2022 - 2023 навчальний рік
Дистанційне навчання
Дата 6 вересня 2022 рік
ТЕМА: Життя і здоров'я людини.
Пояснення: Цінуй у своєму житті все що ти маєш, бо лише людина здатна осмислювати і цінувати життя. Бувають миті, коли це відчуття особливо гостре - від лагідного дотику маминої руки, голосів друзів, співу птахів, шуму дощу і ти відчуваєш приплив сил і мрієш.
Безпека - це відсутність загрози твоєму життю, здоров'ю чи добробуту. Якщо комусь загрожує небезпека, це виводить його з рівноваги, позбавляє сну і рівноваги. Тому ви повинні знати не лише про безпеку життя, а й про безпеку життєдіяльності.
Завдання: Заплющіть очі й уявіть себе там, де ви почуваєтесь у цілковитій безпеці. Це може бути ваша кімната, або якась гарна природа. Постарайтеся все добре роздивитися, почути звуки і відчути запахи. Посидьте хвилинку, а потім розкажіть про своє місце та свої почуття (спокій, радість, тепло, задоволення, розслаблення).
Що являє собою п'ятивимірна модель здоров'я?
Така модель включає 5 складових: духовне, фізичне, соціальне, інтелектуальне, емоційне.
Завдання: за текстом підручника сторінка 8 і малюнок 1 розглянете що собою являє кожна складова і як вона пов'язана з життям і діяльністю людини. Напишіть у робочий зошит про будь - які дві складові, яким ви надаєте перевагу.
Як досягти високого рівня благополуччя?
Кожному з вас хотілося мати цікаве життя, добрих друзів,займатися улюбленою справою і досягти в ній успіху. Високий рівень благополуччя залежить від багатьох чинників. Деякі з них не залежать від нас (наприклад, погана спадковість чи забруднене довкілля). Однак наше благополуччя визначає наша поведінка. Якщо людина увесь час переживає стреси, має шкідливі звички і схильність до невиправданих ризиків, її здоров'я погіршується. А коли дбає про себе і живе в гармонії з навколишнім світом, то тоді досягає високого рівня благополуччя.
Опрацюйте параграф 1
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 12 вересня 2022 рік
Тема: Досліджуємо ризики і небезпеки
Пояснення: У наш такий неспокійний час людину щоденно переслідують ризики і небезпеки. Вони є частиною нашого життя. У багатьох випадках про небезпеку нам сигналізують емоції: занепокоєння, тривога, страх, паніка. Однак, щоб уникати небезпек, запобігати їм, а також правильно діяти у разі їх виникнення недостатньо покладатися лише на відчуття. Треба вчитися свідомо оцінювати наслідки розвитку ситуації або своєї поведінки.
Поняття ризику
Ризик - певна загроза життю і здоров'ю людини. Розрізняють 3 види ризику: фізичний, психологічний і соціальний.
Фізичний: погодишся - ризикуєш набути залежності й зашкодити своєму здоров'ю.
Психологічний: погодишся - можеш відчувати провину і страх викриття.
Соціальний: погодишся - про це можуть дізнатися твої батьки; відмовишся - ймовірно, втратиш друзів і загубишся взагалі в цьому житті.
Іноді ризик є благородним, тобто виправданим. Наприклад, відмовитися від небезпечної пропозиції; виступити перед усією школою, захистити того, з кого насміхаються однокласники; першим підійти, щоб познайомитися. Такі ситуації потребують сміливості. Та саме в них ти набуваєш упевненості і розвиваєшся як особистість.
Екстремальні та надзвичайні ситуації
Вони характеризуються високим рівнем ризику.
Екстремальні ситуації - ситуації, в яких небезпека загрожує окремій людині або групі людей (ДТП, пожежа, заблукав у лісі)
Надзвичайні ситуації - ситуації, що загрожують великій кількості людей (під час стихійного лиха, техногенної катастрофи або війни)
Опрацюйте параграф 2
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 19 вересня 2022 рік
Тема: Світ навколо тебе
Пояснення: Щодня в сонячну погоду чи в дощ люди виходять зі своїх домівок, поспішають на роботу, на навчання, спілкуються, переміщуються в громадському транспорті - просто живуть і працюють. І щодня людину оточує безліч небезпек. Це можуть бути як небезпеки природного походження - бурі, урагани, цунамі, землетруси, так і небезпечні ситуації, що виникають унаслідок діяльності самої людини - пожежі, аварії на дорогах, вибухи небезпечних речовин у побуті та на виробництві або кримінальні небезпеки.
Природне середовище - це біосфера, зовнішня оболонка Землі, що охоплює частину атмосфери, гідросферу та верхню частину літосфери.
Техногенне середовище - створене людиною. Розрізняють побутове та виробниче техногенне середовище. Побутове середовище - це середовище проживання та відпочинку людини (житлові будівлі, стадіони, кінотеатри, різноманітні комунальні споруди, громадський транспорт). Виробниче середовище - це середовище в якому людина здійснює свою трудову діяльність (заводи, фабрики, наукові установи).
Соціальне середовище - оточуючий людину соціальний світ (соціум), який поєднує суспільні (матеріальні та духовні) умови становлення, існування та розвитку людини. Складові соціального середовища: державні органи, родина, друзі, місцева громада, школа, ЗМІ. Хоча соціальне середовище сприяє твоєму здоровю та благополуччю, однак воно може бути і джерелом небезпек, зокрема кримінальних.
Кримінальні небезпеки соціального середовища: крадіжки, хуліганство, вандалізм, шахрайство, пограбування квартир, здирництво, викрадення.
Завдання: Розгляньте малюнок 5 і 6 у підручнику на сторінках 18 - 19. Для себе запамятайте елементи соціального середовища та кримінальні небезпеки соціального середовища.
Опрацюйте параграф 3. Завдання 2 сторінка 20.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 26 вересня 2022 рік
Тема: Природа і здоров'я
Пояснення: У молодших класах ви ознайомлювалися з процедурами оздоровлення і загартування організму. Неможливо людині уявити життя поза природним середовищем. Адже це - повітря, яким дихаємо; вода, яку п'ємо, земля, яка нас годує, на якій зводимо житло і яка дає нам все інше для життя.
Завдання: за допомогою годинника із секундною стрілкою виміряй час, на який можеш затримати дихання. Скільки витримуєш: 30 секунд, 1 хвилину чи, як досвідчений пірнальник, 2 - 3 або навіть 4 хвилини? Та в будь - якому разі без повітря ти не витримаєш і п'яти хвилин. Розгляньте малюнок 7, сторінка 22 підручника, де зображено небезпеки природного середовища. Пригадайте, які з цих небезпек ви вивчали раніше?
Небезпеки природного середовища
Стихійні лиха. Як і в давні часи, людям загрожують землетруси, цунамі, урагани, лісові пожежі, виверження вулканів.
Географічне положення та рельєф території. Жителям гір загрожують снігові лавини, на узбережжі океану - цунамі, у долинах річок - повені.
Погодні умови. Загрозою здоров'ю людини є несприятливі погодні умови. Люди похилого віку і ті, у кого слабкий імунітет, страждають на метеозалежність.
Грунти. Небезпеку для людей становлять зсуви та провали грунтів. Низька родючість грунтів (наприклад, у пустелі) спричиняє голод у багатьох країнах світу.
Тваринний і рослинний світ. Життю і здоров'ю людей можуть загрожувати дикі звірі, змії, комахи, збудники інфекційних хвороб. Деякі рослини і гриби є отруйними.
Природне середовище - необхідна умова існування людини і збереження її життя і здоров'я. Водночас воно є джерелом небезпек, зокрема тих, що спричинені кліматом та погодою. Несприятливі погодні умови є переважно сезонними. Дію спеки, холоду, вітру, вологи можна зменшити, підібравши відповідний одяг.
Опрацюйте параграф 4. Завдання 3 сторінка 25.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 3 жовтня 2022 рік
Тема: Здоров'я і технічний прогрес.
Пояснення: Природне середовище сьогодні швидко змінюється під впливом трудової діяльності людини. Спробуй визначити, що робить його особливим. Опиши прекрасний куточок природи у своєму селі.
Завдання: Поміркуйте, що може зіпсувати красу і спокій цих прекрасних куточків природи (стихійне лихо, забруднення побутовим сміттям, вирубування лісу). Розподіліть всі ці чинники на такі, які людина може контролювати, і ті, що не залежать від неї.
Часто людину не задовільняє те, що створила природа, тому вона завжди намагалася створити своє життя зручним і комфортнішим, створюючи своє техногенне середовище. Та майже всі досягнення людства мають зворотний бік. Це легко довести.
У давнину технології розвивалися надзвичайно повільно. Наприклад, з часів винайдення колеса люди багато віків користувалися возами. У ХХ столітті технічний прогрес став стрімкішим. Не минуло і століття з часу створення перших самохідних екіпажів (автомобілів), як людина вийшла в космос і побувала на Місяці.
Завдання: Виконай дослідження про розвиток технологій у ХХ і ХХІ століттях. Розпитай знайомих дідуся чи бабусю про техніку (автомобілі, побутові прилади), які були за часи їхнього дитинства. Порівняй сучасні технології з тими, про які ти вже знаєш сьогодні.
Небезпеки техногенного середовища
Аварії на промислових підприємствах. Загрожують життю працівників та мешканцям прилеглих територій, а також можуть спричинити забруднення довкілля.
Хімічні опіки та отруєння. Загрозою життю і здоров'ю людини є ліки та засоби побутової хімії, якщо ними неправильно користуватися.
Ураження електричним струмом. Порушення правил користування електроприладами може привести до ураження електричним струмом.
Пожежі. Побутові пожежі найчастіше виникають з вини самої людини - через необережне поводження з відкритим вогнем та електроприладами.
Небезпеки на дорогах і транспорті. Зі значним збільшенням кількості автомобілів на дорогах щороку стрімко зростає число дорожньо - транспортних пригод.
Опрацюйте параграф 5. Завдання на сторінці 29.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 10 жовтня 2022 рік
Тема: Продукти харчування і здоров'я
Пояснення: Від правильного харчування залежить стан здоров'я окремої дюдини і цілих народів. Ще і нині у деяких африканських країнах люди помирають від голоду. І навпаки, жителі економічно розвинених країн дедалі більше потерпають від так званих "хвороб цивілізації", пов'язаних із переїданням і неправильним харчуванням.
Організм людини на 75% складається з води і постійно її виводить. Для поновлення запасів води треба щодня випивати 6 - 8 склянок рідини. Щоб жити, рухатися, рости і розвиватися, людям необхідні поживні речовини - вуглеводи, білки, жири, вітаміни і мінеральні речовини.
Важливими характеристиками продуктів є їх харчова та енергетична цінність.
Харчова цінність - це співвідношення жирів, білків, вуглеводів, вітамінів та мінеральних речовин, що містяться у 100 грамах продукту. Людям необхідне збалансоване харчування, яке забезпечує організм усіма поживними речовинами.
Енергетична цінність - характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту. Вона вимірюється в калоріях або кілокалоріях. Деякі продукти, наприклад цукор, мають високу калорійність і низьку поживну цінність.
Якщо людина споживає недостатньо калорій, вона починає втрачати вагу. І навпаки, дуже висока калорійність харчового раціону призводить до збільшення маси тіла. Тому важливо споживати стільки калорій, скільки витрачаєш.
Завдання: Розгляньте на сторінці 34 - 35 таблицю 2. Визначте для себе, яке значення для організму мають білки, жири і вуглеводи, в яких продуктах їх найбільше. Як правильно їх споживати. Яке значення для організму мають мінеральні речовини (кальцій, калій, натрій, залізо, йод) та вітаміни (А, D, Е,С, В). Як правильно їх споживати?
Особливості харчування залежать від способу життя. Той, хто у вільний час читає, займається музикою або малюванням, витрачає менше енергії і потребує менше їжі, ніж той, хто полюбляє активний відпочинок - спорт, танці та рухливі ігри. Займаючись спортом, слід знати, що за день треба випивати більшу, ніж зазвичай, кількість води.
Опрацюйте параграф 6. Завдання на сторінці 32.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 17 жовтня 2022 рік
Тема: Харчовий раціон.
Пояснення: У твоєму віці лише на підтримання дихання та інших функцій організму дівчаток потрібно на добу не менше як 1310 кілокалорій, хлопчиків - не менше як 1440 кілокалорій. Помірна активність збільшує потребу приблизно у 1000 кілокалорій, інтенсивні заняття спортом можуть збільшити її у 1,5 - 2 рази.
Завдання: За допомогою харчової піраміди малюнок 13 Денна норма споживання продуктів і таблиці 4 на сторінці 39 склади свій раціон для днів, коли ти не займаєшся спортом. За допомогою таблиці 5 що на сторінці 41 додай до цього раціону страви достатньої калорійності для днів, коли займаєшся спортом чи фізичною працею.
Люди мають різні харчові звички та смакові уподобання. Одним подобається домашня їжа, інші поспішать поїсти в кафе. Одні надають перевагу здоровому харчуванню, інші залюбки вживають усе, що гучно розрекламоване або має яскраву упаковку.
Чинники, що впливають на формування харчових звичок
- реклама, ЗМІ;
- стан здоров'я;
- традиції (національні, родинні);
- смакові уподобання;
- матеріальні можливості;
- розуміння того, що є корисним і що є шкідливим для здоров'я.
Принципи раціонального харчування
Помірність - вимагає, щоб калорійність раціону не перевищувала енергетичних затрат організму.
Різноманітність - передбачає споживання продуктів усіх основних груп (хліб та крупи; овочі і фрукти; м'ясо-молочні вироби, солодощі).
Збалансованість - означає правильне співвідношення даних груп продуктів.
Опрацюйте параграф 7. Завдання на сторінці 41.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 31 жовтня 2022 рік
Тема: Профілактика йододефіциту і діабету.
Пояснення: Незбалансоване харчування може привести до тяжких захворювань щитоподібної і підшлункової залози. У здорової людини підшлункова залоза виробляє гормон інсулін, який доставляє розчинену в крові глюкозу всередину клітин. При захворюванні на цукровий діабет, глюкоза не може проникнути в клітини і залишається в крові, а відтак виводиться з організму.
Поширеним захворюванням є цукровий діабет ІІ типу, зокрема у розвинених країнах. Головною причиною цього захворювання є незбалансоване харчування, малорухливий спосіб життя, ожиріння. Для профілактики діабету необхідно контролювати масу тіла, правильно харчуватися, бути фізично активним, вести здоровий спосіб життя.
Завдання: Користуючись довідниковою літературою, мережею Інтернет, знайдіть інформацію про захворювання на цукровий діабет, які його наслідки і причини. Наведіть приклади неправильного харчування. Поміркуйте, до яких наслідків воно може привести?
Проблема йододефіциту на сьогодні дуже серйозно стоїть в Україні. Йод - мікроелемент, необхідний для нормального фізичного і психічного розвитку та працездатності людини. Дефіцит його в організмі призводить до багатьох розладів: появи захворювання щитоподібної залози, порушення обміну речовин, втрати слуху, затримки психічного і розумового розвитку. Тому йододефіцит є державною проблемою, розв'язання якої допоможе зберегти інтелект нації.
Опрацюйте параграф 8. Пройдіть тест на сторінці 46.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 7 листопада 2022 рік
ТЕМА: Правила купівлі, обробка і зберігання харчових продуктів.
Пояснення:
Якість продуктів у кожній державі контролюють спеціальні служби. В магазинах, на ринках, на спеціально обладнаних торгівельних майданчиках усі продукти мають сертифікати якості. На стихійних ринках контролю немає, і купувати будь - які продукти тут дуже ризиковано.
За яких умов продукти можуть спричинити харчові отруєння?
Найчастіше таке трапляється, коли вживають:
-- продукти, термін реалізації яких минув;
-- продукти, які неправильно зберігали чи обробляли;
-- продукти, куплені на стихійних ринках;
-- продукти з пошкодженою упаковкою, уражені гниллю чи пліснявою;
-- отруйні гриби чи ягоди;
-- консерви зі здутими кришками чи помутнілим вмістом;
-- алкогольні напої;
Найтяжчі харчові отруєння спричиняють отруйні гриби. Смертельно небезпечними також можуть бути старі гриби і гриби, що змінили свої властивості і стали отруйними. Таких грибів через забруднене довкілля, з'являється дедалі більше в наших лісах. Навіть найкращі гриби не є незамінним продуктом харчування. Тому ніякі гриби не збирайте.
Завдання: Розгляньте малюнок 15 підручника стр. 44 і запам'ятайте 4 дії, які допоможуть тобі уникнути мікробного забруднення продуктів: мити, розділяти, охолоджувати, нагрівати.
Про що розповідає упаковка?
Напевно, тобі не раз доводилося купувати продукти в упаковках: цукерки, печиво, морозиво. То що ж треба зробити перед тим, як спробувати цей продукт? Слід уважно роздивитися упаковку і знайти на ній усі необхідні відомості. Відсутність будь-якої обов'язкової інформації свідчить про те, що продукт підроблений або неякісний. Вживати його небезпечно.
Завдання: Розгляньте малюнок 16 у підручнику на сторінці 45 Обовязкові відомості, які зазначають на упаковці харчових продуктів. Візьміть до уваги всі складові компоненти упаковки і зумійте вміло застосувати їх у житті.
Як діяти у випадку харчового отруєння?
Нудота, блювання, біль в животі, пронос, раптова слабкість, запаморочення, підвищена температура тіла, що з'являється через 1-4 години після вживання неякісного харчового продукту, можуть бути ознаками харчового отруєння.
За допомогою крос - тесту навчись правильно надавати першу допомогу при харчовому отруєнні сторінка 46 підручника.
Опрацювати параграф 8
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 14 листопада 2022 рік
ТЕМА: Особиста гігієна підлітка. Особливості догляду за шкірою та зубами.
Пояснення: Бути чистим і охайним це завжди корисно для здоров'я. Це сприяє підвищенню самооцінки, робить тебе популярнішим серед однолітків. Підтримувати чистоту тіла та особисту гігієну допомагають численні засоби гігієни.
Завдання: Розгляньте малюнок 17 у підручнику на сторінці 49. Назвіть предмети та засоби гігієни, призначені для догляду за: обличчям; ротовою порожниною; нігтями; губами, усім тілом. З'ясуйте, які з них є засобами особистої гігієни, а якими можна поділитися з членами своєї родини. За допомогою дорослих обери засоби гігієни, що найкраще підходять саме тобі.
Догляд за шкірою. Шкіра - найбільший орган нашого тіла. Вона виконує багато функцій. Зокрема, завдяки рецепторам шкіри ми відчуваємо дотик, тепло, холод, біль. Одна з найважливіших властивостей шкіри - її здатність підтримувати сталу температуру. Проте на шкірі завжди збирається найбільше бруду, тому завжди ввечері перед сном треба приймати гарячий душ, щоб всі мікроби і бактерії змити, інакше їх накопичення викликає запалення.
Запам'ятай: Охайність і чистота допомагає вберегтися від багатьох інфекцій, а також сприяє твоєму емоційному та соціальному благополуччю. Брудні руки можуть спричинити небезпечні захворювання, тому їх треба якомога частіше мити. Заняття спортом потребують додаткових навичок гігієни, зокрема для запобігання зараженню грибком.
Опрацювати параграф 9. Аналіз малюнку 19.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 21 листопада 2022 рік
Тема: Психічний і фізичний розвиток підлітка.
Пояснення: Учені довели - людині, щоб стати фізично і соціально зрілою, знадобиться аж 18 років. Але і після того, як її починають вважати дорослою, розвиток не припиняється. Адже люди ростуть приблизно до 22 років, а їхній психологічний і соціальний розвиток триває все життя.
Фізичний розвиток - це зміни у зрості людини, її вазі, пропорціях та функціях тіла. Період від 10 до 13 років називають раннім підлітковим віком. У хлопчиків він починається на один - два роки пізніше, ніж у дівчаток. Початок цього періоду характеризується збільшенням маси тіла.
Завдання: На малюнку 20 наведено показники фізичного розвитку твоїх однолітків. Порівнюючи їх зі своїми, не переживай, якщо твої показники дещо відрізняються. Адже кожен має власний біологічний "календар розвитку". Його запрограмовано генетично, і цим "календарем" ти більше схожий на своїх батьків, ніж на однокласників чи однолітків.
З ростом людини змінюються і її потреби, оскільки на різних етапах свого життя людина потребує різного харчування, відпочинку. Змінюються її соціальні потреби. У певні періоди життя деякі потреби слід задовольняти в першу чергу. Приблизно в 6 років діти вже мають потребу навчатися - цікавляться книжками, олівцями, шкільним приладдям, навчаються тримати ручку, хочуть до школи. У підлітковому віці навчання, як і раніше, є важливим, але з'являється ще одна потреба - мати друзів, спілкуватися з ними, заслужити їх визнання.
Опрацювати параграф 10. Аналіз малюнку 20.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 28 листопада 2022 рік
Тема: Навички і звички. Вплив звичок на здоров'я
Пояснення: Навички і звички формуються в процесі життя людини. Цей процес відбувається свідомо. Спочатку усвідомлюємо чому саме так треба робити, а потім відпрацьовуємо все це до автоматизму. Саме так ви вчитеся чистити зуби щоранку, виконувати домашні завдання.
Навичка - це здатність робити щось майже автоматично, не замислюючись, як це ти робиш. Наприклад, коли пишеш, то не замислюєшся, як писати літеру, коли ходиш - не думаєш з якої ноги ступати і як утримувати рівновагу.
Звичка - це спосіб поводитися не замислюючись, чому ти це робиш. Наприклад, якщо маєш звичку щоранку робити зарядку, то ти вже не вирішуєш щоразу, робити її чи ні. Деякі наші звички корисні для здоров'я, а деякі - шкідливі.
Завдання: Проаналізуйте таблицю 6 на сторінці 62 у підручнику про здорові і шкідливі способи задоволення потреб. Назвіть якнайбільше корисних звичок. Переконайте нас, що вони позитивно впливають на здоров'я. Поміркуйте, чи важко змінити звичку? Як запобігти появі шкідливих звичок? Як шкідливі звички впливають на організм підлітків?
Вчені переконані, що звичку змінити досить важко. Для цього треба докладати неабияких зусиль. Спочатку слід усвідомити її недоліки і захотіти позбутися цієї звички. Потім вирішити, що саме треба змінити і як це зробити. Відтак відпрацювати нове уміння до автоматизму, тобто сформувати нову звичку.
Як запобігти появі шкідливих звичок?
1. Обирати позитивні приклади для наслідування (треба критично ставитися навіть до тих, хто тобі подобається, на кого ти хочеш бути схожим).
2. Навчитися правильно, розумно задовольняти свої потреби (у цьому тобі допоможуть життєві навички - формування самооцінки, спілкування, критичного мислення.
3. Уміння протидіяти соціальному тиску (уміння сказати "НІ" небезпечним пропозиціям - одна з найважливіших навичок, яку слід набувати кожному.
Опрацювати параграф 11. Завдання 1 на сторінці 66.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 5 грудня 2022 рік
Тема: Самооцінка і здоров'я людини. Формування самооцінки
Пояснення: Самооцінка складається з того, як ми оцінюємо себе в різних ситуаціях: у навчанні, спорті, у спілкуванні з дорослими та друзями. Наприклад, ми можемо вважати себе хорошим спортсменом, але не досить вправним кухарем.
Вченими доведено, що самооцінка формується на основі досвіду - успіхів та невдач. Вона залежить і від того, як до тебе ставляться інші люди.
Самооцінка - це ставлення людини до самої себе. Розрізняють самооцінку завищену, занижену і адекватну. Той, кого незаслужено захвалюють, кому дозволяють робити, що заманеться, може мати завищену самооцінку, безпідставно вважати себе найкращим, принижувати інших зверхнім ставленням до них. Іншому, навпаки, приділяють мало уваги чи ставляться до нього занадто вимогливо. Це може сформувати в нього занижену самооцінку. А в того, хто поважає і реально оцінює себе, - адекватну самооцінку.
Завдання: Проаналізуйте малюнок 24 на сторінці 70. у підручнику. Розпочни свій проект самовдосконалення. Вибери для себе одну або декілька цілей і працюй над ними протягом одного місяця. Наведені на малюнку поради допоможуть тобі скласти свій власний проект самовдосконалення.
Як обрати мету? Обери те, що хочеш у собі змінити в найближчому майбутньому, а не взагалі і колись. Не став за мету те, чого не можеш досягти. Обирай те, для чого маєш відповідні ресурси (здібності, час, місце, допомогу дорослих). Не варто прагнути того, що надто дорого коштує, чи потребує багато часу. Обирай те, що можна досягати поетапно. Адже найкращий спосіб - рухатися вперед маленькими кроками від однієї перемоги до іншої. Обери те, чого насправді хочеш, що принесе тобі задоволення і підвищить твою самооцінку.
Опрацювати параграф 12. Робота над проектом
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 12 грудня 2022 рік
Тема: Контрольна робота
Тестова перевірка знань
1. Безпека, це -
а) відсутність загрози твоєму життю і добробуту;
б) задоволення від насиченого подіями життя;
в) певні життєві навички людини;
2. Ризики, це -
а) задоволення від насиченого подіями життя;
б) певні життєві навички людини;
в) загрози життю і благополуччю людини;
3. Екстремальні і надзвичайні ситуації потребують ...
а) зміни навколишнього середовища;
б) негайних дій;
в) вирішення екологічних проблем;
4. Природне середовище, це -
а) переважання природних складових, що оточують людину;
б) спілкування з друзями і рідними;
в) середовище, що зазнало змін під впливом людини;
5. З даного переліку виберіть складові соціального середовища ...
а) державні органи, родина, друзі, школа, ЗМІ;
б) природа, ліс, клімат;
в) транспортна мережа, автомобілі, лінії електропередач;
6. З даного переліку виберіть небезпеки техногенного середовища ...
а) пожежі, хімічні опіки, ураження електричним струмом;
б) стихійні лиха, погодні умови;
в)т географічне положення, грунти;
7. Харчова цінність продуктів, це -
а) характеристика, що вказує на енергетичні властивості продукту;
б) співвідношення білків, жирів та вуглеводів, що містяться в 100 грамах продукту;
в) забезпечення організму вуглеводами;
8. Що означає "Збалансованість" серед принципів харчування ...
а) калорійність раціону не перевищує енергетичних затрат організму;
б) правильне співвідношення різних груп продуктів;
в) споживання продуктів усіх основних груп;
9. Що є причиною захворювання цукрового діабету ІІ типу ...
а) незбалансоване харчування, малорухомий спосіб життя, ожиріння;
б) спостерігається дефіцит інсуліну, що його виробляє підшлункова залоза;
в) розлад шлунково - кишкового тракту;
10. Навичка, це -
а) дотримання здорового способу життя;
б) здатність робити щось автоматично, не замислюючись;
в) раціонально і калорійно харчуватися;
Поясніть:
1. Особливості харчування підлітків.
2. Як формуються звички?
Роботу виконати в робочому зошиті і направити мені на перевірку
Дата 19 грудня 2022 рік
Тема: Вчимося приймати рішення.
Пояснення: Уміння приймати рішення допомагає: робити кращий вибір, запобігти виникненню проблем і шкідливих звичок, підвищити самооцінку і здобути авторитет.
Серед рішень, які доводиться нам приймати є прості і складні. Прості - не потребують особливого розмірковування, наприклад, яке морозиво купити, чи який фільм подивитися. Складні - ті, що можуть мати серйозні наслідки: скажімо, рішення, яку професію в подальшому обрати, впливає на подальшу долю людини. Приймаючи прості рішення, ми зазвичай покладаємося на свій смак, чиюсь пораду, робимо так, як чинять інші. Адже ціна такого рішення невисока. У крайньому разі, нам не сподобається смак морозива чи фільм, який ми вибрали.
Завдання: Наведіть якнайбільше рішень, які доводиться приймати вашим одноліткам (який фільм подивитися, що одягнути, сісти вчити уроки, чи йти до друзів). Проаналізуйте, які з них є простими, щоденними, складними. Наведіть приклади рішень, які можуть вплинути на благополуччя і долю людини (сісти за кермо автомобіля в нетверезому стані, обрати професію до душі). Назви рішення, які ти приймаєш вдома, в школі, з друзями. Зазнач, що найбільше впливає на кожне з цих рішень: твоя думка, думка батьків, учителів, друзів, ЗМІ.
Що впливає на наші рішення?
На прийняття рішень впливає багато чинників: це наші внутрішні потреби, цінності та уподобання. Важливе значення має те, чого ми хочемо, що нам подобається, що нам необхідно, що ми цінуємо. Це правила і закони, які ми мусимо виконувати, що очікують від нас дорослі, чого хочуть друзі, які цінності пропагують фільмами і рекламою, які це може мати наслідки для нас та інших людей. Іноді ми приймаємо рішення тільки тому, що не хочемо справити негативне враження на навколишніх товаришів, з якими спілкуємося.
Три кроки для прийняття рішень
Зупинись - заспокойся і зосередься;
Подумай - розглянь можливі варіанти, оціни наслідки;
Вибери - візьми на себе відповідальність, у разі невдалого рішення сприймай негативний результат як корисний досвід;
Опрацювати параграф 13. Завдання 1 на сторінці 78.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 9 січня 2023 рік
Тема: Психоактивні речовини і здоров'я. Вплив тютюнопаління і алкоголю
Пояснення: Паління та вживання алкоголю негативно впливає на стан людини. Відомо, що тютюновий дим містить понад 4000 різних хімічних сполук, серед яких найбільш небезпечними є смоли, чадний газ, нікотин і радіоактивний полоній.
Які наслідки паління?
Тютюновий дим потрапляє у легені, нікотин всмоктується в кров. Чадний газ заміщує в крові кисень. Під дією нікотину серце починає прискорено перекачувати кров. Для цього воно потребує більше кисню. Але частину кисню в крові заміщено чадним газом, який до того ж блокує судини, тому серце перенапружується. З кровоносної системи нікотин легко потрапляє в мозок. Тим, хто палить загрожують тяжкі захворювання серцево - судинної системи, злоякісні пухлини, хронічні захворювання легень, виразка шлунку. Куріння загрожує не тільки тим, хто палить. Тютюновим димом змушені дихати всі, хто перебуває поруч. Діти, які час від часу дихають повітрям, насиченим тютюновим димом, мають слабкий імунітет, частіше хворіють на грип та застуду, у них нерідко розвиваються тяжкі хронічні захворювання органів дихання.
Завдання: Проаналізуйте малюнок 30 на сторінці 86 у підручнику Вплив паління на організм. Треба знати: У тих, хто палить шкіра передчасно старіє, блищить і вкривається зморшками. Волосся втрачає блиск і еластичність, просякнуте неприємним запахом. Виникають хвороби зубів та ясен, погіршуються смакові відчуття. Знижуються фізичні властивості організму, виникає нікотинова залежність, погіршується пам'ять.
Окрім тютюну негативно впливає на організм людини алкоголь. Проникаючи через слизові оболонки рота, стравоходу, шлунку та кишківника, алкоголь потрапляє у кровоносні судини і розноситься по всьому організму. Найбільше він впливає на мозок - пригнічує його функцію. Як це позначиться на самопочутті людини залежить від кількості вжитої дози.
Зловживають алкоголем 10% дорослих. Більше половини з них страждає на хронічний алкоголізм, тобто цілковиту залежність від алкоголю. Решта вживає алкоголь надто часто у надмірних кількостях чи у ситуаціях, що загрожують життю і благополуччю людини.
Опрацювати параграфи 15 - 16. Завдання на сторінці 93.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 16 січня 2023 рік
Тема: ВІЛ і здоров'я людини. Що означає СНІД?
Пояснення: Для подолання епідемії ВІЛ/СНІДу важливо об'єднати зусилля громадських і державних організацій та кожної окремої людини. Держава забезпечує контроль донорської крові та стерильність у лікарнях, здійснює безкоштовне тестування на ВІЛ - інфекцію. Багато ВІЛ - позитивних людей отримують лікування, яке подовжує їх життя.
Завдання: Проаналізуйте малюнок 36 у підручнику на сторінці 103. Як захиститися від ВІЛ? Треба знати: Уникати контактів з кров'ю інших людей (тільки стерильними або одноразовими шприцами здійснювати ін'єкції. Не вживати алкоголю і наркотиків. Набувати життєвих навичок, які зменшують вразливість в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу. Уникати небезпечних компаній і ситуацій в громадських місцях.
Однак подолати епідемію можна тільки тоді, коли кожен сам особисто відповідатиме за стан свого благополуччя. Хоча ризик зараження у твоєму віці мінімальний, іноді підлітки ризикують, коли роблять татуювання або пірсинг нестерильними інструментами.
Запамятайте: ВІЛ не передається через повітря, воду, продукти харчування, одяг, посуд, постільну білизну. При чханні та кашлі, при рукостисканні, обіймах, поцілунках, через укуси комарів. ВІЛ передається при використанні нестерильних медичних інструментів, при переливанні інфікованої крові, від ВІЛ - позитивної матері до дитини під час пологів.
Тютюнопаління для підлітків є першим кроком на шляху до інших шкідливих звичок, які збільшують ризик ВІЛ - інфікування. Адже ті, хто палять, у 7 разів частіше зловживають алкоголем і в 11 разів частіше стають споживачами наркотиків. Алкоголь і наркотики знижують здатність людини приймати зважені рішення. Найнебезпечнішим є ін'єкційне вживання наркотиків, тому що в цьому випадку можна заразитися ВІЛ не лише через спільний шприц, а й через голку та інші предмети, на яких є залишки чужої крові.
Опрацювати параграф 18. Завдання на сторінці 106.
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Дата 23 січня 2023 рік
Тема: Спілкування і здоров'я. Засоби комунікації.
Пояснення: Людям необхідно розвивати навички комунікації, які ще називають навичками ефективного спілкування. Адже ті, хто вміє спілкуватися, почуваються менш самотніми, більш благополучними і щасливими, ніж ті, хто не має добре розвинених соціальних навичок. Найважливішими навичками комунікації є: уміння розпочати спілкування, розуміти і використовувати "мову жестів", активно слухати, уникати непорозумінь.
Як розпочати спілкування?
Спершу треба встановити невербальний контакт. Щоб тебе помітив друг, ти помахаєш йому рукою, плеснеш по спині чи обіймеш за плечі. До вчителя чи директора школи просто підійдеш і станеш перед ним. Коли співрозмовник подивиться тобі у вічі, невербальний контакт встановлено. Відтак встановлюєш невербальний контакт і ти, найчастіше за допомогою вітання.
Завдання: Розпитай у дідуся чи бабусі як люди передавали різні повідомлення одне одному, коли не існувало почтової служби? Які засоби комунікації були доступні у дитинстві твоїм батькам? Назви якнайбільше сучасних засобів комунікації.
Отже, спілкування - це обмін думками, почуттями, враженнями. Воно відбувається не лише між тими, хто бачить одне одного, а й хто спілкується по телефону, чи за допомогою пошти.
Навички активного слухання
Уміння слухати - не менш важливе, ніж уміння говорити. Той, хто слухає, є активним учасником розмови. Він слухає уважно, дивиться на співрозмовника, намагається все зрозуміти, переймається його почуттями. Він підбадьорює співрозмовника, але не перебиває його, не відволікається і не змінює тему розмови. Якщо чогось не зрозумів, намагається це уточнити, висловлює свою точку зору, уважно вислухавши співрозмовника.
Завдання: Проаналізуйте таблицю 7 підручника, сторінка 110, визначте вербальні та невербальні ознаки спілкування, встановіть між ними риси подібності та відмінності.
Як уникати непорозумінь?
Непорозуміння - це помилки у спілкуванні. Щоб уникнути їх запам'ятай правило: "Відповідність. Конкретність. Уточнення"
Відповідність - важливо, щоб твої слова відповідали виразу твого обличчя, міміці, жестам. Наприклад, якщо тобі сумно, але ти говориш про це з усмішкою, співрозмовник може подумати, що ти жартуєш і не повірить тобі.
Конкретність - точне виконання будь - якої справи. Скажімо, ви домовилися, що товариш завтра зателефонує тобі, ти з самого ранку чекав на його дзвінок і залишився незадоволеним, що він не виконав своє завдання.
Уточнення - уміння ставити уточнювальні запитання, поліпшує якість спілкування. Якщо ти комусь щось розповідаєш або пояснюєш, запитай, чи все він розуміє. І навпаки, якщо тобі щось пояснюють чи розказують не соромся перепитати те, що не зрозумів.
Опрацювати параграф 19
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
https://meet.google.com/pjj-tgry-siw Відеоурок
Дата 30 січня 2023 рік
ТЕМА: Стилі спілкування, манера спілкування. Тренінг упевненої поведінки
Пояснення: Трапляться ситуації, в яких буває складно відмовитися від чогось, чи попросити в когось про послугу. У таких ситуаціях люди говорять по різному:
-- пасивно (нехтують власними інтересами і за будь - яку ціну намагаються уникнути конфлікту;
-- упевнено (відстоюють себе у такий спосіб, щоб не ображати інших;
-- агресивно (намагаються відстояти лише власну точку зору, незважаючи ні на що;
Завдання: Прочитай ситуацію та відповідні варіанти поведінки сторінка 113 підручника. Яку манеру поведінки описано у кожному варіанті? Як би ти вчинив у подібній ситуації? Чи траплялося подібне у твоєму житті?
Пасивні люди не вміють захистити себе і зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них, а то і небезпечна. вони легше піддаються впливу реклами і оточення, більше ризикують потрапити в залежність від психоактивних речовин, стати жертвою шахраїв. Агресивні люди намагаються відстояти власну точку зору, незважаючи на інтереси та почуття інших. Вони нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки та фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, стороняться і можуть звинуватити навіть в тому, чого вони не робили.
Упевнена поведінка - це вміння домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін, здатність ввічливо відмовитися від того, що не підходить, і рішуче - від того, що може бути небезпечним. Упевнену поведінку ще називають гідною, інтелігентною або самостверджувальною. Іноді її плутають з агресивною. Але ці стилі спілкування такі різні як Сонце і Вітер у байці Езопа.
Прочитайте її і проаналізуйте, сторінка 114
Хоч у деяких випадках доречно виявити пасивність, а іноді доводиться реагувати і агресивно, упевнена манера спілкування є найкращою у більшості життєвих ситуацій.
Завдання: За допомогою таблиці 8 сторінка 116 підручника назвіть позитивні і негативні наслідки різних стилів спілкування, для себе визначте вербальні та невербальні ознаки кожного стилю спілкування.
Тренінг упевненої поведінки, його переваги
Навичок упевненої поведінки набувають в процесі тренування. За допомогою наступного завдання закріпи ці навички у трьох типових ситуаціях, коли треба відмовитися від небажаної пропозиції, попросити про послугу і висунути справедливу вимогу. Використай для цього малюнок 39, сторінка 117 підручника.
Опрацювати параграфи 21, 22
Дата 6 лютого 2023 рік
ТЕМА: Конфлікти і здоров'я. Види і способи розв'язання конфліктів.
Пояснення: Ти можеш зробити висновки, що конфлікти - це винятково негативне явище, і тому їх треба завжди уникати. Але це не так. Конфлікти є частиною стосунків.
Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють або відпочивають, іноді зсовується, що вони по різному розуміють, що є необхідним, важливим чи правильним, або їхні інтереси можуть не збігатися. Однак, це не означає, що вони приречені на сварки та суперечки. Кожному треба навчитися мирно розв'язувати конфлікти.
Ці уміння - чи не найважливіші для тебе. Вони допоможуть зменшити кількість стресів у твоєму житті, підвищать твій авторитет, популярність, рівень упевненості та самоповаги.
Конфлікти, спричинені розбіжностями у поглядах, смаках чи уподобаннях називають конфліктами поглядів. Коли конфлікти виникають внаслідок зіткнення інтересів чи бажань людей - це конфлікти інтересів. Розв'язуються ці конфлікти по різному.
Завдання: Розкажіть ситуацію, коли ви вступали в конфлікти (суперечки чи сварки) зі своїми друзями чи іншими людьми. Що спричинило суперечку? Як це відбувалося? Поміркуйте, які почуття виникають в учасників конфлікту. Які наслідки для здоров'я можуть мати конфлікти (сварки, бійки, образи, розчарування).
Чи помічав ти, що деякі люди конфліктують частіше, ніж інші? Дехто з них не лише свариться з усіма (однокласниками, вчителями, батьками), а й намагається будь - що перемогти у суперечках, нерідко і за допомогою кулаків. А дехто, навпаки, начебто і уникає конфліктів, увесь час відмовчується, намагається бути непомітним, але його все одно ображають, насміхаються з нього і навіть б'ють. Це свідчить про те, що і агресивна, і пасивна поведінка провокує конфлікти. І навпаки, впевненість у собі, адекватна самооцінка, повага до себе та інших допомагають уникати конфліктів, а якщо вони виникли - конструктивно розв'язати їх і діяти згоди.
Опрацювати параграф 23. Завдання на сторінці 134.
Дата 13 лютого 2023 рік
ТЕМА: Самоконтроль в конфліктних ситуаціях.
Пояснення: Для успішного розв'язання конфліктів важливо не лише знати, як це робити, а й практикувати. Породжують конфлікт і роблять його некерованим конфліктогени. Вони посилюють емоційне напруження, ображають, породжують бажання захиститися.
Конфліктогени - це слова або дії, які провокують чи розпалюють конфлікт. Прикладами конфліктогенів є образи, зневажливе ставлення, висміювання, категоричні судження, повчання, нечесність, нещирість, порушення правил етикету. Найбільша небезпека полягає в тому, що конфліктоген провокує у відповідь новий конфліктоген, а той у свою чергу - ще один, і так далі. Кожен наступний конфліктоген діє сильніше за попередній. Так утворюється конфліктний ескалатор.
Запам'ятай два головних правила запобігання конфліктам: намагайся не використовувати конфліктогени, не піддавайся на провокацію конфлікту (не відповідай конфліктогеном на конфліктоген). Це може бути дуже небезпечно для твого життя.
Прокоментуй навчальні схеми на сторінці 138.
Для успішного розв'язання конфліктів треба володіти багатьма життєвими навичками: самоконтролю, уміння слухати і говорити, висловлювати свої почуття, рахуватися з почуттями опонента. Допоможуть і деякі особисті якості: відповідальність, толерантність, почуття гумору.
Опрацювати параграф 24. Аналіз схеми на сторінці 140
Дата 20 лютого 2023 рік
ТЕМА: Стосунки з однолітками. Підліткові компанії.
Пояснення: Бажання мати друзів і компанію - природна потреба підлітків. Друзі впливають на нас і нашу поведінку. Як що ти маєш багато друзів, то знаєш, як це чудово. Тобі ніколи нудьгувати, адже друзі завжди пропонують щось цікаве. З друзями почуваєшся захищеним.
Ознаки дружньої компанії
- приймає тебе таким, яким ти є;
- не має жорстких правил;
- не забороняє тобі спілкуватися поза групою;
- з радістю приймає у своє коло нових друзів;
- її члени поважають і підтримують одне одного;
Дуже небезпечні недружні компанії. Це групи, в яких ти почуваєшся самотнім і мусиш увесь час прикидатися та підлаштовуватися під певні стандарти. У такі групи часто об'єднуються за дивними ознаками. Стосунки в цих групах позбавлені теплоти, тут не цікавляться твоїми справами. тож навряд чи зможеш розраховувати на підтримку.
Ознаки небезпечних компаній
- мають ватажка і жорсткі правила;
- вимагають повної відданості;
- забороняють контакти поза групою;
- за непокору можуть вчинити жорстоку розправу;
- з "чужими" поводяться агресивно і зверхньо;
- вступають у міжгрупові конфлікти "стінка за стінку"
- поширене вживання тютюну, алкоголю та наркотиків.
Потрапити в таку компанію означає наразитися на величезну небезпеку. Часто такі угрупування є справжніми бандами, що існують під дахом кримінальних структур, їх використовують для зберігання та розповсюдження наркотиків і залучення нових споживачів.
Опрацювати параграф 25. Аналіз схеми на сторінці 144.
Дата 27 лютого 2023 рік
Тема: Способи протидії агресії та насиллю в підлітковому середовищі.
Пояснення: У підлітковому середовищі часто трапляються прикрі випадки негативних емоцій, які часто супроводжуються сварками, бійками, знущанням, одним словом - створенням конфліктних ситуацій. І таке буває доволі часто. Усе це - прояви насилля.
Виділяють два види насилля: фізичне і психологічне. Фізичне насилля - дії, що спричиняють тілесні ушкодження. Психологічне насилля - дії, що спричиняють людині моральну шкоду.
Завдання: Назвіть причини, за яких підлітки поводяться агресивно (не вміють інакше розв'язувати конфлікти; невиховані; не контролюють себе; їм подобається відчувати свою силу; за компанію; беруть приклад з дорослих; це вплив засобів масової інформації. Прокоментуйте фільми, що романтизують жорстокість і насилля серед однолітків. Як ви вважаєте, чи варто дивитися такі фільми?
Найпоширенішими проявами насилля у підлітковому віці є бійки, штовхання, підніжки, а також прізвиська, обзивання, кривляння. Псують чиїсь речі - це насилля. Як і тоді, коли не приймають у гру чи виганяють з неї. Одним з найнебезпечніших видів насилля є вимагання грошей або речей. Кожен із вас може стати свідком і жертвою насилля. Тому дуже важливо навчитися активно протидіяти такому явищу.
Радимо переглянути фільм режисера Ролана Бикова "Опудало", знятий за однойменною повістю В. Желєзнікова в 1983 році. Ця історія про двох однолітків та їхню компанію, про тих, хто вміє дружити, і тих, хто зраджує; про тих, хто знає правду і мовчить, а також про те, до чого може призвести жорстокість у з'ясуванні стосунків.
Опрацювати параграф 25. сторінки 143 - 144.
Дата 6 березня 2023 рік
Тема: Безпека в побуті. Правила користування електроприладами.
Пояснення: У шкільному віці всі діти повинні навчитися загальним правилам безпеки в своєму будинку. Треба знати як користуватися комунальними зручностями, електричними і газовими приладами. У містах люди живуть в квартирах з усіма зручностями (центральним опаленням, гарячою і холодною водою. Сільське житло часто не має таких зручностей: його опалюють пічкою, господарі носять воду з криниці, їжу готують на газовій плиті, яка з'єднана з балоном. Але бувають будинки і змішаного типу. А які зручності є в твоїй оселі?
Щоб забезпечити мешканців усім необхідним, до будинків прокладають теплотраси, труби водогону, електричні кабелі - це все комунікації. Частину їх прокладено назовні, а частину - під землею. Можливо ви спостерігали, коли з-під землі витікає вода, чи виходить пара. Це означає, що пошкоджено теплотрасу і наближатися до такого місця небезпечно.
Сучасний світ неможливо уявити без електрики. Ми звикаємо до неї і нерідко втрачаємо обережність. Наприклад, дехто розважається тим, що викручує в під'їздах лампочки, забуваючи про те, що вони під напругою. Та чи варто ризикувати життям? Ураження електричним струмом небезпечне. Тому треба знати правила безпечного користування електрикою.
1. Вважай, що кожен невідомий електроприлад чи дріт перебуває під напругою (коли вітер обірвав дроти електромережі, то небезпечно не лише торкатися, але і підходити до них.
2. Користуйся лише справними електроприладами. Несправний електроприлад може спричинити ураження електричним струмом або пожежу.
3. Вода і електрика несумісні. Не можна торкатися електроприладів мокрими руками, а також води, що нагрівається кип'ятильником. Це смертельно небезпечно.
4. Не допускай перевантаження електромережі. Не можна вмикати у штепсельні розетки одночасно кілька електроприладів. про перевантаження електромережі свідчить часте перегорання запобіжників.
5. Перш ніж користуватися електроприладом, уважно прочитай інструкцію до нього. Навчись правильно вмикати електроприлади.
Опрацювати параграф 26. Аналіз малюнку 52 на сторінці 149.
Дата 13 березня 2023 рік
Тема: Пожежна безпека оселі. Причини виникнення пожеж.
Пояснення: Що таке пожежа ?
Пожежа - це неконтрольований процес горіння, що супроводжується знищенням матеріальних цінностей і створює небезпеку для життя і здоров'я людей.
Умови виникнення пожежі:
Умовами загорання є наявність:
- вогню ( іскри )
- кисню ( повітря )
- горючих речовин
Трикутник вогню
Цей термін запропонував французький хімік Лавуазьє для того, щоб було легше запамятати три умови виникнення пожежі.
" Джерело тепла + пальне + кисень "
Відсутність навіть однієї умови робить горіння неможливим ( пожежа не виникає або припиняється )
Стадії розвитку пожежі
1. Початкова ( ще є можливість потушити пожежу самостійно, на це є не більше 10 хвилин.
У жодному разі не можна відчиняти вікна )
2. Стадія максимального розвитку ( процес горіння набуває найбільшого поширення і триває 30 хвилин. Пожежа поширюється швидко і загасити її складно )
3. Згасання ( вогонь згасає в міру догорання матеріалів, рятувати вже нічого ).
Опрацювати параграф 27. Аналіз малюнку 59 на сторінці 155.
Дата 20 березня 2023 рік
Тема: Пожежна охорона. Профілактика пожеж.
Пояснення: Що таке пожежна охорона ?
Пожежна охорона - це сукупність створених у встановленому порядку органів управління, підрозділів та організацій, призначених для організації профілактики пожеж, їх гасіння та здійснення аварійно - рятувальних робіт.
При Міністерстві внутрішніх справ існує управління пожежної охорони ( УПО ) і його органи на місцях. До складу УПО входить Державний пожежний нагляд. Функціями якого є:
- здійснення контролю за станом пожежної безпеки;
- розробка і погодження протипожежних норм і правил та контроль їх виконання на об'єктах народного господарства;
- проведення розслідування і облік пожеж ;
- організація протипожежної профілактики;
Одним із документів, наявність якого завжди перевіряє пожежний інспектор є план евакуації з приміщення на випадок пожежі.
На ньому зображено план приміщення, де позначено всі двері, сходи, стрілками показано шляхи евакуації до основних запасних виходів. Також позначені місця знаходження вогнегасників, кнопок пожежної сигналізації, телефонів за якими треба викликати пожежних.
Опрацювати параграф 28. сторінки 157 - 159. Аналіз малюнку 60.
Тема: Засоби пожежогасіння. Захист органів дихання в зоні пожежі
Пояснення: У разі виникнення пожежі негайно залиш місто пожежі та повідом про неї дорослих або зателефонуй за номером 101.
Пам'ятай! 101 - номер телефону пожежної охорони.
Що робити у випадку пожежі ?
У разі виникнення пожежі проводиться евакуація - організований вихід усіх людей з небезпечного місця на вулицю, за планом евакуації. Із приміщення, де сталася пожежа, слід виходити швидко, але без зайвої метушні та паніки. Якщо виникла пожежа і дорослих не має вдома, не панікуй, а швидко вийди з приміщення на свіже повітря в безпечне місце. Не можна користуватися ліфтом, оскільки під час пожежі він може вимкнутися. Захищай органи дихання від отруйних газів та диму. Якщо можеш, допоможи вийти з приміщення тим, хто потребує твоєї допомоги. Якщо ти знаєш, що хтось не може самостійно вийти з будинку, повідом про це дорослих і пожежних.
Захист органів дихання в зоні пожежі
Оскільки при пожежі небезпеку становить не лише відкрите полум'я, а й токсичні гази, що виділяються при горінні, то особливу увагу слід приділити захисту органів дихання.
Перш за все, небезпечним є чадний газ. Адже в сучасних оселях використовується багато синтетичних та полімерних матеріалів. При горінні вони виділяють особливо отруйні сполуки. Іноді достатньо декількох вдихів таких токсичних газів, щоб з непритомніти. Тому, якщо ви відчуєте запах диму, пам'ятайте: чадний газ легший за повітря і піднімається вгору. Треба затулити рот і ніс будь якою тканиною і спуститися на підлогу не підіймаючи голови. За можливості слід намочити тканину, якою ви захищаєте органи дихання.
Опрацювати параграф 28. сторінки 160 - 161. Аналіз малюнку 64.
Дата 10 квітня 2023 рік
Тема: Види небезпечних промислових об'єктів.
Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій
Пояснення: В Україні щорічно виникають надзвичайні ситуації природного та техногенного характеру, внаслідок яких гинуть люди, а матеріальні збитки сягають мільярдів гривень. Сьогодні у багатьох областях України я звязку з небезпечними природними явищами, аваріями та катастрофами стан характеризується як надзвичайно складний.
Види надзвичайних ситуацій техногенного характеру:
- транспортні аварії ( катастрофи );
- пожежі вибухи, загроза вибухів;
- аварії з викидом ( загрозою викиду ); хімічно - активних та біологічно - небезпечних речовин;
- аварії з викидом радіоактивних речовин;
- раптове обвалення будівель або споруд;
- аварії на електроенергетичних системах;
- аварії в комунальних системах життєзабезпечення;
- аварії на очисних спорудах;
- гідродинамічні аварії;
Дії школяра під час виникнення аварійних ситуацій на підприємстві
У комплексі заходів щодо захисту населення під час надзвичайних ситуацій важливою є організація своєчасного оповіщення. Це є завданням органів цивільної оборони. Завивання сирени, переривчасті гудки на підприємствах, сигнали громадських транспортних засобів означають попереджувальний сигнал " Увага всім "
Дії при сигналі " Увага всім "
За цим сигналом слід увімкнути радіо для прослуховування термінових повідомлень. Інформація передається протягом п'яти хвилин після подачі звукових сигналів. Вислухавши це повідомлення, кожен повинен діяти без паніки і метушні, відповідно до отриманих вказівок. Пам'ятайте, за надзвичайних умов важлива кожна хвилина.
Повідомлення передаються в разі виникнення( або загрози )
- аварії на радіаційно небезпечному об'єкті;
- аварії на хімічно небезпечному об'єкті;
- землетруси або цунамі;
- повені або катастрофічні затоплення;
- повітряна небезпека;
- хімічне зараження;
Кожен громадянин має знати дії при сигналі " Увага всім "
Опрацювати параграф 29. Аналіз малюнку 67 - 68. на сторінці 167.
Тема: Безпека руху велосипедиста.
Правила перевезення пасажирів на велосипеді.
Пояснення: У перекладі з латинської мови велосипед означає "швидкі ноги ". Існує версія, що винахідником велосипеда був російський кріпосний Юхим Артамонов. Як свідчать архівні документи, у 1800 році в день святого Іллі Юхим Артамонов " був битий різками " за те, що їздив місто на дивовижному самокаті і лякав коней. Така двоколісна машина важила близько 30 кг, на ній можна перевозити було різний вантаж.
У Європі винахідником велосипеда вважають німецького лісничого Драйса у 1813 році він удосконалив самокат, створивши перше велосипедне кермо.
Нині велосипед як транспортний засіб, дуже маневрений і недостатньо стійкий, особливо при поворотах. До того ж, швидкість руху велосипедистів значно відрізняється від швидкості руху мотоциклів, автомобілів, тролейбусів, тобто основного транспортного потоку.
Дорожні знаки для велосипедистів
1. Дати дорогу;
2. Проїзд без зупинки заборонено;
3. Рух заборонено;
4. Рух на велосипедах заборонено;
5. Дорога для автомобілів;
6. Велосипедна доріжка;
7. Автомагістраль;
8. Пішохідна зона;
Сигнали маневрування велосипедиста
Для попередження велосипедист може подавати такі сигнали:
- " Зупиняюсь " - праву руку піднімають вгору;
- " Повертаю праворуч " - праву руку витягують горизонтально вбік і тримають 2-3 секунди;
- " Об'їжджають перешкоду ліворуч " - ліву руку витягують горизонтально вбік і тримають 2 - 3 секунди;
Опрацювати параграфи 30, 31. Аналіз малюнку 74 на сторінці 177.
Тема: Поведінка людей в екстремальних ситуаціях.
Пояснення: Що таке екстремальна ситуація?
Екстремальна ситуація - це дуже складні, із ризиком для життя і здоров'я людини обставини. Людину, яка потрапила в екстремальну ситуацію, можуть охопити певні почуття (страх, переживання, тривога).
Тривога - негативна емоція, що виражає відчуття невизначеності, очікування негативних подій. На відміну від причин страху, причини тривоги зазвичай не усвідомлюються, але вони допомагають людині уникати шкідливої поведінки.
Небезпека - це явища та процеси, що за певних умов здатні завдавати шкоди здоров'ю та життю людини, або системам, що забезпечують життєдіяльність людей.
Емоційна напруга - стан надмірної мобілізації фізіологічних функцій організму ( у першу чергу нервової системи), що виникає в умовах розв'язання важкого завдання або в небезпечній ситуації.
Страх - це внутрішній стан, зумовлений реальною загрозою. Страх - це первинна реакція людини на небезпеку. Саме страх дозволяє людині виживати в більшості випадків. За своєю силою він перевищує всі інші емоції. Також в екстремальних ситуаціях люди можуть впадати у відчай, паніку, або стресовий стан.
Відчай - це відсутність надії на кращу долю, або зневір'я в уникненні якогось зла. Відчай - це страх без надії.
Паніка - це особливий емоційний стан, що виникає внаслідок нестачі інформації щодо незрозумілої ситуації та який виявляється в стихійних імпульсивних діях.
Стрес - система реакцій організму у відповідь на будь - яку висунуту до нього надзвичайну вимогу. Стрес - це відповідь на загрозу, реальну чи уявну. Будь - яка несподіванка, що порушує звичне життя, може стати причиною стресу. Але дуже небезпечним для людини є стан, який психологи визначили, як байдужість.
Байдужість - стан, коли людина втрачає віру, надію щодо змін на краще та віддає свою долю на волю випадку. Перестає боротися за життя, перебуває в "режимі очікування".
Опрацювати параграф 32. Завдання на сторінках 182 - 183.
Тема: Перша допомога при ураженні електричним струмом, отруєнні хімікатами.
Пояснення: Головною причиною небезпечних пожеж у житлових будинках та на промислових об'єктах є електрика: коротке замикання, неправильне використання електроприладів, перевантаження мережі електротехнікою, пошкодження ізоляції на дротах можуть стати причиною займання. Є тисячі приладів корисного і продуктивного застосування електроенергії, але водночас вона несе тисячі загроз, тому завжди слід пам'ятати про головні правила безпеки та розумне використання електрики.
Надання першої медичної допомоги в разі ураження електричним струмом.
Передусім потрібно якнайшвидше звільнити потерпілого від дії електричного струму. Якщо неможливо відключити електричне обладнання від мережі, потрібно відразу звільнити потерпілого від електродроту, не торкаючись при цьому потерпілого. Це можна зробити за допомогою дерев'яної палиці чи інших неметалічних предметів, відкинувши дріт від потерпілого на безпечну відстань.
Заходи лікарської допомоги після звільнення потерпілого від струму залежать від того, в якому стані він перебуває. Допомогу потрібно надавати негайно, якщо можливо - на місці події, одночасно викликавши "швидку допомогу".
Якщо потерпілий не знепритомнів, потрібно забезпечити йому на деякий час спокій, не дозволяючи рухатися. Якщо потерпілий дихає нечасто і судорожно, але прослуховується пульс, потрібно негайно зробити йому штучне дихання. У разі зупинки дихання, розширення зіниць і посиніння шкіри потрібно робити штучне дихання і непрямий масаж серця.
Перша допомога при отруєнні хімічними речовинами
1. Рідку хімічну речовину треба негайно змити проточною водою протягом 15 - 30 хвилин.
2. Якщо хімічна речовина попала в очі, слід промивати їх холодною водою протягом 10 - 15 хвилин. Око треба розплющити, а струмінь води направити до його внутрішнього куточка.
3. Суху хімічну речовину необхідно струсити чи зняти сухою ганчіркою (не здувати, щоб порошинка не потрапила в очі) і тільки після цього уражене місце промити водою.
4. Дію деяких хімічних речовин можна знешкодити. Місце, обпечене оцтовою есенцією, слід обробити мильною водою, чи слабким розчином харчової соди (1 чайна ложка на склянку води). А якщо опік спричинено засобом для чищення каналізаційної труб, знадобиться розчин лимонної кислоти ( 1\2 чайної ложки на склянку води) чи розведений наполовину оцет.
5. Діти і люди похилого віку потребують негайної госпіталізації навіть при незначному ураженні хімічними речовинами.
6. За перших ознак отруєння треба викликати "швидку допомогу".
7. До лікарні обов'язково взяти посуд та етикетку від хімічної речовини, яка спричинила отруєння.
Опрацювати параграф 33. Аналіз малюнку 79.
Тема: Контрольна робота
Тестові завдання:
1. Безпека твого дому, це -
а) певний рівень твого благополуччя;
б) тепла оселя, зручні комунікації, твої рідні разом з тобою;
в) життєві навички людини;
2. Здоров'я - це ....
а) стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя;
б) рівень духовного розвитку;
в) задоволення від насиченого подіями життя;
3. Розпорядок дня - це ...
а) порушення прав дитини;
б) обмеження волі і свободи дитини;
в) виконання певних дій протягом дня в один і той же час;
4. Скільки триває початкова стадія загорання ?
а) 5 - 8 хв;
б) 15 - 30 хв;
в) 45 - 50 хв;
5. Що треба робити, коли на людині загорівся одяг ?
а) бігти і обливати себе водою;
б) зупинитися впасти і котитися;
в) накрити себе ганчіркою;
6. Якщо на промисловому підприємстві сталася аварія, то повідомляють ....
а) сиреною цивільної оборони;
б) не повідомляють взагалі;
в) повідомляють через санстанцію;
7. Велосипедисту необхідно розвивати....
а) увагу і мати швидку реакцію;
б) пам'ять і мислення;
в) вміло рахувати;
8. До складових здорового способу життя належить ...
а) рухова активність, недосипання;
б) здоровий сон, недоїдання;
в) повноцінне харчування, здоровий сон, рухова активність;
ПОЯСНІСТЬ
1. Як поділяються препарати побутової хімії за ступнем безпеки ?
2. Як загасити пожежу на початковій стадії загорання ?
3. Правила безпечного користування електрикою
4. Як правильно дихати в зоні пожежі ?
Тема: Безпека життєдіяльності. Ризики і небезпеки.
Якби там не було, але загальновідомим є те, що лікуватися набагато дорожче, ніж вести здоровий спосіб життя. Що означає бути благополучним?. Спробуй пригадати це відчуття. Вранці ти прокидаєшся бадьорим, сповненим сил і передчуття, що в тебе попереду чудовий день. Звісно кожному б хотілося мати цікаве життя , добрих друзів, займатися улюбленою справою і досягти в ній успіху. Але високий рівень благополуччя залежить від багатьох чинників. Деякі з них не залежать від нас (априклад, погана спадковість чи забруднене довкілля). Однак наше благополуччя насамперед визначає наша поведінка. Якщо людина часто переживає стреси, має шкідливі звички та схильність до невиправданих ризиків, її здоров'я погіршується. А коли дбає про себе і живе в гармонії з навколишнім світом, то досягає високого рівня благополуччя.
Сьогодні проблема збереження здоров'я та безпечної життєдіяльності є однією з основних проблем світової спільноти. Причини загострення проблеми безпеки життєдіяльності активно вивчаються та аналізуються. Навіть у повсякденному житті людину оточує безліч різних ситуацій. Такі ситуації охоплюють декілька видів ризику. Наприклад, якщо тобі пропонують сигарети, то існують ризики:
- фізичний: погодишся - ризикуєш набути залежності і зашкодити своєму здоров'ю;
- психологічний: погодишся - можеш відчути провину і страх викриття;
- соціальний: погодишся - про це можуть дізнатися твої батьки; відмовишся, можеш втратити найближчих "друзів".
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg
Немає коментарів:
Дописати коментар