторінці 170 де показано торговельні центри, вокзали, метро, підземні переходи, які найчастіше використовуються терористами для закладення вибухових пристроїв. Для себе запамятайте, що це найбільш небезпечні місця для здійснення терористичних актів.

   Фахівці визнають, що останнім часом масове залучення молоді до різноманітних сект набуло масштабів психічної епідемії, яка дістала назву  "сектоманія". Сектантів зомбують чужими ідеями, позбавляють здатності критично мислити, підкорять волі духовних наставників сект.
   Якщо ти потрапив у ситуацію психологічного тиску, рішуче відмовся і йди геть. Коли це неможливо (скажімо, ви їдете в поїзді), треба психологічно відгородитися від співрозмовника, наприклад, занурившись у книжку або пообіцяти прийти на зібрання, але не робити цього. Якщо маєш релігвйні потреби, найкраще задовільняти їх за допомого церкви.
   Релігійні секти -  один з найнебезпечніших видів шахрайства. Остерігайся духовного рабства, розвивай уміння відмовлятися від небезпечних пропозицій.
   Тероризм став ворогом номер один для безпеки держав і людей в усьому світі. Тому кожному треба знати, як поводитись у разі виявлення вибухового пристрою чи захоплення в заручники.
   
                Опрацювати параграфи 26, 27     Аналіз малюнку 49 на сторінці 170.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg         

Дата  19 травня 2023 рік

Тема:      Інформаційна безпека. Глобальний інформаційний простір.

 Пояснення:     Всесвітня мережа Інтернет - велике доступне джерело до будь якої інформації. Та, на жаль, не тільки: втрачені дні в одноманітній діяльності, зіпсований зір, здоров'я, обмеження "живого" спілкування, рухової активності - це не весь перелік небезпек перебування у віртуальному світі.
      Відомо, що підлітки в період заниженої самооцінки шукають підтримки серед своїх друзів а не в родинному колі. Старші підлітки, бажаючи незалежності, мають потребу ототожнювати себе з певною групою та схильні порівнювати свої цінності і цінності своїх товаришів.
      Що роблять підлітки он-лайн ? ( Завантажують музику, використовують обмін миттєвими повідомленнями, грають в он-лайнові ігри.
   Масштаби інформаційних впливів ЗМІ і швидкість формування громадської думки невпинно зростають. Нині завдяки впровадженню новітніх інформаційних технологій утворився гігантський інформаційний простір людства, що діє в режимі реального часу. Це означає, що інформація про важливі події стає миттєво доступно кожному. З одного боку, наявність глобального інформаційного простору - дуже позитивне явище, що сприяє взаємному збагаченню культур, посиленню звязків між народами та окремими лдьми. З другого боку - уможливлює інформаційну експансію інших держав, що становить реальну загрозу національній безпеці. Інформаційні війни є ознако нашого часу, вони стають дієвою альтернативою навіть збройним конфліктам. Адже нерідко за допомогою інформаційного пресингу можна сформувати бажану громадську думку і в такий спосіб вплинути на політичну ситуаці в країні.

   ЗАВДАННЯ:  Знайди правила безпеки в Інтернеті. Щоб захистити свій компютер і захиститися самому від дій зловмисників, дотримуйся певних правил. Захищай свої персональні дані, остерігайся інформації з неперевірених джерел, памятай про публічність, дотримуйся авторських прав, дбай про особисту безпеку.

    Головними небезпеками мережі Інтернет, що загрожують психічному здоровю людей, є булінг (знущання), небезпечні сайти, шахрайство та розбещення. Щоб захистити свій компютер і захиститися самому від дії зловмисників, користувачам Інтернету треба дотримуватися правил безпеки.
                         Опрацювати параграф 28      Підготуватися до контрольної роботи

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg         

   Дата 26 травня  2023 рік

                                                             Контрольна робота
              Тестові завдання

   1. Очищення питної води здійснюється на ...
        а) водозабірних станціях;
        б) санітраних станціях;
        в) поблизу гідротехнічних споруд;

   2. У чистому атмосферному повітрі азоту міститься ...
        а) 51 %;
        б) 28 %;
        в) 78 %;

    3. Найвідомішим супертоксикантом в хімічному забрудненні атмосфери є ...
        а) синтетичні матеріали;
        б) діоксани;
        в) вуглеводні сполуки;

    4. Основними забруднювачами атмосфери є ...
        а) транспорт і промислові підприємства;
        б) гідротехнічні споруди;
        в) вплив людського фактора;

    5. Гербіциди, це препарати для ...
        а) боротьби з комахами;
        б) боротьби з гризунами;
        в) знищення бур'янів;

    6. Найбільшими забруднювачами літосфери є ...
        а) промислові об'єкти;
        б) гірничодобувна промисловість;
        в) транспорт;

    7. Правоохоронні органи України, це -
         а) комерційні структури;
         б) поліція, суд, адвокати, прокурори;
         в) інвестиційні структури;

     8. Правопорушення, це -
         а) визначені законом дії, стосовно порушників;
        б) певні судові процедури;
        в) вчинки людей, які порушують Конституцію держави;

    9. Торгівлю людьми та дитячу безпритульність відносять до ...
        а) соціальних небезпек;
        б) політичних суперечок;
        в) криміногенних ситуацій;

   10. Головними небезпеками мережі Інтернет є ...
        а) булінг ( знущання );
        б) інформаційні технології;
        в) веб - сторінки;

                                                                 ПОЯСНІТЬ

   1. В чому проявляється небезпека тероризму ?
   2. Проблеми дитячої бездоглядності та безпритульності.
   3. Як не стати жертвою торгівлі людьми ? 
           
                                              Бажаю безпечно провести літні канікули




Немає коментарів:

Дописати коментар