Курс "Безпека людини" 10-Б клас

                                                              Дистанційне навчання

                                                Курс "Здоров'я і безпека людини"       10 - Б клас

                                                         Заміна вчителя Перетятько С. А.

                                                                                                             mbr-pxvc-sbd - директор

Дата 12 грудня 2022 рік

Тема:   Обмін органічних речовин: білків, жирів та вуглеводів в організмі людини.

Пояснення:   Наукою доведено, що всі біологічні системи відкриті для свого існування. Це означає, що постійно відбувається надходження в них з довкілля поживних речовин, перетворення та виведення назовні продуктів життєдіяльності. Сукупність цих процесів має назву обмін речовин, або метаболізм.

  Процеси обміну речовин нерозривно пов'язані з перетвореннями енергії. Організми поглинають з довкілля енергію у певних формах (світла, хімічних зв'язків сполук у складі їжі), використовують частину цієї енергії для здійснення різноманітних процесів життєдіяльності, а решта енергії повертається у зовнішнє середовище у вигляді тепла.

   В організмах одночасно відбувається синтез і розпад речовин. Надходження з довкілля, засвоєння і накопичення речовин, які використовуються для синтезу потрібних для клітини сполук - це процеси асиміляції, або анаболізм.

   Сукупність процесів синтезу, які забезпечують розвиток клітин та організм, поновлення їх хімічного складу - називають пластичним обміном. На здійснення цих процесів організм витрачає певну кількість енергії, потрібної для утворення хімічних зв'язків. Прикладами реакцій анаболізму є темнова фаза фотосинтезу, процеси синтезу амінокислот, полісахаридів, білків.

   Процеси розпаду речовин супроводжуються процесом виділення енергії, потрібної для забезпечення пластичного обміну. Вони мають назву дисиміляція або катаболізм. Сукупність процесів розпаду складних сполук в організмі, що супроводжується виділенням енергії називають енергетичним обміном.

                                                      Опрацюйте поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

 Дата 16 січня 2023 рік

Тема:   Практична робота № 4.  Аналіз та наявність консервантів і емульгаторів в харчових продуктах за етикетками.

Пояснення:    Харчові добавки - це природні сполуки, або хімічні речовини, які самостійно не споживаються, а у обмежених кількостях спеціально вводяться до складу інших продуктів харчування. В різних країнах у виробництві продуктів харчування використовується понад 500 харчових добавок. Вони розробляються мікробіологами та хіміками, потім тестуються протягом декількох місяців. Якщо тести успішно проведені то їх рекомендують до застосування.

   Їх функції - регулюють вологість продуктів, подрібнюють, розпушують, емульгують, ущільнюють, відбілюють, глазурують, окиснюють, охолоджують, консервують. Деякі харчові добавки навіть можуть перетворювати продукти на піну.

                                                       Класифікація харчових добавок

   З метою класифікації харчових добавок у країнах Євросоюзу розроблена система нумерації. Кожна харчова добавка має свій номер, що починається з букви Е.

       - Е 100, Е 199: барвники (надають продуктам харчування колір, відновлюють колір продукту, втрачений при обробці. Можуть бути природними, як бета - каротин, так і хімічними.

       - Е 200, Е 299: консерванти (відповідають за зберігання продуктів, попереджуючи розмноження бактерій та грибків. Хімічні стерилізуючі добавки для зупинки бродіння вин, дезинфікатори.

       - Е 300, Е 399: антиоксиданти (захищають продукти харчування від окиснення, зміни кольору та виникнення гіркоти. Можуть бути як природними сполуками, так і хімічно синтезованими речовинами. Додаються у жирові та масляні емульсії.

       - Е 400, Е 499: стабілізатори, загусники. Зберігають консистенцію продуктів харчування, підвищують їх в'язкість.

       - Е 500, Е 599: емульгатори. Створюють однорідну суміш із незмішуваних у природних умовах речовин - таких як вода та олія.

       - Е 600, Е 699: підсилювачі смаку та аромату. Покращують смак і аромат. Можуть приховувати неприємний природний смак продуктів харчування.

                                                Негативний вплив харчових добавок

       - Е 103, Е 105, Е 121, Е 123, Е 125, Е 126, Е 130, Е 131, Е 142, Е 153 - барвники. Входять до складу солодких газованих напоїв, льодяників, можуть бути в кольоровому морозиві. Сприяють утворенню злоякісних пухлин.

       - Е 171, Е 173 - барвники. Можуть бути причиною хвороб нирок та печінки.

       - Е 210, Е 211, Е 213, Е 217, Е 240 - консерванти. Входять до складу різних консервів. Можуть сприяти утворенню злоякісних пухлин.

       - Е 221, Е 226 - консерванти. Містяться в консервах. Викликають захворювання шлунку.

       - Е 230, Е 232, Е 239 - консерванти. Можливими наслідками є різноманітні алергічні реакції.

       - Е 311, Е 313 - антиоксиданти. Входять до складу йогуртів, кисломолочних продуктів, ковбасних виробів, вершкового масла. Можуть викликати захворювання шлунково - кишкового тракту.

       - Е 407, Е 447, Е 450 - стабілізатори та загусники. Входять до складу джемів, згущеного молока, шоколадного сиру. Можуть викликати захворювання нирок і печінки.

   Багато хто вважає, що харчові добавки - це хімія і тому вони є шкідливими. Однак, насправді, Е-добавки застосовують для забезпечення відповідності санітарно - гігієнічних норм у харчовій промисловості, затвердженими регулюючими інстанціями.

                                               Опрацюйте поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg   

 Дата 23 січня 2023 рік

Тема:   Практична робота № 5.  Моделювання ситуації надання першої медичної допомоги в разі харчових отруєнь.

Пояснення:     Якість продуктів у кожній державі контролюють спеціальні служби. В магазинах, на ринках, на спеціально обладнаних торгівельних майданчиках усі продукти мають сертифікати якості. На стихійних ринках контролю немає, і купувати будь - які продукти тут дуже ризиковано.

                        За яких умов продукти можуть спричинити харчові отруєння?

   Найчастіше таке трапляється, коли вживають:

       -- продукти, термін реалізації яких минув;

       -- продукти, які неправильно зберігали чи обробляли;

       -- продукти, куплені на стихійних ринках;

       -- продукти з пошкодженою упаковкою, уражені гниллю чи пліснявою;

       -- отруйні гриби чи ягоди;

       -- консерви зі здутими кришками чи помутнілим вмістом;

       -- алкогольні напої;

 Найтяжчі харчові отруєння спричиняють отруйні гриби. Смертельно небезпечними також можуть бути старі гриби і гриби, що змінили свої властивості і стали отруйними. Таких грибів через забруднене довкілля, з'являється дедалі більше в наших лісах. Навіть найкращі гриби не є незамінним продуктом харчування. Тому ніякі гриби не збирайте.

                                                 Про що розповідає упаковка?

  Напевно, тобі не раз доводилося купувати продукти в упаковках: цукерки, печиво, морозиво. То що ж треба зробити перед тим, як спробувати цей продукт? Слід уважно роздивитися упаковку і знайти на ній усі необхідні відомості. Відсутність будь-якої обов'язкової інформації свідчить про те, що продукт підроблений або неякісний. Вживати його небезпечно.

                                                Як діяти у випадку харчового отруєння?

  Нудота, блювання, біль в животі, пронос, раптова слабкість, запаморочення, підвищена температура тіла, що з'являється через 1-4 години після вживання неякісного харчового продукту, можуть бути ознаками харчового отруєння.

                                                    Опрацювати поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  

Дата 30 січня 2023 рік    

Тема:           Дослідницька робота № 2.  Вивчення стану показників якості питної води.

 Пояснення:  З давніх часів люди використовували воду для своїх потреб. Ще древні філософи вважали воду чарівним мінералом, першоджерелом всього сущого. (Фалес Мілетський, VІ століття до нашої ери).

   Культ води, а не тільки Сонця, чи Місяця, існував майже у всіх народів. Воду освячують і зберігають, щоб пити при різних недугах. Проте, в різні часи та і зараз багато хто вважає воду простою, доступною і не дуже важливою речовиною. Але справжню ціну води людина пізнає тільки тоді, коли відчуває її нестачу.

   Так, герой повісті Антуана де Сент -  Екзюпері "Планета людей" після тривалого перебування в пустелі та зневоднення організму, переживши передсмертну агонію говорив:  "Вода! В тебе немає ні смаку, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою просто насолоджуєшся, незнаючи, що ти необхідна для життя. Ти саме життя, ти наповнюєш нас радістю, яку не поясниш ніякими почуттями. З тобою повертаються до нас сили, з якими ми вже попрощалися. Ти саме велике багатство на Землі."

   І це зрозуміло, коли знаємо, що наш організм на 3/4 складається з води, а кров на 92%, його зневоднення на 10% небезпечне, а на 25% - смертельне. Тому не дивно, що без їжі людина може прожити кілька тижнів, а без води всього кілька днів.

   Нормативи якості води - встановлені (нормовані) значення показників якості води, що відповідають певним вимогам, при яких надійно захищається здоров'я людини, створюються  умови для водокористування, охорони води та екологічного благополуччя водного об'єкта.

   Вода, яка використовується в питному режимі, повинна відповідати діючим державним стандартам і санітарним вимогам. Основні показники питної води: органолептичні, фізико - хімічні, мікробіологічні, радіаційні, паразитологічні.

   Органолептичні показники (запах, смак, присмак, кольоровість, каламутність) - фізичні властивості питної води, що сприймаються органами чуття.

   Мікробіологічні показники - показники епідемічної безпеки питної води, перевищення яких може привести до виникнення інфекційних захворювань.

   Радіаційні показники - показники, що характеризують властивість води, зумовлену наявністю радіонуклідів.

   Санітарно - токсикологічні показники - хімічні показники, що нормуються за санітарно - токсикологічною ознакою шкідливості.

                                                  Опрацювати поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  

Дата 6 лютого  2023 рік    

Тема:              Дослідницький проект.  "Охорона водних ресурсів та грунтів " 

 Пояснення:  Загальними джерелами забруднень водоймищ є недостатнє очищення стічних вод промисловими та комунальними підприємствами, великими тваринницькими комплексами, змиття талими та дощовими водами забруднюючих речовин з полів та міських територій: експлуатація водного транспорту. Негативну роль відіграє також забруднення, що виникає в наслідок підводження з опадами шкідливих речовин із атмосфери: підвищення температури, водостої через викиди нагрітих вод тепловими та атомними електростанціями.

Стічні води, що утворюються під час технологічних процесів, після очищення і не доочищення, як правило викидаються до річок або водоймищ, а в приморських районах – у прибережну зону морів. Велика кількість забруднювачів підходить у річки із шахтними і рудниковими водами, а також із дренажними, що підходять з територій зрошування, землеробства. Загальний об’єм цих викидів сягає кількох мільярдів кубічних метрів на рік.

У південних областях України кількість стічних вод, що скидаються, практично рівна дефіциту прісної води, від якого потерпають ці райони. Повернення стічних вод у систему технічного водоспоживання підприємств дозволило б ліквідувати дефіцит прісної води. Проте, для цього стічні води повинні піддаватися додатковій обробці, затрати на яку залежатимуть від характеру забруднення і вимог до якості технічної води.

Охорона ґрунтів стає нині особливо актуальною в зв'язку із зростаючим приростом населення Землі та продовольчою проблемою, яка для багатьох країн і, насамперед для країн Азії, Африки та Південної Америки, що економічно розвиваються, є досить гострою.

Світові продовольчі ресурси складаються з рослинних продуктів, продуктів тваринництва і біологічних запасів морів. Збільшення продуктів перших двох груп можливе лише при раціональному землекористуванні.

Тим часом людство використовує для сільського господарства лише 1,43 млрд. га орних земель, що становить близько 10,4% суші, або 2,95% всієї поверхні земної кулі. Нагадаємо, що пустині (гарячі і холодні) займають 45% суші. За агрикультурний період втрати земельних ресурсів внаслідок ерозії, засолення, будівництва міст і населених пунктів, доріг і промислових комплексів досягли в світі величезних розмірів - до 2 млрд. га, тобто вони набагато перевищують сучасну орну площу планети. Зараз щороку з обороту випадає 5-7 млн. га різних земельних угідь. Тому охорона ґрунтів - основна народногосподарська проблема для всіх країн світу.

Основоположником вчення про ґрунти є відомий російський учений В. В. Докучаєв. Він сформулював основні закони ґрунтоутворення, встановив географічні закономірності поширення ґрунтів. Створив науку про раціональне використання ґрунтів для потреб землеробства. ("Головними факторами ґрунтоутворення є материнська порода, кліматичні умови, рослинні і тваринні організми, рельєф і вік країни та господарська діяльність людини.

                                                     Опрацювати поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  

Дата 13 лютого  2023 рік    

Тема:              Атмосферне повітря та його значення.

 Пояснення:   Основними складниками сухого повітря за об’ємом є азот (78,084 %) і кисень (20,9476 %), а також аргон (0,934 %), вуглекислий газ (0,03 %), незначний уміст інших газів (неон, гелій, криптон, метан, ксенон, озон тощо) і різна кількість водяної пари. Нормальне співвідношення цих газів в атмосферному повітрі є оптимальним для життєдіяльності людини, представників тваринного й рослинного світу. Суттєве зменшення чи збільшення вмісту будь-якого компонента може згубно позначитися на їхньому існуванні.

Нижньою межею атмосферного повітря вважають поверхню суходолу й води, верхня — розмита (зі збільшенням висоти повітря розріджується, зменшується його тиск). Її зафіксовано на висотах у десятки кілометрів, потім відбувається поступовий перехід у космічний простір.

Склад повітря на всю його товщу практично однаковий, але в нижній частині зростає вміст води, пилу, біля земної поверхні — вуглекислого газу. Атмосферне повітря, лабораторно очищене від сторонніх домішок і надлишків водяної пари й вуглекислого газу, — безбарвний, прозорий, без запаху і смаку газ. Густина за температури 0 °C та атмосферного тиску 760 мм ртутного стовпчика становить 1,293 кг/м3.

Щоденно людина споживає повітря масою 15–16 кг (набагато більше за воду чи їжу), що перетворює атмосферне повітря на головний компонент виживання людини на Землі.

Попри те, що маса атмосфери становить лише одну мільйонну частку маси Землі, вона відіграє вирішальну роль у різних природних циклах (кругообігу води, вуглецевому циклі і азотному циклі).

Атмосфера забезпечує:

                                                     Опрацювати поданий матеріал.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  

Дата 20 лютого  2023 рік    

Тема:           Значення дихання. Газообмін у людини.  Регуляція дихання.

 Пояснення:          Дихання людини складається з таких процесів:

  1. Зовнішнє дихання (вентиляція легень) — надходження повітря в повітроносні шляхи і газообмін між альвеолами та зовнішнім середовищем. До цього процесу належать дихальні рухи — вдих і видих, спрямовані на надходження повітря в дихальні шляхи, а з них — до легенів і в зворотному напрямку.
  2. Дифузія газів між альвеолами і кров'ю.
  3. Доправляння газів кров'ю. Воно полягає в рознесенні кисню до клітин усього організму та перенесенні вуглекислого газу, що утворюється в клітинах, до легенів.
  4. Дифузія газів між кров'ю і тканинами в тканинних капілярах.
  5. Внутрішнє (тканинне) дихання — споживання кисню клітинами і виділення вуглекислого газу.

Значення дихання для людини

Будова і функції дихальних шляхів

Верхні дихальні шляхи

Носова порожнина ділиться хрящовою перегородкою на дві половини — праву і ліву. На перегородці розташовуються три носові раковини, які утворюють носові ходи: верхній, середній і нижній. Стінки порожнини носа вкриті слизовою оболонкою з війчастим епітелієм. Війки епітелію, рухаючись різко і швидко в напрямку до ніздрів і повільно й плавно в напрямку легень, затримують і виводять назовні пил та мікроорганізми, які осідають на слизовій оболонці. Залози слизової оболонки виділяють слиз, який зволожує стінки порожнини і знижує життєздатність бактерій які потрапляють з повітря.

Слизова оболонка має густу сітку кровоносних судин і капілярів. Кров, що тече цими судинами, бере участь у терморегуляції тіла людини, зігріває або охолоджує повітря, яке вона вдихає. Таким чином, повітря, що надходить до легень крізь носову порожнину, очищується, зігрівається і знезаражується, чого не відбувається у разі дихання через ротову порожнину. У слизовій оболонці верхньої носової раковини і верхнього відділу перегородки носа, знаходяться особливі нюхові клітини (рецептори), які утворюють периферичну частину нюхового аналізатора (органа нюху). Поруч з нюховою порожниною, розташовано чотири повітроносні придаткові пазухи носа. Найбільші з них є гайморові (містяться у верхніх щелепах) та лобна (в центрі лоба). Пазухи з'єднуються каналами з порожниною носа.

З порожнини носа повітря надходить до носоглотки. У ній містяться скупчення лімфатичних мигдаликів, які у разі запалення можуть збільшуватись і перетворюватися на аденоїди, що утруднюють носове дихання. З носоглотки повітря потрапляє у глотку, в якій перехрещуються дихальні й травні шляхи. Від глотки починаються дві трубки: дихальна — гортань, та травна — стравохід, розміщений позаду гортані. Вхід до гортані при ковтанні їжі закривається надгортанним хрящем. Завдяки цьому повітря потрапляє лише в гортань, а їжа — до стравоходу.

Процеси дихання та їх регуляція

Схематичне зображень легень людини.
1: Трахея 2: Легенева артерія 3: Легенева вена 4: Альвеолярний хід 5: Альвеоли 6: Серцева вирізка лівої легені 7: Бронхіоли 8: Третинні бронхи 9: Вторинні бронхи 10: Головні бронхи 11: Гортань

Легені не мають власних м'язів і тому не можуть активно скорочуватися чи розтягуватися. Свій об'єм вони змінюють пасивно, слідом за змінами об'єму грудної порожнини. Дихальні рухи — вдих і видих відбуваються внаслідок ритмічного скорочення та розслаблення дихальних м'язів — міжребернихдіафрагми і м'язів передньої черевної стінки. Дихальні рухи регулюються дихальним центром, що розміщений в довгастому мозку, з двома вузлами — центром вдиху та центром видиху.

Приблизно кожні 4 секунди в дихальному центрі виникають збудження, які у спинному мозку проводяться до міжреберних дихальних м'язів і діафрагми. Зовнішні міжреберні м'язи скорочуються і підіймають ребра. Під час скорочення діафрагми, її купол, випнутий у бік грудної порожнини, стає плоскішим і опускається донизу. Завдяки цьому об'єм грудної порожнини збільшується. В плевральній щілині тиск завжди трохи нижчий від атмосферного, тому при збільшенні об'єму грудної порожнини, легені немов присмоктуються до стінок грудної клітки і розтягуються. Легені заповнюються повітрям — відбувається вдих. Водночас, нервові імпульси від м'язів та легень ідуть до дихального центру і запускають його видихальну частину.

У мить збудження центру видиху, одночасно гальмується центр вдиху і дихальні м'язи (міжреберні і діафрагма) розслаблюються, ребра опускаються донизу, а органи черевної порожнини випинають діафрагму куполом догори. Внаслідок цього, об'єм грудної порожнини зменшується і відбувається спокійний пасивний видих без участі м'язів.

Під час глибокого вдиху відбувається одночасне скорочення міжреберних м'язів, діафрагми, а також деяких м'язів грудної клітки і плечового поясу, що піднімають ребра вище, ніж при спокійному вдихові. Глибокий видих зумовлюється, крім розслаблення зовнішніх міжреберних м'язів і діафрагми, скороченням внутрішніх міжреберних м'язів, а також м'язів черевної стінки, що призводить до сильнішого випинання діафрагми вбік грудної порожнини. Об'єм зменшується у вертикальному напрямку.

Розрізняють черевний і грудний типи дихання, залежно від того, які м'язи переважають в ході видиху (діафрагма чи міжреберні). Найдієвішим вважають черевний тип, бо він забезпечує глибшу вентиляцію легень. Тип дихання залежить від статі (у чоловіків переважає черевний), професії, віку.

Звичайно ритм дихальних рухів підтримується імпульсами, які надходять в нервову систему (довгастий мозок) із рецепторів легень і дихальних м'язів. Під час вдиху збуджуються нервові імпульси, які гальмують видих. При активному видиху виникають імпульси, які гальмують вдих. Видих є рефлексом на подразнення викликане вдихом і навпаки.

На частоту і глибину дихальних рухів впливають різні подразники зовнішнього середовища, що діють на рецептори шкірислухузорунюхусмаку. Процес збудження потрапляє до різних ділянок головного мозку, а звідти збудження досягає дихального центру. Звідти через відцентрові нерви збудження йде до дихальних м'язів. Внаслідок цього відбуваються прискорення і посилення, або сповільнення й послаблення дихальних рухів. Психічні подразники (страхрадість) також впливають на дихальний центр.

                                                Опрацювати поданий матеріал.

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  

Дата 27 лютого  2023 рік    

Тема:             Клітинне дихання. Мітохондрії.

 Пояснення:  Безкисневий (анаеробний) етап енергетичного обміну відбувається в клітинах. Його назва пов'язана з тим, що сполуки, які утворилися зазнають подальшого багатоступеневого розщеплення без участі кисню. Анаеробне розщеплення - найпростіший шлях накопичення енергії у вигляді хімічних зв'язків синтезованих молекул АТФ.

    Основним шляхом безкисневого етапу енергетичного обміну є гліколіз - ферментативний процес послідовного розщеплення глюкози в клітинах, який супроводжується синтезом молекул АТФ. У результаті гліколізу в організмів, енергетичний обмін яких завершується аеробним (кисневим) етапом, утворюється дві молекули піровиноградної кислоти.

   Результатом гліколізу в анаеробних умовах є утворення двох молекул молочної кислоти (наприклад, у разі втоми м'язів, що виникає внаслідок недостатнього надходження кисню, або ж під час молочнокислого бродіння, яке здійснюють молочнокислі бактерії).

   Завдання: Проаналізуйте малюнок 20.2 на сторінці 77 підручника. Безкиснева (І) фаза енергетичного обміну. Для себе запам'ятайте, що гліколіз є основним шляхом катаболізму глюкози. Проміжні продукти гліколізу можуть бути використані для синтезу різних сполук.

   Незважаючи на відносно низьку ефективність, гліколіз має важливе фізіологічне значення. Завдяки цьому процесові організми можуть отримувати енергію за умов нестачі кисню, а його кінцеві продукти зазнають подальших ферментативних перетворень за наявності кисню.

  Кисневий (аеробний) етап супроводжується великою кількістю окисно - відновних реакцій за участі певних ферментів. Унаслідок цього органічні сполуки, які утворилися на попередньому, безкисневому етапі, окислюються до кінцевих продуктів - вуглекислого газу і води. Завдяки цим реакціям організм отримує значну кількість енергії, потрібної для забезпечення життєдіяльності організму. Частина цієї енергії запасається в макроергічних зв'язках синтезованих молекул АТФ.

   Біохімічні реакції в клітинах, у ході яких відбувається окиснення вуглеводів, ліпідів і амінокислот з вивільненням енергії, що запасається в хімічних зв'язках макроергічних сполук (АТФ), називають клітинним диханням.

   Завдання:  Проаналізуйте малюнок 20.3. Схема циклу Кребса. Для себе запам'ятайте, що реакції циклу Кребса відбуваються в матриксі мітохондрій і становлять собою послідовне перетворення органічних кислот. У всіх цих реакціях від органічних кислот відщеплюються дві молекули СО 2, які залишають мітохондрії та виходять з клітини.

   Окисне фосфорилювання - один з етапів клітинного дихання. Цей процес відбувається тоді, коли різниця потенціалів на обох поверхнях внутрішньої мембрани мітохондрій, спричинена різницею концентрацій протонів, сягає певного критичного рівня.

                                                    Опрацювати поданий матеріал

Приєднуйтеся за посиланням на онлайн - урок         https://meet.google.com/kbe-aeuc-gtg  


  Дата 2 квітня  2024 рік            11 Б клас       Біологія

Тема:   Узагальнення знань з теми "Сталий розвиток, раціональне природокористування"

                                                                  Тестові завдання

     1. Біорізноманіття, це - 

              а) різноманітність життя рослинних організмів;  

              б) різноманітність організмів, видів та угрупувань;  

              в) різноманітність життя усіх організмів;

     2. Основна причина деградації біорізноманіття ...

               а) руйнування природного середовища життя;     б) збільшення видів;  

               в) розширення ареалу середовища;       

     3. Пристосування видів до умов нового середовища та нових угрупувань і екосистем ...

              а) реакліматизація;         б) акліматизація;            в) біологічна інвазія;

     4. Поступове зменшення кількості видів живих організмів, популяцій та екосистем, це ...

          а) деградація флори;     б) деградація фауни;     в) деградація біорізноманіття;

     5. Карантин, викликаний поширенням вірусу COVID - 19, є видом забруднення середовища ...

              а) фізичним;        б) космічним;          в) біологічним;            

     6. Реакліматизація, це -

           а) переселення організмів у місця, де вони раніше проживали, але з різних причин зникли; 

           б) скорочення площі екосистем, позбавлення тварин місць живлення і розмноження;  

          в) зменшення кількості природних ресурсів для потреб людини;

     7. До антропогенних забруднювачів гідросфери відносять ...

            а) нафтопродукти;    б) пестициди;    в) пластикові вироби;   г) усі відповіді вірні;

     8. До якого виду забруднення відноситься засмічення, забруднення піском, глиною водойм ...

             а) механічного;      б) фізичного;      в) хімічного;         г) біологічного; 

     9. Визначте причину деградації грунтів ...

        а) дотримання сивозміни;   б) внесення органічних добрив; 

        в) неправильне землекористування;

     10. Оберіть групу відходів, які утилізуються разом ...

                 а) старі книги, картонні коробки, непотрібні паперові документи;  

                 б) поліетиленові пакети, зламані меблі, пластиковий посуд; 

                 в) одяг, взуття, непотрібні речі;

     11. Якщо види організмів опинилися на нових для них територіях, то цей процес називають ...

           а) акліматизацією;       б) інтродукцією;      в) реакліматизацією;

     12. Найбільш небезпечним для водних систем є ...

               а) фізичне забруднення;       б) хімічне забруднення;         в) біологічне забруднення;

           


    Дата 16 травня  2024 рік               Пізнаємо природу                      5 клас  НУШ

Тема:   Узагальнення знань з теми "Пізнаємо різноманітність організмів"

                                                                  Тестові завдання

     1. Як називається орган, що транспортує по рослині воду і мінеральні речовини, обєднує підземну і наземну частини рослини ...

              а) листок;        б) плід;          в) стебло;         г) корінь;

     2. З переліку виберіть ознаку, що характеризує водорості ...

               а) має корені, наземні пагони, з квітки формується плід з насінням; 

               б) тіло не має тканин, кореня, пагону, його називають слань або талом;  

               в) має кореневище, утворює спори;       

     3. Голонасінні мають таку назву, бо ...

              а) їх насіння утворюється в плодах;         б) їх листки перетворені у голки - хвої;    

              в) насіння утворюється у видозміненому пагоні - шишці;

     4. Для покритонасінних характерно ...

          а) для розмноження утворюють ніжку з коробочкою, де утворюються спори;

          б) утворюють квітки, з яких формується плід з насінинами;  

           в) тіло не має кореня, називається слань;

     5. Плід з насінням утворюється з  ...

              а) бруньки;        б) кореня;          в) квітки;            

     6. Забезпечення організму поживними речовинами називають ...

           а) диханням;        б) виділенням;            в) травленням;

           б) скорочення площі екосистем, позбавлення тварин місць живлення і розмноження;  

          в) зменшення кількості природних ресурсів для потреб людини;

     7. З переліку визначте гриб - паразит ...

            а) бліда поганка;    б) трутовик;    в) мухомор;

     8. У нашому організмі по судинах постійно рухається ...

             а) вода;      б) шлунковий сік;      в) кров;         г) повітря; 

     9. Яку функцію виконують еритроцити7

        а) знищують мікроби;   б) розносять кисень;       в) зупиняють кров при пораненні;

     10. З яких судин складається кровоносна система людини? ...

          а) колбочки, вени, капіляри;    б) артерії, трубочки, капіляри;    в) артерії, вени, капіляри;

     11. Здатність організму протидіяти збудникам захворювань, це - ...

           а) дихання;       б) травлення;      в) імунітет;;

     12. З даного переліку виберіть будову нейрона ...

               а) руховий нейрон, чутливий нейрон     б) аксон, дендрити, тіло нейрона;    

               в) головний мозок, нерви;


            Дата 26 квітня  2024 рік            7 клас       Географія

Тема:   Узагальнення знань з теми "Євразія"

                                                                  Тестові завдання

     1. Мис Челюскін є крайньою точкою ...

              а) північною;  б) південною;    в) західною;     г) східною;

     2. Гори, через які проходить умовна межа між Європою і Азією ...

               а) Гімалаї;     б) Скандинавські;  в) Уральські;       г) Апенніни;   

     3. Яка з ліній градусної сітки НЕ перетинає Євразію ...

              а) північний тропік;    б) нульовий меридіан;     в) екватор;      г) 180 меридіан;

     4. Вкажіть найбільший півострів Євразії та світу ...

          а) Індостан;     б) Таймир;     в) Скандинавський;     г) Аравійський;

     5. Які ТРИ характеристики можна віднести до материка Євразія ...

              а) найбільший за площею, поділяється на 2 частини світу, найвищий;  

              б) найжаркіший, поділяється на 2 частини світу, найвищий;  

              в) найсухіший, поділяється на 2 частини світу, найхолодніщий;    

     6. Материк Євразія знаходиться в таких півкулях ...

        а) Південна і Східна;   б) Південна і Західна;   в) Північна і Східна;   г) Північна і Західна;

     7. Визначте найвищий у Євразії  вулкан ...

            а) Фудзіяма;    б) Ключевська Сопка;    в) Етна;   г) Кракатау;

     8. Найвища вершина Євразії ...

             а) Монблан;      б) Ельбрус;      в) Джомолунгма;         г) Народна; 

     9. Визначте тектонічну структуру, в межах якої розташована більша частина Євразії ...

        а) область каледонської складчастості;       б) Балтійський щит;

        в) Східноєвропейська платформа;                 г) Український щит;

     10. Найглибша западина суходолу Євразії ...

                 а) западина Мертвого моря;              б) Прикаспійська низовина;

                 в) Туранська низовина;                     г) западина озера Ейр;

     11 Наслідком значної протяжності Євразії з півночі на південь є ...

           а) наявність кліматичних поясів в межах кліматичних областей;    

           б) наявність двох частин світу;        в) велика кількість кліматичних поясів;

           г) висока сейсмічність;

     12. Визначте найдовшу річку Європи ...

               а) Рейн;       б) Волга;         в) Дунай;          г) Дністер;

           

    Дата 1 травня  2024 рік            6 клас       Пізнаємо природу

Тема:   Узагальнення знань з теми  "Взаємозв'язки явищ і процесів у природі"

                                                                  Тестові завдання

     1. Всі тіла живої і неживої природи між собою ...

              а) споріднені;  б) генетично різні;    в) взаємопов'язані;

     2. Які взаємозв'язки бувають у природі ...

               а) тварин і рослин;     б) тварини і жива природа;  в) рослини і техніка;

     3. Це такий стан екосистеми, за якого підтримується рівновага між компонентами та постійний колообіг речовин ...

              а) екосистемна стабілізація;    б) екологічна рівновага;     в) екологічна стабільність;

     4. Визначте причину виснаження грунтів ...

          а) інтенсивне сільське господарство;     б) вирубування лісів;     в) посушлива погода;

     5. З переліку виберіть чинники неживої природи ...

              а) природні тіла, явища в космосі;       б) повітря, вода, ліс;       в) всі живі організми;

     6. Визначте особливості пристосування водних організмів ...

        а) грунтовий спосіб  життя;       б) здатність до плавання, наявність плавального міхура;   

        в) перебування у повітряному просторі;

     7. З переліку виберіть  особливості наземно - повітряного середовища ...

            а) газовий склад повітря, температурні перепади, нерівномірний розподіл тепла і світла; 

            б) фотосинтез, розмноження, здатність до плавання;    в) наявність різноманітних типів кінцівок для пересування;

     8. Що таке симбіоз?  ...

             а) незмінні умови існування у природі;      б) спосіб співіснування різних організмів;      в) наявність харчових зв'язків у природі;

     9. З даного переліку виберіть редуцентів ...

        а) одомашнені тварини;       б) бактерії та гриби;    в) синантропні організми;

     10. Хто є першою ланкою у харчовому ланцюзі? ...

                 а) консументи;              б) редуценти;          в) продуценти;

      11 Фізіологічні пристосування виникають ...

           а) як зміни життєвих функцій на впливи чинників живої і неживої природи;    

           б) як зміни будови та форми тіла у зв'язку зі способом життя;     

           в) як сукупність дій чи реакцій організмів на зовнішні чинники;

    12. Визначальною особливістю будь - якого природного біоценозу є ...

               а) здатність до розмноження організмів;       б) його різноманітність організмів;         в) штучні угрупування;

           

                   Дата 20 травня  2024 рік                 6 клас                   Географія

Тема:   Узагальнення знань з теми    "Біосфера. Природні комплекси"

                                                                  Тестові завдання

     1. Живі організми виникли на Землі ...

              а) 1000 років тому;        б) 1,5 млрд. років тому;         в) 3,5 млрд. років тому;      

     2. Засновником вчення про біосферу є ...

               а) Володимир Вернадський;    б) Павло Чубинський;     в) Степан Рудницький;

     3. До складу біосфери входить ВСЯ ...

              а) літосфера;    б) гідросфера;     в) атмосфера;

     4. Антропогенні екосистеми створені ...

          а) тваринами;     б) людиною;     в) рослинами;

     5. З переліку визначте найбільший природний комплекс Землі ...

              а) природна зона;       б) географічна оболонка;       в) материки і океани;

     6. Природні комплекси, які відрізняються співвідношенням тепла і вологи, це ...

        а) гірські породи;          б) природні компоненти;         в) природні зони;

      7. Визначте варіант, де правильно вказана послідовність зміни природних зон з півночі на південь ...

            а) екваторіальні ліси, твердо листі ліси, савани; 

            б) тайга, тундра, лісотундра, арктичні пустелі; 

             в) арктичні пустелі, тундра, лісотундра, тайга, мішані ліси;

   8. Природні зони, що змінюють одна одну з півночі на південь називають ...

             а) широтна зональність;      б) висотна поясність;      в) зона високих широт;

     9. Визначте повний перелік компонентів природного комплексу ...

        а) повітря, вода, рослини, тварини, клімат, грунти;       б) гірські породи, грунти, рельєф;  

        в) грунти, тварини, клімат;

     10. Визначте природну зону, у якій типовими тваринами є антилопи, буйволи, зебри, жирафи, слони ...

                 а) пустелі;              б) перемінно - вологі ліси;          в) савани;

      11 У якій природній зоні довго триває полярна ніч? ...

           а) степи;    б) арктичні пустелі;        в) савани;           г) тундра;

    12. З переліку визначте закономірності географічної оболонки...

               а) колообіг речовин, широтна зональність;       б) висотна поясність, ритмічність;    

               в) зональність, цілісність, ритмічність;

           

Немає коментарів:

Дописати коментар