Біологія 11 клас

                                                Дистанційне навчання            2021 рік


Дата  12 січня

ТЕМА:   Предмет вивчення екології, її завдання та методи. Звязки екології з іншими науками

Пояснення:   Екологія - наука про взаємодію живих організмів між собою та з навколишньою неорганічною природою; про звязки в екосистемах, яким підпорядковане існування організмів; про структуру і функціонування цих систем. Сучасна екологія є комплексною наукою.

   Основними обєктами вивчення екології є: популяція, екосистема, біосфера. Предметом вивчення екології є умови та закономірності існування, формування і функціонування біологічних систем усіх рівнів та їх взаємозвязок із зовнішніми умовами, а також загальні закони розвитку екосистем різних ієрархічних рівнів.

                                                    Завдання сучасної екології

     - Розробка теорій і методів оцінювання стійкості екологічних систем на всіх рівня;

     - Дослідження механізмів регуляції чисельності популяцій та біотичної різноманітності, ролі живих організмів, як регулятора стійкості біосфери;

     -Вивчення і складання прогнозів щодо змін біосфери під впливом природних та антропогенних чинників;

     - Оцінювання стану та динаміки природних ресурсів та екологічних наслідків їх споживання.

     - Розробка методів керування якістю навколишнього середовища;

     - Формування розуміння проблем біосфери та екологічної культури суспільства.

                         Структурними підрозділами сучасної екології є

       Класична екологія (аутекологія, ейдекологія, популяційна екологія, синекологія)

       Прикладна екологія (промислова, сільськогосподарська, медична і соціальна екологія, екологія транспорту і ландшафтів.

   Залежно від середовища існування організмів виділяють: екологію суходолу та океану, екологію прісних водойм та високогіря.

                                              Зв'язки екології з іншими науками

   На перетині екології з іншими науками існують напрямки: екоморфологія, екофізіологія, екоетологія, генетика популяцій, біогеографія, геоекологія, математична екологія, інженерна екологія. Екологія ввібрала в себе і застосовує знання з геології, фізичної географії, кліматології, грунтознавства, гідрології, хімії, фізики та інших наук.

                                                          Екологічні закони

     - Закон мінімуму (закон Лібіха)

     - Закон толерантності (закон Шелфорда)

     - Закон конкурентного виключення (закон Гаузе)

     - Закон біогенної міграції атомів (закон Вернадського)

     - Закон внутрішньої динаміки та рівноваги;

     - Закон оптимальності;

     - Закон односпрямованості потоку енергії;

     - Закон рівновизначеності умов життя;

     - Закон розвитку довкілля;

     - Закон сукупної дії природних факторів;

     - Закон фізико - хімічної єдності живої речовини;

                               

     https://www.youtube.com/watch?v=e_j94B0QQiQ


 Дата 15 січня

 ТЕМА:  Економічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників.

 Пояснення:                     Класифікація екологічних чинників

                          Абіотичні чинники (неживої природи) - температура, світло, радіоактивне випромінювання, тиск, вологість повітря, сольовий склад води, вітер, течії, рельєф.

                         Біотичні чинники (живої природи) - взаємний вплив живих організмів один на одного: хижацтво, паразитизм, симбіозм, конкуренція.

                         Антропічні (антропогенні) чинники - діяльність людини, що впливає на живі організми та спричиняє зміни у природі: полювання, викиди шкідливих речовин в атмосферу, руйнування грунту, порушення природних ландшафтів.

     Дія наведених чинників може бути періодичною (припливи та відпливи, зміна дня та ночі, зміна температури повітря за сезонами); та неперіодичною (землетруси, вивердження вулканів)

                                    Закономірності впливу екологічних чинників на організми

   Закон оптимуму: будь- який екологічний чинник має межі позитивного впливу на живі організми. Сила впливу чинників постійно змінюється. Лише в певних місцях планети значення деяких із них сталі (так на дні океанів та у глибинах печер сталими є температура, вологість та освітлення.

   Закон екологічної індивідуальності видів: екологічні спектри (толерантність) різних видів не співпадає, кожен вид є специфічним за своїми екологічними можливостями.

   Закон обмежуючого чинника: найбільш значущим для організму є той чинник, який більш за все відхиляється від свого оптимального значення.

   Закон неоднозначної дії: дія кожного екологічного чинника є неоднозначною на різних стадіях розвитку організму. Так для розвитку пуголовка життєво необхідною є вода, а для дорослої жаби вона менш важлива.

   Закон взаємодії екологічних чинників: оптимальна зона та межі витривалості відносно певного чиннику можуть зміщуватися залежно від того, у поєднанні з якими іншими чинниками відбувається дія. Приклад: для збільшення стійкості до заморозків у травні, рослини рясно поливають на ніч.

   Завдання: Проаналізуйте мал. 25.2 у підручнику і вкажіть, які із зображених чинників є внутрішньовидовими, а які - міжвидовими. Наведіть по два власні приклади вказаних на малюнку взаємодій.

                                         Екологічні чинники та угрупування видів

   Слід відзначити, що екологічні чинники діють не лише на окремі види організмів, але і на угрупування різних видів. Так, в умовах посухи в савані кількість джерел води стає меншою, і різні види організмів вимушені конкурувати або взаємодіяти між собою для забезпечення доступу до водопою. Угрупування організмів можуть реагувати на дію чинника не тільки напряму, змінюючи адаптованість конкретних видів. Усередині угрупування може змінюватися також співвідношення окремих видів. Так за умови посилення сухості клімату зменшується кількість вологолюбних видів рослин і збільшується кількість посухостійких.

https://www.youtube.com/watch?v=x_xOC-nlSV8


 Дата 19 січня                                       Контрольна робота 

 Тестові завдання:

   1. Позначте розумову операцію, яка є результатом виявлення відмінних ознак

         а) порівняння;    б) узагальнення;     в) аналіз;        г) синтез;

   2. Що таке атаксія?

         а) хронічна втома;    б) дегенерація центральної нервової системи;   в) порушення пам'яті;

   3. Укажіть сигнал, який людина визначає за смисловим значенням

         а) звук;    б) світло;     в) слово;      г) температура;

   4. Укажіть твердження, у якому найповніше розкрита роль вищої нервової діяльності

         а) забезпечує інтегративну діяльність вищих відділів мозку, які здійснюють індивідуальні поведінкові пристосування людини до умов середовища;

         б) здійснює рефлекторну регуляцію внутрішнього стану організму;

         в) забезпечує сталість внутрішнього середовища і контроль специфічних реакцій, спрямованих на збереження виду;

   5. Укажіть складові віруса, що мають антигенні властивості

         а) АТФ;     б) ДНК;      в) РНК;      г) білкові оболонки;

   6. Укажіть сполуки, які входять до складу пріону?

         а) АТФ;       б) ДНК;        в) РНК;       г) глікопротеїди;

   7. Укажіть структури організмів, де не розмножуються віруси?

         а) клітини тварин;       б) клітини тварин;     в) міжклітинна речовина тканин;

   8. Основою органів імунної системи є ...

         а) лімфоїдна тканина;      б) ретикулярна тканина;       в) фіброзна тканина;

   9. Установіть відповідність між біологічними структурами та їх ознаками

     1.віруси;                                             А. складаються лише з молекул нуклеїнової кислоти;

     2. пріони                                            Б. містять нуклеоїд;

     3. клітина прокаріотів;                     В. містять ендопдазматичну сітку;

     4. клітина прокаріотів;                     Г. складаються з білків та молекул нуклеїнової кислоти;

                                                                 Д. складаються лише з білкової молекули;    

  10. Установіть відповідність між біологічними системами та їх ознаками

     1. віруси прості;                                   А. складаються тільки з молекул білка;

     2. віруси складні;                                  Б. складаються з молекул білків та нуклеїнової кислоти;

     3. пріони;                                               В. складаються тільки з молекул нуклеїнової кислоти;

     4. віроїди;                                             Г. складаються з молекул білків, ліпідів, вуглеводів та 

                                                                    нуклеїнової кислоти;

                                                                     Д. складаються з муреїну та ДНК;

                                               Поясніть

   1. Як працює механізм клітинного імунітету?

   2. Які неінфекційні захворювання можуть впливати на економіку країни?

   3. Яких заходів профілактики слід дотримуватися у випадку неінфекційних захворювань?

             Контрольну роботу виконати в робочих зошитах і принести на урок  26 січня


 Дата 22 січня

 ТЕМА:     Популяції, їх класифікація. Структура та характеристики популяцій.

 Пояснення:                         Що таке популяції?

   Популяція - група особин одного виду, які перебувають у взаємодії і разом населяють спільну територію. Структуру популяцій характеризують такі показники: чисельність популяції, щільність популяції, народжуваність, смертність, приріст популяції. Окрім того розрізняють: статеву, вікову, просторову, генетичну, етологічну структуру популяцій. 

                                  Існують різні типи класифікації популяцій

   За розмірами території, що займає популяція: елементарні (локальні), екологічні, географічні популяції. За способом підтримки чисельності та тривалості існування: постійні та тимчасові популяції. За розміром території: карликові, звичайні, локальні, суперпопуляції. За здатністю до самовідтворення: незалежні, напівзалежні, залежні популяції, псевдопопуляції, періодичні популяції, геміпопуляції, агрегації та деми.

                           Механізми регуляції густоти та чисельності популяцій

   У процесі розмноження чисельність особин популяцій зростає, теоретично вона здатна до необмеженого збільшення чисельності. Однак чинники навколишнього середовища обмежують цей ріст. Чинники, що регулюють густоту популяцій поділяють на залежні і не зажежні від густоти. Залежні - змінюються разом зі зміною густоти, а незалежні - залишаються постійними за її зміни.

                                   До чинників, залежних від густоти, належать:

       - Конкуренція всередині популяцій - коли популяція сягає високої густоти, деякі особини намагаються використовувати одну і ту саму кількість ресурсів, що призводить до боротьби за їжу, воду та інші необхідні для виживання та розмноження ресурси.

       - Хижацтво - групи з високою густотою населення приваблюють хижаків; коли хижаки поїдають особин з великої популяції, вони зменшують її, збільшуючи власну (це може відбуватися циклічно);

       - Хвороби та паразити - смертельні хвороби часто розвиваються у великих групах, це ж стосується і паразитів.

   Завдання: Чи можуть впливати на чисельність популяцій абіотичні чинники? Наведіть приклади і поясніть свою думку. Виберіть один з варіантів просторової структури популяцій із зображених на малюнку 27. 4 і знайдіть вид, який має таку структуру популяцій. Поясніть,чому така структура є оптимальною для цього виду?

   Регуляція чисельності популяцій може також набувати форми поведінкових або також фізіологічних змін в організмах - членах популяції. Наприклад, відповіддю на перенаселеність та висоту густоти може бути міграція у пошуках нового, більш просторного місця існування. Чисельність популяцій постійно змінюється в часі. Перевищення популяцією ємності середовища призводить до масового вимирання особин к звязку з впливом обмежуючих чинників середовища.ю нестача кормових ресурсів, накопичення в середовищі процесів метаболізму, поширення інфекційних хвороб. В результаті цього народжуваність знижується, а смертність зростає.

   Чинники, що не залежать від густоти популяції: стихійні лиха (повені, пожежі, тайфуни); забруднення довкілля. Такі чинники не обмежують розмір популяцій, а спричиняють різні зміни, іноді можуть спричинити повне зникнення біоценозу. Також існує проблема нижньої межі чисельності популяцій (мінімальна життєздатність популяцій), яка необхідна для підтримання стабільного її відтворення протягом багатьох поколінь. Мінімально ефективною популяцією великих тварин прийнято вважати популяцію з 1000 особин, що забезпечує збереження 99% генетичної різноманітності після 20 генерацій.

 https://www.youtube.com/watch?v=LBBisisaG_k


 Дата 30 березня    2021 рік

ТЕМА:         Екологічна політика в Україні. Концепція сталого розвитку та її значення.

ПОЯСНЕННЯ:                   Що являє собою екологічна політика?

   Сучасними нормативно - правовими актами, що регулюють організацію охорони навколишнього природного середовища в Україні, є: Закони України "Про охорону атмосферного повітря", "Про карантин рослин", "Про світ", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про природно - заповідний фонд України".

   В Україні існують природоохоронні території. До них належать: 5 біосферних заповідників, 17 природних заповідників, 40 національних природних парків, 45 регіональних ландшафтних парків, 3078 пам'яток природи, 2729 заказників, 616 ботанічних та зоологічних садів, дендропарків та парків - памяток садового - паркового мистецтва, 793 заповідних урочища. Загальна площа природно - заповідного фонду України становить 2,8 млн.га.

  ЗАВДАННЯ:  Складіть перелік природоохоронних територій вашого регіону.  Складіть карту екологічного стану свого регіону.

                                            Концепція сталого розвитку та її значення

  Сталий розвиток - загальна концепція стосовно необхідності встановлення балансу між задоволенням сучасних потреб людства і захистом інтересів майбутніх поколінь, включаючи їх потребу в безпечному та здоровому довкіллі.

                                              5 головних принципів концепції

   1. Людство дійсно може надавати розвитку сталого і довготривалого характеру, для того щоб він відповідав потребам людей, що живуть зараз, не втрачаючи при цьому можливості майбутнім поколінням задовольняти свої потреби.

   2. Обмеження, які існують в галузі експлуатації природних ресурсів, відносні. Вони повязані із сучасним рівнем техніки та соціальної організації, а також із здатністю біосфери до самовідновлення.

   3. Необхідно привести у відповідність стан життя тих, хто користується надмірними засобами (грошовими і матеріальними), з екологічними можливостями планети, зокрема, відносно використання енергії.

   4. Необхідно задовольнити елементарні потреби всіх людей і всім надати можливість реалізувати свої надії на благополучніше життя. Одна з головних причин виникнення екологічних та інших катастроф - злидні, які стали у світі звичайним явищем.

   5. Розміри і темпи росту населення повинні бути погоджені з виробничим потенціалом глобальної екосистеми Землі, що змінюється.

    Опрацювати параграф 41, 42    завдання 6  стр. 155      Повторити параграф 19


Дата 2 квітня   2021 рік

ТЕМА:   Поняття про екологічне мислення. Шляхи реалізації концепції сталого розвитку

ПОЯСНЕННЯ:                      Що таке екологічне мислення?

   Екологічне мислення - це загальне розуміння, що безпечне існування та розвиток людства можливі тільки за умови відновлення екологічної чистоти його середовища існування та гармонічної взаємодії з нею.

                             Основні закономірності екологічного мислення

   1. Будьте розсудливим споживачем. Купляйте лише ті речі, які вам потрібні, добре подумайте перед їх придбанням, відмовтеся від спонтанних покупок, готуйте списки перед тим, як йти до магазину. І пам'ятайте: краще 1 раз купити якісну річ, ніж кілька разів дешеву.

   2. Не купуйте разом з товаром зайве сміття. Обирайте товари без зайвої упаковочки. Навіщо вам красиве, але непотрібне пакування?

   3. Відмовтеся від одноразових пластикових пакетів. Пластик не розкладається в екосистемах природним шляхом. Наївшись такого сміття, щорічно гине велика кількість тварин.

   4. Скажіть "НІ" одноразовим речам. Намагайтеся не купувати продукцію для  одноразового використання: посуд, серветки, станки для гоління, ручки. Замість цього віддавайте перевагу відповідним багаторазовим речам.

   5. Сортуйте сміття. Якщо біля вашого будинку вже з'явилися окремі контейнери для побутових відходів з пластику, скла, металу та паперу, користуйтеся ними.

   6. Бережіть воду. Запаси прісної води на планеті Земля не є значними. Звичайне правило "закривайте кран, поки чистите зуби" має сенс. Скорочуйте час перебування у душі, зменшуйте папір, придбайте спеціальну економну насадку. Вчасно ремонтуйте крани, що підтікають.

   7. Бережіть електроенергію. Сформуйте звичку виключати світло, виходячи з приміщення довше, ніж на 15 хвилин. Використовуйте енергозберігаючі лампи, які витрачають на 80% менше енергії та слугують довше за звичайні.

   8. Економ режим техніки. При купівлі звертайте увагу на економічність техніки (маркування А, А+, Energy Star). Таким чином можна скоротити витрати на електрику до 30%.

   9. Економте папір. Друкуйте з обох сторін аркуша, використовуйте чернетки. Економія стандартних 25 пачок офісного паперу рятує одне зрубане дерево.

   10. Харчування. Відмовтеся від фаст - фуду, готуйте та їжте вдома. Обирайте місцеві продукти харчування (так менше витрат палива на транспортування), сезонні, без надмірного використання мінеральних добрив та пестицидів.

  ЗАВДАННЯ: Наведіть власні приклади виникнення екологічних проблем, пов'язані з незнанням законів екології. Критично проаналізуйте твердження про повну безпечність органічних продуктів харчування. Поясніть, чи згодні ви з таким твердженням, і обґрунтуйте свою точку зору.

                                              Опрацювати параграф 43  

               Підготуватися до контрольної роботи повторити параграфи 28 -43


Дата  16 квітня 2021 рік

ТЕМА:             Значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин закону гомологічних рядів.

 ПОЯСНЕННЯ:    Видатний ботанік та генетик Микола Вавилов на підставі даних про поширення рослин світом вирізнив 7 основних географічних центрів походження і різноманітності культурних рослин:

     1. Південноазіатський тропічний (Індонезійсько - Індокитайський): рис (індійський різновид), цукрова тростина, огірок, баклажан, чорний перець, гвоздика (прянощі), банан, кокосова пальма, цукрова тростина, лимон, манго та інші (33% культурних рослин).

     2. Східноазіатський (Китайсько - Японський): соя, гречка, слива, вишня, хурма, чайне дерево, апельсин, мандарин, пекінська капуста, цибуля - батун, кориця та інші (20% рослин).

     3. Південно - Західноазіатський (Передньоазіатський та Середньоазіатський): мяка пшениця, морква, часник, цибуля ріпчаста, виноград, абрикос, груша, фундук, горох, диня, ячмінь, черешня та інші (14% культурних рослин).

     4. Середземноморський: капуста білокачанна, буряк, редис, олива, лавр благородний, виноград, льон, цибуля, морква, овес, спаржа, петрушка, селера, кріп та інші (11% рослин).

     5. Абісинський (Ефіопський): тверда пшениця, ячмінь, кавове дерево, банани, кавун, кунжут, олійна пальма, цибуля шалот та інші (4% культурних рослин).

    6. Центральноамериканський (Південноамериканський): кукурудза, какао, гарбуз, перець овочевий, тютн, квасоля, червоний перець, соняшник, авокадо та інші (10% рослин).

     7. Північноамериканський: слива канадська та американська, агрус американський, журавлина крупноплідна, горіх чорний та каліфорнійський, малина чорна, ожина, люпин.

   Завдання: Складіть перелік із 10 видів рослин, продукти з яких продаються в магазинах вашого регіону і визначте, звідки походять ці рослини?

                     Опрацюйте параграф 47   завдання 4     Повторити параграф 24



https://www.youtube.com/watch?v=uBRNphsLYcU


Дата 20 квітня  2021 рік

ТЕМА:      Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції.

ПОЯСНЕННЯ:   Генна інженерія - це сукупність методик для цілеспрямованого переносу потрібних генів від одного виду живих організмів до іншого (часто далеких за походженням). Організми, в геном яких уведено "чужі гени" називають трансгенними (рослини та тварини) або трансформованими (бактерії та гриби).

   Існує також група методів хромосомної інженерії, які застосовують на рослинах. Вони засновані на введенні в генотип рослинного організму пари чужих гомологічних хромосом, які контролюють розвиток потрібних ознак, або заміщенні однієї пари гомологічних хромосом на іншу. Застосовують також метод гаплоїдів, заснований на вирощуванні гаплоїдних рослин з наступним подвоєнням хромосом.

                              Трансгенні рослини створюються з такими цілями:

   - підвищення загальної продуктивності;

   - підвищення стійкості до комах шкідників;

   - підвищення стійкості до гербіцидів;

   - підвищення стійкості до стресових факторів;

   - продукування білків, антитіл у трансгенних (інтерферон, імуноглобулін;

   - отримання чоловічих стерильних рослин;

   - зміна забарвлення у декоративних культур;

                                   Застосування методів клітинної інженерії

   Клітинна інженгерія - це створення клітин нового типу на основі їхнього культивування, гібридизації та реконструкції. Заснована на культивуванні окремих клітин або тканин на штучних поживних середовищах. Такі клітинні культури використовуються для синтезу цінних речовин, виготовлення посадкового матеріалу, отримання клітинних гібридів.

 Завдання:  Наведіть приклади природних процесів, які є аналогами генетичної модифікації організмів у лабораторних умовах. Поясніть значення таких процесів у природі.

  Вирощування клітинних (тканинних) культур. Клітини тварин і рослин, за їх переміщення до поживного середовища з усіма необхідними для життєдіяльності речовинами, здатні до поділу. Окремі клітини вирощують у поживних середовищах, де вони утворюють клітинні культури.

                                                Що таке клонування організмів ?

   За пересаджування ядер соматичних клітин у яйцеклітини можливе клонування тварин - отримання генетичних копій від одного організму. В наш час отримано копію гладенької шпоркової жаби та деяких ссавців - домашньої миші, вівці, кози, свині, корови, кішки.

                                  Опрацвати параграф 48   завдання 2     Повторити  25


https://www.youtube.com/watch?v=oXuUoUgpTtM


Дата 23 квітня 2021 рік

ТЕМА:     Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біотичні проблеми сучасної медицини.

ПОЯСНЕННЯ:           Генна інженерія людини: досягнення та ризики.

   Генна інженерія виправляє гени таким чином, щоб отримати бажані властивості. Ці методи годяться для лікування хвороб, спричинених змінами в генах. Таким чином можна вилікувати рак. У людини є білок, закодований на генетичному рівні так, щоб пригнічувати здатність упізнавати і атакувати власні клітини. Оскільки при захворюванні на рак поділу піддаються власні клітини організму, імунна система їх не знищує. Якщо гени імунних клітин змінити так, щоб змусити їх атакувати ракові клітини, то зявиться шанс на перемогу хвороби. Окрім раку, за допомогою генної інженерії можна лікувати і інші хвороби.

   У 2012 році професор Дженіфер Дудна (США) запропонував нову технологію для зміни генів - CRYSPR (CIustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats), що означає "короткі паліндромні повтори, регулярно розташовані групами". Технологія заснована на механізмі захисту бактерій від вірусів. Коли вірус атакує бактерію, вона створє послідовність генів, що годиться саме для цього вірусу. Потім ця послідовність разом зі спеціальним білком прикріплюється до ДНК вірусу і замінює її - щоб нейтралізувати вірус.

   Завдання: Наведіть приклади природних процесів, які є аналогами генетичної модифікації організмів у лабораторних умовах. Поясніть значення таких процесів у природі.

  За таким принципом можна створювати генетичну послідовність, щоб змінювати ділянки ДНК людини. Значення цієї технології в тому, що можна виправляти генетичні "збої" раніше, ніж розвивається хвороба.

   У червні 2017 року китайські вчені вперше відредагували гени людини, щоб позбавити від спадкових захворювань крові. Може скластися враження, що вчені можуть тепер запрограмувати гени ембріонів. Але насправді це зовсім не так. Технологія може змінювати гени, але потрібно ще попрацювати над точністю: високим є ризик випадково змінити не ту ділянку ДНК. Методи, якими працюють на тваринах і рослинах, не в повній мірі годяться для людини. Частина отриманих організмів нежиттєздатні, частина має не ті ознаки і їх просто відкидають.

                                Біоетичні проблеми сучасної медицини

  Біоетика вивчає проблеми моралі насамперед стосовно людини та всього живого, визначає, які дії, щодо живого з морального погляду є припустимими, а які неприпустимими.

                         Основними біоетичними проблемами сучасної медицини є:

     1. Як довго слід підтримувати життя пацієнта, якщо його свідомість безповоротно втрачена? Адже точки зору рідних пацієнта та лікарів можуть відрізнятися.

     2. Трансплантологія (пересаджування таких органів, як серце, печінка,) і констатація смерті.

     3. Розвиток технології штучної репродукції людини. Такі технології нерідко залучають маніпуляції з людськими ембріонами, які потім приречені на загибель.

     4. Досягнення генної інженерії: генодіагностики, генотнрапії, можливостей застосування методів генної інженерії не для медичних цілей, а для поліпшення людини (євгеніка). Ризики поширення у довкіллі генетично модифікованих організмів - вірусів, бактерій, рослин і тварин. Можливість клонування не тільки тварин, а й людини.

     5. Етичне і правове регулювання біомедичних досліджень, що проводять за участю тварин і людини. Для захисту інтересів дослідника і піддослідного (які можуть не співпадати) розроблено механізм етичної експертизи дослідницького проекту.

                          Опрацювати параграф 49  завдання 2     Повторити 26.


https://www.youtube.com/watch?v=B6XslBx4Dr4


Дата 27 квітня 2021 рік

ТЕМА:                  Генетичні проблеми на рівні людських популяцій.

 ПОЯСНЕННЯ:    На відміну від популяцій інших ссавців, у людських поселеннях діють особливі фактори. Це насамперед релігійні та соціальні барєри, які накладають обмеження на вільні схрещування. Крім того, у популяціях людини не дуже ефективний природний добір. Справа в тому, що розвиток медицини знижує смертність особин - носіхв генетичного тягаря, тобто особин, які у гетерозиготному стані мають летальні, а в гомозиготному стані - напівлетальні алелі. Саме тому в людини природний добір, спрямований проти несприятливих мутацій, ефективний тільки на ембріональних стадіях, коли нежиттєздатні ембріони гинуть.

  Завдання:  Користуючись додатковою та довідниковою літературою складіть перелік генетичних проблем на рівні людських популяцій.

    Останнім часом дедалі більш актуальним стає питання: наскільки змінився генофонд людської популяції за останні 100 років. З одного боку, відбувалася масова міграція, якої не зазнавало лдство за всю свою історію. Внаслідок відбувається безліч міжрасових шлюбів, що веде до змішування і збагачення генофондів.

  З іншого боку, медичні втручання, які допомагають вижити носіям генетичних вад, забруднення води, повітря та їжі мутагенами, підвищення рівня радіації та озонові дірки мають приводити до підвищення генетичного тягара. Однак сьогодні не існує єдиної точки зору щодо цього. Одні генетики вважають, що факт збільшення генетичного тягаря все ж таки має місце, а інші вважають цей факт наслідком пильнішої уваги до питання і ретельнішими дослідженнями, проведеними останнім часом.

                                                        Генетика окремих ознак

   Неабиякий інтерес становлять закономірності успадкування окремих ознак людини. У наш час встановлена спадковість більшості нормальних людських ознак. Усіх їх контролюють серії алельних і неалельних генів, розташовані на різних ділянках хромосом. Дія цих генів, як правило, повязана з продукуванням певних поліпептидних ланцюгів, які потім складаються в структурні білки або ферменти. Наприклад, колір волосся контролюють чотири гени, кожен з яких має два алелі: домінантний і рецесивний. Під час комбінування алелів цих чотирьох локусів можливі 9 фенотипових станів кольору волосся - від чорного до білого.

                                Опрацювати даний матеріал. Повторити параграф 27 - 28


https://www.youtube.com/watch?v=rAwXkEvrPsg


Дата 30 квітня 2021 рік

ТЕМА:        Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

ПОЯСНЕННЯ:                          Що таке біотехнологія?

       Біотехнологія - це використання організмів (мікроорганізмів, рослин, тварин, їх окремих клітин та частин клітин), біологічних систем чи біологічних процесів у промисловому виробництві. До галузей біотехнології належать генна, хромосомна та клітинна інженерія, клонування сільськогосподарських рослин і тварин, використання мікроорганізмів у виготовленні хліба, вина, лікарських препаратів.

                             Сучасні біотехнології поділяють на 3 основні групи

     Цитотехнології (клітинні технології);

     Гістотехнології (тканинні технології);

     Ембріотехнології (зародкові технології);

                             За допомогою сучасних біотехнологій здійснють:

   - отримання за допомогою мікроорганізмів та культур еукаріотичних клітин біологічно активних речовин та лікарських препаратів: антибіотиків (пеніцилін, стрептоміцин), вакцин, сироваток, імуноглобулінів, гормонів, вітамінів В і С, ферментів.

   - отримання замінників цукру (аспартам та ін.);

   - отримання кормових добавок та біологічно активних речовин для підвищення продуктивності тваринництва, кормового білка, амінокислот, ферментів, вітамінів, ветеренарних препаратів.

   - отримання продуктів харчування (випікання хліба, сироваріння, виноробство);

   - розробка покладів руд та отримання рідкісних та кольорових металів;

   - розроблення безвідходних технологій (використання бактерій для розкладання побутових відходів, полімерних матеріалів);

   - створення мікробіологічних засобів захисту рослтн від хвороб та шкідників, бактеріальних добрив та регуляторів росту рослин;

   - створення нових порід тварин, сортів рослин і штамів мікроорганізмів;

   - застосування мікроорганізмів у боротьбі із забрудненням довкілля (біологічне очищення стічних вод, забруднення грунтів).

   Завдання: Чому застосування мікроорганізмів для синтезу органічних речовин часто є вигіднішим, ніж хімічний синтез? Які переваги дає прийом ліків у складі молока генетично модифікованих організмів кіз порівняно з традиційними способами їх використання.

                  Опрацювати параграф 50   завдання 1      Повторити параграфи 29 - 30.


https://www.youtube.com/watch?v=Ep_fO5NNevg


 Дата 7 травня 2021 рік

ТЕМА:              Біологічна небезпека та біологічний захист

ПОЯСНЕННЯ:                   Біологічною є небезпека, що походить від живих обєктів. Носіями біологічних небезпек є всі середовища проживання (повітря, вода, грунт), рослинність і тваринний світ, самі люди. Наслідком біологічних небезпек є різноманітні хвороби, травми різного ступеня тяжкості, у тому числі і смертельні.

                           Основними джерелами виникнення біологічних загроз є:

    - епідемії, епізоотії, епітофітії;

     - аварії на біологічно небезпечних обєктах;

     - природні осередки та природні резервуари збудників небезпечних та особливо небезпечних захворвань

     - транскордонне перенесення патогенних мікроорганізмів, представників флори та фауни, які є небезпечними для екологічних систем;

     - біологічний тероризм;

     - застосування біологічної зброї державою;

                                               Поняття про біологічний тероризм.

   Біологічним тероризмом є використання біологічних засобів (бактерій, вірусів, рикетсій, грибків, токсинів або речовин, вироблених цими організмами) проти населення з метою загрози знищення максимальної кількості людей. Для виготовлення біологічної зброї можна використовувати десятки різних біологічних обєктів. І дія кожного з них приводить до різних ефектів. Це залежить від природи агента, тривалості впливу після зараження, навколишніх умов, дози, що необхідна для зараження, виду хвороби. Деякі види біологічної зброї призначені для знищення посівів і худоби. Порівняно з іншими видами озброєння (ядерне, хімічне, звичайне) біологічна зброя у своєму різноманітті є унікальною.

   Завдання:  Запропонуйте спосіб оцінювання ступеня небезпеки від різних тварин або рослин. Обгрунтуйте свій варіант відповіді.

                                                  Поняття про біологічний захист

   Біологічний захист - це унеможливлення навмисного чи ненавмисного небезпечного впливу на людину, тварин чи рослин результатів науково - дослідних експериментів і збудників особливо небезпечних інфекцій.

                                              Біологічний захист включає:

   - виявлення осередку біологічного зараження, його локалізація та ліквідація;

   - прогнозування масштабів розвитку і наслідків біологічного зараження;

   - використання засобів захисту;

   - дотримання протиемідеміологічного режиму;

   - уведення режимів карантину та обсервації;

   - надання екстреної медичної допомоги ураженим біологічними патогенними агентами;

                        Опрацювати параграф 51   завдання 1      Повторити 31 - 32


https://www.youtube.com/watch?v=iZWnjXul2XA

Немає коментарів:

Дописати коментар