Біологія 8 клас

                                                ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ З БІОЛОГІЇ

                                                                               2021 рік

 Дата 12 січня

 ТЕМА:   Значення опорно - рухової системи, її будова та функції

Пояснення:               Основу скелета людини складають кісткова та хрящова тканини. 

          Хрящова тканина складається з клітин (хондробластів), що занурені у пружну основну речовину - хондрин (містить волокна, що складаються з колагену).

           Кісткова тканина складається з клітин (остеобластів), що занурені сновні функціїу вапняну речовину (30% їїскладаютьорганічні сполуки, в основному колагенові волокна, а 70% - неорганічні сполуки, в основномугідроксіапатит).

   В самій назві опорно - рухової системи визначено дві її дві основні функції:  створення опори для різних органів і систем органів та забезпечення рухів усього тіла та окремих його частин. Система сполучених між собою кісток і мязів підтримує тіло людини у вертикальному положенні. Крім того, окремі частини скелета забезпечують певне положення внутрішніх органів.

   Важлива роль кісток скелета у процесах кровотворення. Червоний кістковий мозок, розташований всередині них, бере участь в утворенні формених елементів крові. Опорно - рухова система визначає форму і розміри нашого тіла. Ще одна функція опорно - рухової системи - захисна. Скелет захищає внутрішні органи від механічних ушкоджень.

   Функцію захисту виконують окремі частини скелета: череп захищає мозок, ребра - серце і легені. Скелет є опорою, яка слугує каркасом тіла,допомагає йому зберігати певну форму та полегшує пересування. Внутрішні органи також прикріплені до скелета.

                                                   Типи кісток скелета

     Трубчасті кістки (порожнисті всередині, містять компактну і губчасту речовину. У порожнині трубчастих кісток розташований жовтий кістковий мозок.

     Короткі кістки (складаються переважно з губчастої речовини, містять червоний кістковий мозок) - кістки запястка та хребта.

     Плоскі кістки (складаються переважно з губчастої речовини, містять червоний кістковий мозок) - кістки черепа, лопатки, ребра, тазові кістки.

   Завдання:    Поясніть, який хімічний склад мають кістки. Користуючись лабораторним дослідженням мікроскопічної будови кісткової тканини стр. 142 підручника

     Прокоментуйте дослід:  Якщо на 20 -24 години покласти кістку 10% - й розчин хлоридної кислоти, то її неорганічні речовини поступово розчиняться, залишаться тільки органічні сполуки. Оброблена в такий спосіб кістка стає такою гнучкою, що її можна завязати на вузол. Неорганічні сполуки (переважно Кальцію) надають їй твердості. Так, якщо тривалий час нагрівати кістку на вогні, органічні речовини згоряють, а вода випаровується. Навіть за незначних струсів така кістка розсипається на дрібні частки.

     Узагальнимо знання з теми:     У людини опорно - рухова система складається з внутрішнього скелета та скелета мязів, які діють як єдине ціле. Скелет виконує опорну, захисну та кровотвірну функцію, бере участь в обміні мінеральних полук.

     Кістки складаються з неорганічних та органічних речовин. Органічні речовини надають кісткам гнучкості та пружності, а неорганічні - твердості. Кісткова тканина складається з кісткових пластинок, утворених з клітин та міжклітинної речовини.


https://www.youtube.com/watch?v=3rT1NQQKodU


   Дата 13 січня 

ТЕМА:  Кістки, хрящі їх будова та функції. Мікроскопічна будова кісткової та хрящової тканин.

Пояснення: 

Скелет людини складається більш як із 200 різних кісток. За формою, розміром та функціями їх ділять на декілька груп. У новонародженої дитини скелет складається переважно з хрящів. Окостеніння хрящів відбувається впродовж усього періоду розвитку організму і завершується у віці 20 - 24 роки. Ви пам'ятаєте, що в довжину кістки ростуть за рахунок поділу клітин хрящової тканини, розташованої між тілом і головками. У товщину кістки ростуть завдяки розмноженню клітин внутрішнього шару окістя. У період розвитку організму ріст кісток регулюється гормоном росту. Кісткова тканина оновлюється впродовж життя людини.

   Завдання: Проаналізуйте різні види кісток скелета людини, мал 118 стр. 145 підручника. Зверніть увагу на форму і розміри кожного типу. Опишіть в робочий зошит будь - які два типи.

                                              Як кістки з'єднані між собою?

   Виділяють два основних типи з'єднання кісток: переривчасте та безперервне. За переривчастого з'єднання між кістками є порожнина у вигляді щілини. Таке з'єднання дає змогу кісткам переміщуватися одна відносно одної. За безперервного з'єднання щілини між кістками немає, тому такі кістки не можуть рухатися одна відносно одної. Безперервно з'єднані кістки відіграють захисну або опорну роль.

   Безперервне сполучення має кілька різновидів. Наприклад, більшість кісток черепа з'єднана звивистими швами так, що западина однієї кістки за формою та розмірами відповідає виступу іншої. Часто кістки зрощені між собою. Переривчасте з'єднання кісток забезпечує суглоб. За будовою розрізняють прості і складні суглоби. Прості суглоби з'єднують дві кістки, складні - три і більше. Основні складові суглоба - це суглобові поверхні 'кісток; суглобова сумка, що охоплює суглобові кінці кісток, та заповнена рідиною суглобова порожнина. Суглоб зміцнюють зв'язки, розміщені зовні або всередині суглобової сумки.

   Завдання: Розгляньте будову суглоба мал. 119 стр. 146 підручника. Зверніть увагу на те, що являє собою суглобова порожнина.

  Узагальнимо знання: Кістки вкриті сполучнотканинною оболонкою - окістям. У довжину трубчасті кістки ростуть за рахунок хрящових прошарків, розташованих між тілом кістки та її головками, а в товщину - за рахунок окістя. Кістки можуть бути сполучені за допомогою хрящів, швів чи зрощені безперервно, а тому не здатні до переміщення одна відносно одної або ж ці рухи значно обмежені. Натомість суглоби забезпечують ті чи інші рухи з'єднаних кісток у площинах.

https://www.youtube.com/watch?v=cEoWIsYc8ug


 Дата 19 січня

 ТЕМА:      Огляд будови скелета. З'єднання кісток. Скелет кінцівок людини.

 Пояснення: Скелет людини поділяють на осьовий і скелет кінцівок. Осьовий скелет включає скелет голови, хребет і грудну клітку. Скелет голови - це череп. У ньому виділяють два відділи - мозковий і лицьовий. У мозковому відділі містяться головний мозок, органи зору, слуху та рівноваги. Лицьовий відділ утворює кісткову основу дихального апарату (верхніх дихальних шляхів) і травного каналу (порожнини носа і рота). Обидва відділи складаються з окремих кісток, з'єднаних між собою нерухомо, за винятком нижньої щелепи.

   До складу мозкового відділу входять дві парні та чотири непарні кістки, зєднані за допомогою швів. Вони створюють надійний захист головного мозку. Зокрема, основу черепа утворює потилична кістка. Вона має отвір, що сполучає порожнини черепа та хребтового каналу, яким проходить спинний мозок. По обидва боки отвору є два суглобові вирости, за допомогою яких череп сполучається із першим шийним хребцем. Іншими кістками мозкового відділу є: тім'яні, скроневі, лобова, клиноподібна.

   До кісток лицьового відділу належить 6 парних і 3 непарні кістки. Це, зокрема, парні верхньощелепні, виличні, носові. Нижня щелепа - єдина рухома кістка черепа. У верхній і нижній щелепах є комірки, у яких розташовані корені зубів. Кістки основи черепа мають дрібні отвори, крізь які проходять кровоносні судини і черепно - мозкові нерви.

   Завдання:  Порівняйте скелет людини та людиноподібної мавпи, стр. 151 підручника, мал. 124. Поясніть, чим зумовлені відмінності в будові скелетів людини та мавпи.

                                            Яка будова хребта людини?

   Хребет людини складається з 30 - 34 хребців і поділяється на 5 відділів: шийний, грудний, поперековий, крижовий та куприковий. Кожен хребець складається з тіла, дуги та відростків. Між тілами хребців розташовані міжхребцеві диски, які є пластинками з хряща. Ці диски, а також зв'язки беруть участь у сполученні сусідніх хребців між собою. Таке з'єднання забезпечує значну гнучкість хребта. Дуга, яка відходить від тіла хребця, має хребтовий отвір. Хребтові отвори всіх хребців разом формують канал хребта, у якому розташований спинний мозок. Від дуги хребців відходять 7 відростків: з них 4 слугують для сполучення хребців між собою, а три - для приєднання м'язів. Найбільший із цих відростків - остистий. Він непарний і спрямований назад. Його легко можна знайти на спині у вигляді горбка.

                                           Яка будова скелета кінцівок?

   Скелет верхньої та нижньої кінцівок складається із скелета поясів (плечового, тазового) і скелета вільної кінцівки. Плечовий пояс побудований з двох парних кісток: лопаток і ключиць. Через ці кістки верхні кінцівки з'єднуються з тулубом. Лопатки - плоскі кістки трикутної форми, розташовані на задній поверхні грудної клітки. Вони з'єднані з ключицею та плечовою кісткою. Плечова кістка і лопатка утворюють плечовий суглоб. Ключиця, крім зєднання з лопаткою, іншим своїм кінцем зєднується з грудниною.

   Узагальнимо знання з теми: Скелет людини складається з відділів: скелета голови (череп), тулуба (хребет та грудна клітка), кінцівок (скелет вільних кінцівок та їхніх поясів). Череп має лицьовий та мозковий відділи. Усі кістки черепа сполучені нерухомо., за винятком нижньої щелепи. Хребет складається із шийного, грудного, поперекового, крижового та куприкового відділів. Грудна клітка побудована з грудини, 12 пар ребер і грудних хребців. Скелет верхніх кінцівок - це кістки плечового пояса та скелет вільних верхніх кінцівок. Вертикальне положення тіла, вигини хребта, склепіння стопи, положення її великого пальця, сплощена форма грудної клітки - основні відмінності скелета людини від людиноподібної мавпи.

https://www.youtube.com/watch?v=0RSVyo-9i_k


 Дата 20 січня

 ТЕМА:      Функції і будова скелетних м'язів. Основні групи скелетних м'язів.

 Пояснення:                                  Механізм скорочення м'язів.

   Під час збудження мембрани м'язового волокна потенціал дії розповсюджується спочатку за системою поперечних впинань поверхневої мембрани, а потім за системою подовжніх трубочок. Після цього з трубочок і цистерн звільняються іони Калію, що переводять м'язове волокно у активний стан. Молекули актину і міозину зсуваються одне відносно одного завдяки системі поперечних містків (елементи міозину). Довжина м'язового волокна змінюється внаслідок ковзання активних ниток уздовж міозинових, а самі нитки при цьому не змінюються. Після закінчення збудження відбувається відтік іонів Калію, при цьому поперечні містки розриваються, а м'язове волокно розслаблюється.

                                                  Основні групи м'язів

   М'язи голови:  представлені мімічними та жувальними м'язами. Мімічні м'язи прикріплені до шкіри обличчя під час скорочення переміщуються окремі ділянки шкіри. Функції: забезпечують процес жування і міміку.

   М'язи тулуба:  складаються з м'язів грудної клітки, живота та спини. До них також належить діафрагма. Функції: забезпечують процеси дихання, рухи тулуба і кінцівок, утримують внутрішні органи, попереджаючи їх опущення і випадання.

   М''язи верхніх кінцівок:  до них належить дельтовидниї м'яз, двоголовий (біцепс) і триголовий (трицепс) м'язи, а також м'язи передпліччя і кисті. Фунуції: забезпечують рухливість верхніх кінцівок.

   М'язи нижніх кінцівок:  до них належать кравецький м'яз, чотириголовий м'яз, двоголовий м'яз, литковий м'яз і м'язи стопи. Функції: забезпечують рухливість нижніх кінцівок.

                                                       Фізичні якості мязів

   Сила м'яза - величина максимального напруження, яке може розвинути м'яз. Вона залежить від маси м'яза, кількості  збуджених волокон, частоти нервових імпульсів, що надходять до м'яза.

   Швидкість скорочення м'язів - характеристика, яка визначається часом, за який м'яз скорочується і розслабляється. Залежно від  скорочення розрізняють повільні і швидкі м'язи.

   Витривалість м'яза - здатність м]яза тривалий час підтримувати заданий ритм роботи.

   Тонус м'яза - стан постійного незначного напруження м'яза. Він забезпечує підтримку постави і фіксацію внутрішніх органів. Визначається природними властивостями м'яза і впливом нервової системи на діяльність м'язового волокна.

   Завдання: Який існує зв'язок між формою скелетних мязів та функціями, які вони виконують? Охарактеризуйте функціональний взаємозвязок кісток і м'язів на прикладі пояса верхніх кінцівок. Складіть таблицю "Суглоби і м'язи, які забезпечують рухи".

                                          Яку роботу виконують м'язи?

   Статична робота - робота, під час якої м'язи напружуються, але не скорочуються.

   Динамічна робота - робота, під час якої м'язи почергово скорочуються і розслаблюються.

   Показником ефективності роботи м'язів є коефіцієнт корисної дії. Виконання тривалої або інтенсивної роботи приводить до стомлення м'язів. Під час статичної роботи стомлюються не м'язи, а нервові центри. Під час динамічної роботи стомлення м'язів настає внаслідок нестачі кисню, зменшення утворення енергії, а також накопичення продуктів розпаду. Після закінчення роботи, що обумовила стомлення, у період відпочинку відбуваєтьтся збільшення працездатності м'язів (явище напіввідновлення)

   Узагальнимо знання з теми: Скорочення скелетних м'язів забезпечує рух усього тіла або окремих його частин, а також підтримання постави тіла. Скелетний м'яз складається зі скорочувальної і нескорочувальної частин. За формою скелетні м'язи бувають довгі, короткі, широкі. М'язи, які виконують спільну роботу, забезпечуючи один і той самий рух у певному суглобі, називають синергістами, м'язи протилежної групи - антагоністами. М'язи людини поділяють на групи відносно місця їх розташування: м''язи голови, шиї, грудей, живота.

        https://www.youtube.com/watch?v=0WHYpmRLOCE


Дата  30 березня  2021 рік

ТЕМА:  Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти.

Пояснення:        Що таке рефлекс?

             РЕФЛЕКС - це найпростіша несвідома реакція живого організму на подразнення рецепторів, яка відбувається за участі центральної нервової системи. 

   РОЗРІЗНЯЮТЬ: безумовні та умовні рефлекси. Безумовні рефлекси властиві всім особинам одного виду і проявляються в них однаково. Вони не здатні забезпечити повне пристосування організмів до умов життя, що постійно змінюються. Це пристосування досягається умовними рефлексами, що формуються впродовж життя.

   УМОВНІ РЕФЛЕКСИ - складні пристосувальні реакції, що виробляються в процесі життя на основі безумовних. На відміну від безумовних, умовним рефлексам не властива сталість. Вони можуть утворюватися і зникати залежно від конкретних умов. Тому їх називають умовними, тобто для їх формування потрібні умови. Ці рефлекси утворюються за участі кори великих півкуль. Про це свідчать досліди. 

   ЗАВДАННЯ: Користуючись довідниковою літературою, схарактеризуйте умови виникнення умовних рефлексів. Яке біологічне значення гальмування умовних рефлексів? 

   Умовні рефлекси можна виробляти на базі не лише безумовних, а й раніше утворених умовних, які добре сформувалися і є стійкими. У цьому разі раніше створений рефлекс виконує роль безумовного подразника. На базі такого умовного рефлексу можна виробляти і третій рефлекс. У людини можна виробити 50 - 100 умовних рефлексів, що спираються один на одного.

   Запитання: Як взаємодіють збудження та гальмування в корі великих півкуль головного мозку?

  Процеси збудження та гальмування як основні процеси діяльності центральної нервової системи ґрунтуються на певних закономірностях. Виникаючи у відповідних центрах, вони здатні поширюватися по всій центральній нервовій системі. Це явище дістало назву іррадіяції. Протилежний процес - обмеження, скорочення зони джерела збудження або гальмування називають концентрацією. Іррадіацію і концентрацію можна спостерігати під час утворення рухових умовних рефлексів. На першій стадії утворення рухових навичок унаслідок поширення збудження скорочується багато мязів, які не потрібні для виконання цього руху.. І тільки в процесі багатьох повторень в результаті концентрації процесу збудження в необхідних ділянках кори рухи стають висококоординованими.

               Опрацювати параграф 48    завдання 2 стр. 227     Повторити параграф 16


Дата  31 березня  2021 рік

ТЕМА:        Мова людини, її біологічне значення.  Мислення та свідомість.

 ПОЯСНЕННЯ:               Перша і друга сигнальні системи.

   СИГНАЛЬНІ СИСТЕМИ - два основні фізіологічні механізми діяльності головного мозку. Будь-які зовнішні подразнення, зокрема і умовні, що є сигналами безумовних подразників, утворюють першу сигнальну систему, характерну для високоорганізованих організмів. У немовляти з перших днів життя виробляються різноманітні умовні рефлекси на положення тіла, вигляд матері. Поступово їх стає більше. Дитина чує слова матері і вони поєднуються з певними процедурами - годуванням, прогулянкою, купанням. На ці слова також виробляються умовні рефлекси. Вони нічим не відрізняються від умовних рефлексів тварин і є компонентами першої сигнальної системи.

   ЗАВДАННЯ: Пригадайте, завдяки яким сигналам тварини орієнтуються в навколишньому середовищі? Що таке сенсорна система? Які сенсорні системи є в людини?

   У зв'язку з розвитком другою сигнальної системи у людини виникли центри мови. Вони непарні та в більшості людей розташовані в корі лівої півкулі головного мозку. Ядра аналізаторів усіх сенсорних систем властиві не тільки людині, але і вищим тваринам. Але людина має ще і інші ядра, яких немає у тварин. Це ядра аналізаторів мови. Їхні анатомічні особливості полягають в тому, що вони закладаються в обох півкулях, але розвиваються лише в одній і не мають безпосереднього зв'язку з рецепторами. Серед кіркових центрів аналізаторів мови розрізняють: ядро рухового аналізатора мови, ядро слухового аналізатора мови і ядро зорового аналізатора мови. Вони розташовані в лобній, скроневій і тім'яній частинах півкуль мозку.

 МОВА - засіб спілкування людей у формі усного мовлення, письма або знаків (символів). Мова людини сприяє спілкуванню, абстрактному мисленню, інтелектуальній діяльності, регуляції енергетичного та пластичного обмінів. Друга сигнальна система функціонує завдяки інформації, яка надходить від першої сигнальної системи, трансформуючи її у специфічні мовні поняття.

   ЗАВДАННЯ: Так звані "Мауглі" - виховані тваринами діти, які потрапили в людське суспільство після 5 років, зазвичай не заволодівали людською мовою. Чому?

  Мовну функцію виконує, як правило,ліва півкуля головного мозку. Це спостерігається в усіх правші і в 70% лівші, що підтверджується як клінічною практикою, так і електрофізіологічним подразненням відкритої кори під час хірургічних операцій. А зони кори, що контролюють артикуляцію, локалізуються в обох півкулях головного мозку.

         Опрацювати параграф 49  завдання 3 стр. 231     Повторити параграф 17 - 18


Дата 6 квітня

ТЕМА:                 Навчання та пам'ять людини, їх біологічне значення.

ПОЯСНЕННЯ:                             Види навчання

   У різні епохи формувалися свої погляди на завдання і характер навчання, що визначали навчальний процес, специфічний для кожного суспільства, конкретних умов його життя., тенденції в теорії та практиці навчання. Так, у середньовіччя склався догматичний вид навчання. Така система не сприяла розумовому розвитку учнів, не пробуджувала інтересу до знань.

   Пояснювально - ілюстративне навчання забезпечує сприймання учнями навчальної інформації з одночасним її узагальненням, засвоєнням понять, законів, теорій. Мета практичних вправ - поглиблення знань, формування, закріплення знань, умінь і навичок, застосування їх в нових ситуаціях. Вони передбачають самоконтроль ефективності засвоєння знань, умінь і навичок, повторення вивченого матеріалу. Цей вид навчання орієнтує на репродуктивне засвоєння знань, умінь і навичок.

  Проблемне навчання передбачає послідовні і цілеспрямовані пізнавальні завдання, які учні розв'язують під керівництвом учителя і активно засвоюють нові знання. Використання теоретичних і експериментальних завдань само по собі ще не робить навчання проблемним. Усе залежить від того, наскільки вчителеві вдається надати цим завданням проблемного характеру і поєднати проблемний підхід з іншими методичними підходами. Завдання стає пізнавальною проблемою, якщо воно потребує роздумів над проблемою, викликає в учнів пізнавальний інтерес, спирається на попередній досвід і знання за принципом аперцепції.

 ЗАВДАННЯ: Пригадайте імпринтинг можна можна спостерігати серед тварин (наприклад, курчат, каченят, гусенят), у яких після того, як сформується зорова сенсорна система виникає рефлекс наслідування. Вони закарбовують будь - який об'єкт, що рухається і починають за ним рухатися, як за матір'ю. Поясніть, чому такий стан є короткочасним?

                                                          Що таке пам'ять?

   Пам'ять - це психічний феномен, який полягає у закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, що дає можливість його застосування в життєдіяльності людини.

   Функціональний стан пам'яті залежить від роботи певних ділянок кори півкуль головного мозку людини, зокрема центрів різних почуттів і ділянок кори, які відповідають за зорову, слухову, рухову пам'ять. Крім того, кора лобової та скроневої часток відповідає за стан памяті в цілому. Вважають, що всі відділи кори замкнуті між собою ланцюжками нейронів. Імпульси, що в них циркулюють зумовлюють зміну біосинтетичної активності нервових клітин, що приводить до утворення біологічно активних речовин - "носіїв пам'яті". Для того, щоб інформація відкладалася в пам'яті, потрібно її повторювати.

            Опрацювати параграф 50   завдання 3  стр. 235      Повторити 19 - 20


Дата  7 квітня    2021 рік

ТЕМА:               Дослідження різних видів пам'яті.  Мислення і свідомість.

ПОЯСНЕННЯ:   За змістом матеріалу, який запамятовують (тобто за модальністю) розрізняють рухову, емоційну, образну і словесно - логічну пам'ять.

   Рухова пам'ять - це пам'ять на позу, рух тіла. Вона виявляється в людини ще в ранньому дитинстві та є основою для формування рухових навичок: ходіння, танцю, гри на музичному інструменті, спортивних, професійних та великої кількості різних навичок.

   Емоційна пам'ять - це пам'ять емоцій і почуттів. Вона надає можливість зберігати емоції та почуття, що раніше виникали, і відновлювати певний емоційний стан у разі повторної дії в ситуації. Слідами в емоційній пам'яті є не самі по собі емоції та почуття, а події, що їх викликали. Особливості цієї пам'яті полягають у швидкості, винятковій стійкості, тривалості зберігання слідів та мимивольності відтворення.

   Образна пам'ять - це пам'ять на зорові, слухові та нюхові, смакові, дотикові образи. У ній зберігаються картини навколишнього світу, звуки, запахи, що колись сприймалися людиною.

   Словесно - логічна пам'ять - це суто людська пам'ять на думки, судження, закономірності та зв'язки між предметами і явищами дійсності. Цей вид пам'яті тісно пов'язаний з мовленням і мисленням, формується разом з ними і досягає свого розвитку пізніше за рухову, емоційну та образну пам'ять.

                                               Що таке мислення і свідомість?

   Мислення - це психічний процес самостійного пошуку і відкриття суттєво нового, тобто процес опосередкування та узагальнення відображення дійсності під час її аналізу та синтезу, що виникає на основі практичної діяльності та досвіду.

   Види мислення: наочно - дійове, наочно - образне, словесно - логічне, теоретичне, практичне. Кожен вид мислення реалізується з допомогою певних психологічних механізмів - складників процесу мислення. Вищим рівнем психічного відображення, властивого тільки людині, як суспільно - історичній істоті є свідомість.

 Свідомість - не просто образ дійсності, а особлива форма психічної діяльності, яка орієнтується на відображення і перетворення дійсності. Свідомість не дана людині від народження. Вона формується не природою, а суспільством.

                                  Опрацювати параграф 50      Повторити 21 - 22


Дата 20 квітня 2021 рік

ТЕМА:                        Нервова регуляція, її особливості. Будова нейрона.

 ПОЯСНЕННЯ:   Нервова регуляція має рефлекторний характер. Вона забезпечує швидкі реакції на дію різноманітних подразників зовнішнього та внутрішнього середовища. Механізм нервової регуляції полягає в тому, що спеціальні рецептори сприймать різні впливи (подразнення) зовнішнього і внутрішнього середовища. Нервові імпульси, що мають електричну природу, передаються від рецепторів до певних центрів центральної нервової системи. Від них нервові імпульси надходять до робочих органів, унаслідок чого діяльність відповідних тканин та органів посилюється або гальмується. Таким чином, завдяки нервовій системі організм лдини здатний швидко сприймати подразники довкілля, а також зміни у власному внутрішньому середовищі і так само швидко реагувати на них.

  Завдання: Складіть таблицю "Структури, які забезпечують нервову регуляцію процесів життєдіяльності, їх функції". Яке біологічне значення процесів гальмування у нервовій регуляції.

   Як ви памятаєте, функціонально нервову систему поділяють на соматичну і вегетативну. Соматична нервова система керує рухами скелетних мязів, сприймає та проводить сигнали від органів чуття, забезпечуючи звязок організму із зовнішнім та внутрішнім середовищем. Вегетативна нервова система регулє роботу внутрішніх органів (шлунку, печінки, нирок, серця, судин), обмін речовин, стан нервової системи вцілому. Її діяльність не перебуває під контролем свідомості людини, звідси її друга назва - автономна. До більшості органів підходять два вегетативні нерви - симпатичний і парасимпатичний. Сигнали, які надходять по кожному з них від центральної нервової системи, зумовлюють протилежну дію: один підсилює, інший - послаблює активність органа.

  Завдання:  Які структури нервової системи беруть участь у здійсненні нервової регуляції життєвих функцій організму? Що таке нерви та нервові центри.

  Усі фізіологічні процеси в організмі людини підпорядковані нейрогуморальній регуляції. Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи. Вона сприймає зовнішні подразнення та зміни внутрішнього середовища і корегує роботу організму, зумовлюючи його функціональну цілісність. Діяльність нервової системи грунтується на рефлекторному принципі.

              Опрацювати параграф 53   завдання 1     Повторити 23 - 24


https://www.youtube.com/watch?v=ZLaUn_C1vFs


Дата 21 квітня 2021 рік

ТЕМА:                   Гуморальна регуляція, її особливості. Поняття про гормони.

 ПОЯСНЕННЯ:            Що таке гуморальна регуляція?

   Гуморальна регуляція - координація фізіологічних функцій організму з допомогою хімічних речовин, що переносяться рідинами організму (кров, лімфа, тканинна рідина).

   Гормони - високоспецифічні біологічно активні речовини, що здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу.

   Ендокринна система - сукупність органів, частин органів та окремих клітин, які секретують у кров і лімфу гормони. Вона разом з нервовою системою. регулює та координує важливі функції організму: ріст, репродукцію, обмін речовин, процеси адаптації. На відміну від залоз зовнішньої секреції, у складі ендокринних залоз відсутні вивідні протоки, але вони мають добре розвинуту судинну сітку. В ендокринній системі розрізняють центральний і периферичний відділи, які взаємодіють між собою і утворюють єдину систему. Органи центрального відділу тісно пов'язані з органами центральної нервової системи й координують діяльність усіх інших ланок ендокринної системи. Органи периферичного відділу здійснюють багатоплановий вплив на організм, посилюють чи послаблюють обмінні процеси. 

  Розрізняють також органи, які поєднують виконання ендокринної функції з екзокринною, та окрему дисоційовану ендокринну систему, яка утворена великою групою ізольованих ендокриноцитів, розсіяних по органах і системах організму. Основою ефективного функціонування ендокринної системи є використання принципу зворотного зв'язку.

  Завдання: Проаналізуйте мал. 197 підручника стр. 250 "Ознаки порушення функцій гіпофіза". Які спостерігаються захворювання, що пов'язані з діяльністю гіпофіза.

                              Характерні особливості гуморальної регуляції

   1. Дистанційність дії (гормони і нейрогормони з током крові або інших рідин можуть переміщатися від місць свого синтезу до клітин, на діяльність яких вони впливають.

   2. Висока біологічна активність (ці сполуки впливають на клітини, тканини та органи в незначних концентраціях.

   3. Специфічність дії (гормони та нейрогормони впливають лише на певні біохімічні процеси, що відбуваються в тих чи інших тканинах і органах.

   ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ:  Якщо у крові людини зростає рівень глюкози, то виділення інсуліну збільшується, а глюкагону - зменшується. І навпаки, коли в крові знижується рівень глюкози, тоді різко зменшується виділення інсуліну, а збільшується виділення глюкагону. Отже,  інсулін і глюкагон спільно підтримують сталість вмісту глюкози в крові, що є однією з умов підтримання гомеостазу.

                  Опрацювати параграф 54 - 55      завдання 3        Повторити 25 - 26


https://www.youtube.com/watch?v=T7-qcJj6mXc


Дата 27 квітня 2021 рік

ТЕМА:              Профілактика захворювань ендокринної системи

ПОЯСНЕННЯ:  Недостатнє вироблення гормонів щитоподібної залози у дорослих зумовлює мікседему, а вроджене недорозвинення цієї залози у дітей - кретинізм. Мікседема супроводжується набряком шкіри і підшкірної клітковини, випаданням волосся, кволістю, сонливістю, а кретинізм - значним відставанням у фізичному і розумовому розвитку.

  У разі гіперфункції щитоподібної залози спостерігається збільшення її розмірів, витрішкуватість очей, прискорення процесів обміну речовин, посилення теплоутворення, підвищення частоти серцевих скорочень, тремтіння пальців рук, підвищення психічної збудливості, схуднення.

 ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ: Щоб запобігти виникненню ендемічного зобу, вживають профілактичних заходів, основним з яких є йодування кухонної солі. Йод входить до складу окремих продуктів харчування: морська капуста, морська риба, волоські горіхи, хурма.

 Завдання: Підготуйте презентацію "Профілактика йододефіциту в організмі людини" Складіть пам'ятку "Наслідки безконтрольного вживання гормонів"

 У разі гіперфункції паращитоподібних залоз розвивається хвороба, яка характеризується болем у м'язах, кістках і суглобах, розм'якшення кісток, різкою деформацією скелета. Мінеральні компоненти вимиваються з кісткової тканини і відкладаються у м'язах та внутрішніх органах.

Серед різноманітних медичних препаратів відомі і гормональні. Самовільне вживання гормональних препаратів може порушити обмін речовин та нашкодити здоровю. Якщо за якихось причин виникає потреба у введенні їх, це обов'язково треба робити під контролем лікаря - ендокринолога.

 Завдання: Поясніть функції залоз внутрішньої секреції, їх вплив на процеси життєдіяльності організму. Як можна запобігти захворюванням залоз внутрішньої секреції.

 Крім згаданих ендокринних залоз, в організмі людини є сотні ендокринних клітин, які продукують і виділяють в кров гормони. Таким чином, ендокринна система посідає важливе місце в процесах загальної нейрогуморальної регуляції функцій організму людини.

 Основні ендокринні залози - гіпофіз, щитоподібна, паращитоподібні, вилочкова (тимус), надниркові, підшлункова і статеві. Провідна роль серед них належить гіпофізу. Його гормони регулюють розвиток і роботу інших ендокринних залоз. Залози внутрішньої секреції виконують подвійну функцію - виділяють свої секрети у порожнину тіла, а гормони безпосередньо в кров. До таких залоз належить підшлункова залоза і статеві. Порушення функцій активності ендокринної системи спричиняє низку різних захворювань.

                  Опрацювати параграф 55     завдання 2     Повторити 27 - 28


https://www.youtube.com/watch?v=SqZ5XZwoUyo


Дата 28 квітня 2021 рік

ТЕМА:                                   Імунна система людини, її особливості.

 ПОЯСНЕННЯ:                                  Що таке імунітет?

     Імунітет - здатність організму захищати власну цілісність і біологічну індивідуальність.

  Клітинний імунітет - забезпечується Т- лімфоцитами , які мають на поверхні мембран специфічні рецептори, здатні розпізнавати певний антиген. У разі взаємодії з відповідним антигеном Т - клітини починають посилено розмножуватися, утворюючи великий клон клітин, що знищують мікроорганізмів, які несуть цей ген.

  Гуморальний імунітет - забезпечується В - лімфоцитами, які мають на поверхні мембран специфічні рецептори, здатні розпізнавати певний антиген. У разі взаємодії з відповідним антигеном В - клітини починать посилено розмножуватися, утворчи великий клон клітин, які синтезуть антитіла, специфічні до цього антигену. Звязуючись з антигенами, які містяться на поверхні бактерій, антитіла прискорюють їх захоплення фагоцитами. У разі взаємодії з токсичними молекулами антитіла нейтралізують їх.

  Антитіла - особливі білки, що мають здатність специфічно звязуватися з антигенами і нейтралізувати їх.

  Антигени - речовини, які сприймаються організмом як сторонні й викликають специфічну імунну відповідь.

                                                               Види імунітету

   Природний пасивний імунітет - виникає під час передачі утворених антитіл від одого індивідуума до іншого. Як правило, таким чином передаються антитіла від матері до плоду (через плаценту) або новонародженого (через молозиво). Забезпечує короткочасний захист від інфекції.

  Штучний пасивний імунітет - створюється штучно, шляхом інєкції утворених антитіл від одного індивідуума до іншого того самого або іншого виду. Значно поширений у медичній практиці. Забезпечує короткочасний захист від інфекцій.

  Природний активний імунітет - виникає в разі інфікування організму яким - небудь стороннім агентом. При цьому організм виробляє власні антитіла та утворює клітини імунологічної памяті (забезпечують більш швидку реакцію організму в разі повторної зустрічі зі стороннім агентом). Забезпечує захист від інфекціх протягом тривалого часу.

  Завдання:  Проаналізуйте механізм знешкодження лейкоцитом бактерії за допомого фагоцитозу мал. 209 стр. 259 підручника. Користуючись малюнком, поясніть значення фагоцитозу для життєдіяльності організму.

                 Опрацювати параграф 56    завдання 3      Повторити параграф 29 - 30 


https://www.youtube.com/watch?v=EjJ4MdUnOww


Дата 5 травня 2021 рік

ТЕМА:                  Профілактика захворювань ендокринної системи

ПОЯСНЕННЯ:     Алергія - форма імунологічної відповіді, що виявляється в підвищеній чутливості організму до різноманітних антигенів (алергенів). У разі алергії організм відповідає на специфічний алерген надмірною реакцією, що ушкоджує його власні клітини і тканини, унаслідок набряку та запалення, спазму гладкої мускулатури та порушення циркуляції крові.

   Алергени - антигени, що викликають алергічні реакції в організмі.

   Синдром набутого імунодефіциту (СНІД) - захворювання, яке викликає вірус імунодефіциту людини (ВІЛ), що уражає клітини імунної системи. Таким чином, руйнуючи імунну систему людини, вірус не дає їй можливості сформувати імунну відповідь для захисту організму. Крім того, вихід з ладу імунної системи приводить до виникнення ситуації, в якій організм не може чинити опір іншим збудникам інфекційних захворювань.

                               Чинники, що спричиняють пригнічення імунітету.

  - радіаційне опромінення;         - шкідливі хімічні речовини;       - спадкові порушення;

   Лікарі багатьох країн світу констатують зниження в людини активності імунної системи і, як результат, збільшення частоти і тяжкого перебігу інфекційних захворювань унаслідок погіршення екологічної ситуації на планеті. На жаль,екологічна ситуація в Україні є надзвичайно напруженою, зокрема в промислових районах і забруднених радіацією після аварії на ЧАЕС. Пригнічують імунну систему також викиди автомобільних газів, отрутохімікати, продукти харчування, у яких надмірна кількість консервантів, ароматизаторів. Тому всім потрібно дбати про якість продуктів харчування і збереження чистоти довкілля.

   Завдання: Дослідіть, яку імунізаці проводили вам. Які вакцини вам уводили і чому? Користуючись різними джерелами інформації, у тому числі й Інтернетом, оформіть презентацію "Статистичні дані захворювань на СНІД у різних регіонах України. 

   Запамятайте!  Якщо в крові людини зростає рівень глюкози, то виділення інсуліну збільшується, а глюкагону - зменшується. І навпаки, коли в крові знижується рівень глюкози, тоді різко зменшується виділення інсуліну, а збільшується виділення глюкагону. Отже, інсулін і глюкагон спільно підтримують сталість умісту глюкози в крові, що є однією з умов підтримання гомеостазу.

                    Опрацювати поданий матеріал      Повторити параграфи 31 - 32


https://www.youtube.com/watch?v=SqZ5XZwoUyo


Немає коментарів:

Дописати коментар